Gå til innhold

Skattefradrag for gaver gitt til frivillige organisasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør man dette? Jeg begynte å gi på sensommeren i fjor, og gir ikke store beløp. Føles helt fjernt å skulle be om skattefradrag, men om det er sånt man gjør, så er det jo helt greit det også. Hva gjør dere andre som gir?

Anonymous poster hash: 8da88...3fe
  • Liker 1
Skrevet

Går automatisk for min del, rapporteres inn fra organisasjonen jeg gir til. Småbeløp hadde jeg ikke styrt med, skal være verdt timelønnen.

Men er det snakk om noe særlige beløp så hadde jeg gjort det. Om du synes det er "smålig" så kan du jo heller gi pengene du sparer i skatt ved å innrapportere det til enda mer veldedighet.

Gjest constance90
Skrevet (endret)

Poenget med skattefradraget er jo at de pengene du får igjen kan gis på nytt til organisasjoner. Det går stort sett automatisk men du må vel ha gitt minst 500kr på et kalender år for å få fradraget

Endret av constance90
Skrevet

Går automatisk for min del, rapporteres inn fra organisasjonen jeg gir til. Småbeløp hadde jeg ikke styrt med, skal være verdt timelønnen.

Men er det snakk om noe særlige beløp så hadde jeg gjort det. Om du synes det er "smålig" så kan du jo heller gi pengene du sparer i skatt ved å innrapportere det til enda mer veldedighet.

Ja, det føles litt smålig, jeg gir jo ikke for å få noe tilbake. Hvordan innrapporterer man det man har spart i skatt til mer veledighet?

Poenget med skattefradraget er jo at de pengene du får igjen kan gis på nytt til organisasjoner. Det går stort sett automatisk men du må vel ha gitt minst 500kr på et kalender år for å få fradraget

Jeg har gitt mer enn grensen, var vel derfor jeg fikk skjema i posten, men ikke fryktelig mye over grensen, derfor det føles litt sært, kan jo ikke være mange kronene det er snakk om liksom. Vet ikke helt hva som er kutyme her :)

Skrevet

Det jeg mente var at du feks har gitt 500 kr og får trekke dette fra på skatten. La oss si at dette da gir deg en skattelette på 140kr, så gir du 140kr ekstra til veldedighet.

Skrevet

Det jeg mente var at du feks har gitt 500 kr og får trekke dette fra på skatten. La oss si at dette da gir deg en skattelette på 140kr, så gir du 140kr ekstra til veldedighet.

Ah :klaske: Jeg skjønner! :fnise:

Skrevet

Mulig jeg er helt på jordet her, men betyr det at man får igjen på skatten når man vanligvis får utbetalt skatt? (Juni/juli/august)

Anonymous poster hash: f0351...174
  • Liker 1
Skrevet

Mulig jeg er helt på jordet her, men betyr det at man får igjen på skatten når man vanligvis får utbetalt skatt? (Juni/juli/august) Anonymous poster hash: f0351...174

Ja.

Skrevet

Mulig jeg er helt på jordet her, men betyr det at man får igjen på skatten når man vanligvis får utbetalt skatt? (Juni/juli/august) Anonymous poster hash: f0351...174

Tja.

Anten så får du utbetalt litt meir skatt tilgode, eller så må du betale litt mindre restskatt.

Om du har gitt skattefri gåve på kr 600 får du 168 kr meir skatt tilgode eller kr168 mindre i restskatt enn om du ikkje melder inn gåva.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...