AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #1 Skrevet 10. februar 2014 Hva er lurest? Tenker på for å bedre formen, gå ned i fettprosent og hva som er mest skånsomt for kroppen. Sliter med litt "stramme" legger hvis jeg løper flere dager etter hverandre. Er dette noe som evt vil gå seg til? Anonymous poster hash: 5dd9c...165
Gjest Lolita8 Skrevet 10. februar 2014 #2 Skrevet 10. februar 2014 (endret) Jeg bruker å ta intervall økter et par ganger i uka, gjerne naturlig intervall som er intervalltrening i kupert terreng for å gi en naturlig veksling på intensitet. Da jogger jeg i vel 90min(+-). Eller kontinuerlig intervalltrening som da går på makspulsen. Her har du en oversikt over forskjellige intervalløkter. http://www.loplabbet.no/typer-intervalltrening Ellers, for leddene sin del så er det meget lurt å jogge med litt stigning. Endret 10. februar 2014 av Lolita8
juliane Skrevet 10. februar 2014 #3 Skrevet 10. februar 2014 En god blanding av korte og intense økter og litt lengre og rolige økter er fint! Men du, pass på de leggene dine da! Jeg vet at det er kjempemoro å løpe når man først har fått smaken på det, men prøv å variere med litt annen trening også. (Ellipse, sykkel, svømming, gå med stigning ++). Jeg sitter her med en beinhinnebetennelse som hindrer meg i å trene som jeg vil, sannsynligvis fordi jeg har trent for hardt og for ofte for leggene som ikke var vant til løpetrening... 1
Wiggins Skrevet 10. februar 2014 #4 Skrevet 10. februar 2014 (endret) Hva er lurest? Tenker på for å bedre formen, gå ned i fettprosent og hva som er mest skånsomt for kroppen. Sliter med litt "stramme" legger hvis jeg løper flere dager etter hverandre. Er dette noe som evt vil gå seg til? Anonymous poster hash: 5dd9c...165 Målet ditt bør være å komme i best mulig form utifra hvor mye tid du vil prioritere til trening. Da vil du få best utbytte av å variere; ha noen korte økter og noen lange økter, men ikke langøkt to dager på rad. Hvis du blir skikkelig utslitt av en økt og bruker mer enn én dag på å restituere deg, ville du fått bedre utbytte om du heller trente litt kortere og/eller med lavere intensitet. EDIT: Om du går ned i fettprosent avhenger av om du forbrenner mer enn du spiser. Det er selvsagt lettere å gjøre når man lever et aktivt liv enn om man sitter mye stille, men skal du vite med sikkerhet om du går ned i fettprosent, må du betale for å bruke disse dyre apparatene på treningssentra, eller gå til en lege som kan å måle det. Hvis du løper mye uten å tøye godt ut er det ikke rart du blir stram i leggen. Selv har jeg god erfaring med å tøye ut før jeg legger meg. Etter at du har tøyd er musklene klare for å slappe av, og man slapper jo som regel av når man legger seg. For leggene: Stå med en fot på et trappetrinn, la omtrent halve foten (hælen ut) stikke ut og senk den ned, slik at det strekker. Hold dette i 20-30 sekunder før du bytter bein, ta minst to, kanskje tre ganger på hvert bein. Ellers er det noen bra øvelser på denne sida, spesielt den for utside hofte/setemuskulatur. Endret 10. februar 2014 av Wiggins
Athene Skrevet 10. februar 2014 #5 Skrevet 10. februar 2014 For best mulig resultat - variasjon. Og restitusjon dersom du kjenner gårsdagens økt. Alt fra kortintervaller, fartslek til langturer utfordrer kroppen på en mest mulig sammensatt måte. Men mitt svar i slike tråder er alltid "det du trives best med". Dersom man gjør det som er teoretisk best, på tvers av egen lyst og interesser, detter man av mye raskere. Så det mest optimale er å finne et program som passer deg og din hverdag.
Gjest Runforit Skrevet 10. februar 2014 #6 Skrevet 10. februar 2014 Jeg varierer med 5 km man- fre og 10 km hver lørdag og søndag. Ble stiv i leggene i starten da jeg jogget, men det gikk seg til når kroppen ble vant med det. Men jeg økte veldig sakte og gradvis både i fart, distanse og antall økter i uka. Fettprosenten går uansett kun ned om du er i underskudd eller om du bygger muskler og får høyere andel prosent muskler enn fett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå