Gå til innhold

Forstår ikke dette med skattekort osv... hjelp`?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nitten år, og slik jeg har forstått det har vi et nytt system på dette med skattekort i år? Man får det ikke automatisk.

Fikk melding av sjefen min om at om vi ikke hadde fått brev eller mail fra skatteetaten så ble vi trukket 50%skatt, det kan IKKE skje denne mnd her, trenger virkelig pengene. Jeg har fått et brev.

Sa det til sjefen, han sa at det var sikkert greit.

En annen mann også, som jeg snakket med som liksom skal ha litt peiling.

Også snakket jeg med en dame fra skatteetaten om det, og hun sa brevet antakeligvis bare var et info-brev..?

Hjelp. skal få lønn til fredag, så om jeg bestiller i morgen tidlig så er det vel ikke for sent??

Eller, skjønner generelt lite av slikt :(

Noen som kan guide meg?

Anonymous poster hash: ffdf2...491
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det nye systemet er at man ikke får skattekort i det hele tatt, fordi alt går elektronisk og automatisk. Det er arbeidsgivers ansvar å gjøre dette.

Her er informasjon om dette fra Skatteetaten. Brevet du fikk var nok bare til informasjon (og strengt tatt feil).

Skrevet

Det nye systemet er at man ikke får skattekort i det hele tatt, fordi alt går elektronisk og automatisk. Det er arbeidsgivers ansvar å gjøre dette.

Her er informasjon om dette fra Skatteetaten. Brevet du fikk var nok bare til informasjon (og strengt tatt feil).

Ok, så burde jeg bestille skattekort selv da? Eller bare regne med at sjefen min har gjort det, siden han sa at det antakeligvis var greit. Hva skjer om jeg bestille skattekort og min arbeidsgiver allerede har gjort det?

Men skal lese litt på linken, takk :)

Skrevet

Det er meningen at det er arbeidsgiveren som skal logge seg inn på et eget system via skatteetaten, og finne frem til skattekortet ditt. Hvis han truer med å trekke deg 50%-prosent i skatt for å ikke ha levert skattekortet ditt til ham, så er det altså han som er helt bak mål.

Og uansett så har han ikke lov til det allikevel. Nye regler - ja, men ikke din feil at han ikke har fått med seg de nye reglene!

• Liker 1
Skrevet

Og hvis arbeidsgiver ikke får "tak i" frikortet, fordi det står på en gammel arbeidsgiver som jeg hadde for to år siden? Det var den unnskyldningen jeg fikk da jeg denne måneden ble trykket 50% skatt. Vet jeg får pengene tilbake før til neste år, men blir så irritert!

Anonymous poster hash: 8c6c4...b4c
Skrevet

Ta kontakt med skatteetaten, - får håpe at de kan og vil ordne opp. Du kan også få hjelp fra fri rettshjelp hvis dette er viktig for deg, noe jeg skjønner at det er.

Synes "unnskyldningen" hans virket noe tamt.

Men jeg kan ikke alle reglene, så sjekk med dem du kan få sjekket disse reglene med. Kanskje han ikke liker at du får "gratis" penger? Frikort er jo penger som du tjener uten å betale skatt av, opp til et visst beløp.

Skrevet

Det er meningen at det er arbeidsgiveren som skal logge seg inn på et eget system via skatteetaten, og finne frem til skattekortet ditt. Hvis han truer med å trekke deg 50%-prosent i skatt for å ikke ha levert skattekortet ditt til ham, så er det altså han som er helt bak mål.

Og uansett så har han ikke lov til det allikevel. Nye regler - ja, men ikke din feil at han ikke har fått med seg de nye reglene!

Og hvis arbeidsgiver ikke får "tak i" frikortet, fordi det står på en gammel arbeidsgiver som jeg hadde for to år siden? Det var den unnskyldningen jeg fikk da jeg denne måneden ble trykket 50% skatt. Vet jeg får pengene tilbake før til neste år, men blir så irritert!

Ta kontakt med skatteetaten, - får håpe at de kan og vil ordne opp. Du kan også få hjelp fra fri rettshjelp hvis dette er viktig for deg, noe jeg skjønner at det er.

Synes "unnskyldningen" hans virket noe tamt.

Men jeg kan ikke alle reglene, så sjekk med dem du kan få sjekket disse reglene med. Kanskje han ikke liker at du får "gratis" penger? Frikort er jo penger som du tjener uten å betale skatt av, opp til et visst beløp.

Takk for nyttig informasjon!

Ble litt rett siden jeg ikke har fått noe annet enn et info-brev fra skatteetaten, ikke noe mail eller bekreftelse på skattekort/frikort eller noen ting...

Tror ikke han misliker noe siden han sendte meldingen så vi skulle være klar over det, men jeg får spørre han i morgen en gang til om han har bestilt for meg, om ikke så ringer jeg skatteetaten!

Skrevet

Han skal ikke bestille noe for deg - det er nemlig sånn at han går inn på skatteetatens nettside, logger seg inn som arbeidsgiver/firmanavn, og henter opp ditt frikort/skattekort derifra. Du har jo fått brevet, det står jo informert om hvordan han skal gå frem.

Og HAN bør også ha fått informasjon. Bare tull at han skal trekke deg 50%-prosent i skatt bare fordi "han kan"!!!

Lykke til! Håper det ordner seg for deg:)

Skrevet

For å dobbeltsjekke at alt står riktig kan du logge deg inn på skatteetaten og sjekke skattekortet ditt der.

Anonymous poster hash: 35266...84c
Skrevet

Her var det mye feilinformasjon. Du kan logge inn på Altinn for å sjekke om det er skrevet ut skattekort til deg dersom du er e-bruker. I så fall skal det ligge en skattetrekksmelding der.

Er du ikke e-bruker kan du gjøre som i linken for å få opp ditt skattekort. http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Bestille-skattekort1/Bestill-kopi-av-skattekortet-/

Skattekortet utskrives med grunnlag i ligningen for 2012. Dersom du var innenfor frikortgrensa da kan det tenkes at det ikke er skrevet ut skattekort for 2014. I så fall må du selv inn for å bestille nytt skattekort. Så kan arbeidsgiver hentet skattekortet når det er utskrevet.

Hvis du faktisk ikke har fått et brev fra skatteetaten med melding om utskrevet skattekort tyder det på at det ikke er skrevet ut skattekort.

Anonymous poster hash: fe6ca...7cb
Skrevet

Hentet fra nettet: Dersom ungdom med frikort har flere arbeidsgivere, må de besøke tjenesten «Mitt frikort» for å fordele fribeløpene mellom arbeidsgiverne.

Din tidligere arbeidsgiver skulle ikke hentet frikortet ditt, men det er lite din nåværende kan gjøre med det, så da må det trekkes 50 %, altså ingen dårlig unnskyldning. Du har selv mulighet til å gå inn å fordele fribeløpet dersom det ikke har kommet i orden enda.

Skrevet

Hentet fra nettet: Dersom ungdom med frikort har flere arbeidsgivere, må de besøke tjenesten «Mitt frikort» for å fordele fribeløpene mellom arbeidsgiverne.

Din tidligere arbeidsgiver skulle ikke hentet frikortet ditt, men det er lite din nåværende kan gjøre med det, så da må det trekkes 50 %, altså ingen dårlig unnskyldning. Du har selv mulighet til å gå inn å fordele fribeløpet dersom det ikke har kommet i orden enda.

Men jeg har kun en arbeidsgiver. Hadde et enkelt oppdrag for en arbeidsgiver for to år siden. I fjor hadde jeg frikort gjennom hele fjoråret, da jeg har en liten jobb i tillegg til vgs. Hva kunne jeg gjort anderledes?

Skrevet

Men jeg har kun en arbeidsgiver. Hadde et enkelt oppdrag for en arbeidsgiver for to år siden. I fjor hadde jeg frikort gjennom hele fjoråret, da jeg har en liten jobb i tillegg til vgs. Hva kunne jeg gjort anderledes?

Som sagt din tidligere arbeidsgiver har gjort en feil ved å hente ditt frikort. Det er ikke din skyld, for de har egentlig ikke lov til det. Men det er altså ikke din nåværende arbeidsgivers skyld heller,

Det du kan gjøre om det ikke er blitt ordnet opp i er å fordele fribeløpet til nåværende arb.giver, video og informasjon: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Frikort/Del-opp-frikortet-ditt/

Det står at du skal få beskjed når en arbeidsgiver henter ditt frikort, vet ikke om du har fått det, men du kan jo være obs på det for framtiden for å slippe 50 % skatt om det skulle skje igjen.

Skrevet

Men frikort må du jo selv bestille på Altinn slik at arbeidsgiver kan hente det.. Har du gjort det? For jeg ser ingen steder hvor du sier det er gjort..

Frikort greiene er forøvrig tullete syns jeg! Skaper masse ekstraarbeid for mange regnskapsførere/arbeidsgivere. Mange som ikke bestiller, må purre, ansatte som ikke fordeler andeler osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...