Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er arbeidssøker etter å ha sluttet i min forrige jobb grunnet sykdom. Denne uke kan jeg ENDELIG begynne å motta dagpenger fra NAV. (tar så lang tid)..

Derimot har jeg nylig funnet ut at jeg kan kanskje få et tilbud som ringevakt på min gamle jobb. Dette vil da bety at jeg kan kanskje få jobbet 1-2 ganger i uka. Kanskje. Det går opp og ned med tanke på hva de har behov for.

Men om jeg da jobber feks to vakter på to uker, vil da NAV droppe utbetaling? Er det bedre å bare være arbeidsledig til jeg finner meg noe jeg kan leve av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye du kan jobbe på dagpenger før de stopper utbetalingen avhenger av hvor mye du jobbet før du fikk stønaden. Dette skal stå i vedtaket ditt.

Skrevet

Du krysser av på meldekortet de dagene du jobber og får selvsagt ikke trygd de dagene siden du får betalt av arbeidsgiver.

Skrevet

Hovedregelen er at du kan jobbe inntil 50% og motta dagpenger for det resterende. Dersom du jobber 50% eller mer får du ikke dagpenger i tillegg.

Altså, hvis du jobber på mandag, men ikke resten av uka skriver du dette på meldekortet ditt. Du vil da få utbetalt dagpenger for en uke minus en dag.
Jobber du derimot 3 dager en uke vil du ikke få noe fra NAV, kun lønn fra arbeidsgiver.

Skrevet

Åja, så de stopper ikke all betaling? Hvor står dette skrevet? Føler jeg har null info fra NAV om hvordan dette fungerer.....

Skrevet

I 2013 jobbet jeg kun fra juni og ut året. Vil det da telles som den lønnen jeg mottok gjelder for hele 2013? Vet ikke hva jeg får utbetalt engang.

Skrevet

Har du ikke fått et vedtak fra NAV, da? Der står det jo hvor mye du skal få utbetalt pr uke.
Det er inntekten forrige år (eller snitt av tre siste år) som er beregningsgrunnlaget for hva du får fra NAV. Du får 62 (eller 66)% av dette.

Skrevet

Du må jo spørre Nav om det du lurer på. Hvordan kan du kalle dette tull, når du ikke har orientert deg i det hele tatt?

Nav tar utgangspunkt i hele kalenderår, så du får ca 62% av all inntekt i 2013. Denne må du selv dokumentere, siden ligningen for fjoråret ikke er klar enda. I tillegg har Nav regnet ut noe de kaller din "normale arbeidstid" basert på hvor mange timer i uka du jobbet i siste jobb. Jobber du mindre enn 50% av dette får du trekk i dagpenger for tiden du jobber, jobber du 50% eller mer av dette mister du hele utbetalingen, for denne 14 dagers perioden. Alle tallene du behøver å forholde deg til skal stå i vedtaket du har fått. Eventuelt kan du ringe Nav Forvaltning og spørre om detaljer.

Anonymous poster hash: fd2be...755
  • Liker 1
Skrevet

Åja, så de stopper ikke all betaling? Hvor står dette skrevet? Føler jeg har null info fra NAV om hvordan dette fungerer.....

Kanskje du burde lese vedtaket ditt mer nøye eller gå på nav sine sider og lese deg fram.

Skrevet

Når du søker om dagpenger skal du krysse av for at du har lest "dagpengebrosjyren" som ligger på nav sine sider.. Her må du selv ta ansvar og sette deg inn i dine plikter, les vedtaket ditt nøye og les brosjyren samt info på nav sine nettsider så får du all informasjon du trenger.. Om du mister utbetalinger pga du ikke har satt deg inn i reglene får du null og niks hjelp fra nav - du har krysset av for at du har satt deg inn i reglene og da bør du absolutt gjøre det også...

Anonymous poster hash: d1940...1ad

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...