Gå til innhold

Begynner vi snart å nærme oss tid for såing? Og hva skal dere så i år?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Havre og bygg ;)

Anonymous poster hash: 4a346...aaa

Skrevet

Jeg skal ha mais og sukkererter.både høye og lave sukkererter :) det er hovedfokuset tror jeg, men vilmgjerne ha noe mer og, kanskje noen få tomatplanter.

Anonymous poster hash: f3599...7e4

• Liker 1
Skrevet

Tomater og jordbær.

Gjest anobano
Skrevet (endret)

,

Endret av anobano
Skrevet

Har plantet kiwi, sitron og passionfrukt:-) men har ikke store forhåpninger.

Skrevet

THUJA!

Hvordan sår man thuja? Kanskje jeg er dum nå, men vil ikke det ta forferdelig lang tid?

Jeg skal forresten så ulike typer salat, gulrot og sukkererter. Gleder meg til å komme igang i hagen.

• Liker 1
Gjest anobano
Skrevet (endret)

Hvordan sår man thuja? Kanskje jeg er dum nå, men vil ikke det ta forferdelig lang tid?

Jeg skal forresten så ulike typer salat, gulrot og sukkererter. Gleder meg til å komme igang i hagen.

Jeg vet ikke, skal så for første gang rundt hagen min i år

Endret av anobano
Skrevet

Urter og tomater i hvert fall. Tok litt av i fjor med grønnsaker og sånn så får se om det kanskje blir noen blomster i år.

Skrevet

I år skal jeg så bær og grønnsaker jeg faktisk spiser, ikke som i fjor hvor jeg dyrket grønnsaker som er morsomme men ikke blir spist...

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal så eller har sådd lukterter, gule cherrytomater, jordbær som ser ut som bringebær, hvit stemorsblomst, limetre, basilikum, to sorter stokkroser, to sorter "gamle" roser og eik. Har også fått avlegger av villvin og rustvin som jeg håper klarer seg. Det er først gang jeg har sådd eller skal så så lite. Hehe Jeg synes det er så moro å følge med, så jeg pleier å ha hele stuen full frem mot våren.

Anonymous poster hash: 912df...af4

• Liker 1
Skrevet

Jeg venter minst en måned til med frø. Sår du nå i vinduskarmen (altså uten ekstra vekstlys) vil du bare få lange, skrantete spirer som leter etter sola, eller frøene vil ikke spire i det hele tatt. Frøene kjenner når daglengden (altså antall timer med lys) er optimal for overlevelse.

Anonymous poster hash: a345a...0d4
  • Liker 2
Skrevet

Jeg venter minst en måned til med frø. Sår du nå i vinduskarmen (altså uten ekstra vekstlys) vil du bare få lange, skrantete spirer som leter etter sola, eller frøene vil ikke spire i det hele tatt. Frøene kjenner når daglengden (altså antall timer med lys) er optimal for overlevelse. Anonymous poster hash: a345a...0d4

Det er jo ganske varierende hvor lang tid de forskjellige plantene trenger da. Mange skal f.eks. stå kjølig en stund og da holder det ikke å så i slutten av mars.

Anonymous poster hash: 912df...af4

• Liker 1
Skrevet

Alt som plantes nå trenger godt med ekstra lys. Jeg har en hylle kjelleren der det over hver plate er fire 36 W lysrør. Jeg håper det skal holde. Kombinasjonen av for varmt og for lite lys fungerer ikke. Har prøvet det :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg gleder meg til å så! :hoppe: Regner med å starte i begynnelsen av mars, og sår i alle fall tomater, squash, kaaanskje aubergin, melon (jada regner med at det ikke går, men MÅ bare prøve :ler: ) Og en del sommerblomster som trenger litt tid på seg.

Ellers så sår jeg en del annet direkte når det er frostfritt ute, en del sommerblomster og diverse salat, reddikker, gulrøtter, sukkererter og sikkert noe annet artig jeg finner etter hvert :jepp:

Skrevet

Hvor oppbevarer dere plantene? Bruker dere ekstrabelysning?

Hver gang jeg har sådd noe inne så har det blitt tynne skrantete planter.

Anonymous poster hash: 68a7c...c5e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har mine i kjelleren. To steder. Ett sted er det ca 15-16 grader og et annet er det 9-10 grader. Og som jeg sa over, begge steder har jeg satt opp hyller og over hver hylle henger to lysrørarmaturer med tilsammen fire 36 W lysrør. Avstanden mellom lysrør og planter er ca 20 cm. Det blir veldig mye lys, men for å gjenskape lyset utendørs er det nødvendig. Første året jeg prøver med så mye og håper det holder.

Jeg bruker standard lysrør med en fargetemperatur på 4000 K.

• Liker 1
Skrevet

Mange forskjellige akeleier
(noen har jeg alt sådd og satt ut)

Gulrot

Inkalilje (ALSTROEMERIA HOOKERI)

MAURANDYA 'MAGIC DRAGON'

Djevelsklo (Physoplexis comosa) noen er alt satt ut

2stk Swertia sorter (bimaculata og alperis)

Vigna caracalla

Trillium vaseyi hybrid

hmm husker ikke fler i farta :)

Skrevet

MEN, har jeg skjønt. Det nytter ikke å så i potter å sette i vunduskarmen. Da får en bare sånn tynne tynne lange lyse skjøre stilker som en ikke klarer å holde liv i likevel.

En må ha plantelys skjønner jeg, og helst sånn led-lys i forskjellige farger...?

Skrevet

LED-lys har man klart seg uten så lenge det ha eksistert plantelys. Jeg jeg ser for meg at de blir dyre om man virkelig skal ha mye lys. Det finnes spesielle (ikke LED) lamper som kan brukes som gir veldig mye lys, men de blir typisk også ganske varme. Ikke alltid det man ønsker om temperaturen skal holdes nede også. For amatørene er lysrør et ok alternativ. Ulemper er at de ikke er så pene og tar en god det plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...