MiniMjau Skrevet 25. mai 2004 #1 Skrevet 25. mai 2004 Jeg har vært sammen med min kjære i ett år nå og vi har det superfint. Vi bor hver for oss, men vi bor veldig nært hverandre. Vi snakkes og sees hver dag. Vi har gjort ganske mye fint og koselig sammen dette året, og når jeg prater med mine venner om hva vi har gjort sier jeg selfølgelig "VI har gjort ......", "Vi har vært på ferie....." etc. Nå har jeg til min forskrekkelse oppdaget at når han forteller om ting vi har gjort så bruker han "JEG"! "Jeg har vært i bryllup i helgen", "Jeg har vært på ferie"...(når vi faktisk besøkte mine foreldre i ferien!). "Jeg har hatt en fin helg, jeg var på kino og jeg har spist taco"....når han har vært sammen med meg hele helgen! Jeg blir superskuffet...... :-( Hva bør jeg gjøre?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 25. mai 2004 #2 Skrevet 25. mai 2004 Snakke med ham? Ikke sikkert han har tenkt på det en gang.
MiniMjau Skrevet 25. mai 2004 Forfatter #3 Skrevet 25. mai 2004 Ja, selfølgelig skal jeg snakke med han. Han er nok som gutter flest......de greier bare tenke på en ting av gangen.....
Winnie the Pooh Skrevet 25. mai 2004 #4 Skrevet 25. mai 2004 Tror igrunnen dette er den mannlige talemåten. Sliter med min egen gubbe selv. Er det noe vi har sammen eller har gjort sammen, snakker han alltid om "jeg har, jeg har gjort". Er det derimot noe alle vet at det er jeg som har gjort, kan han si "vi har gjort". Irriterte meg grønn over det tidligere, men som mannfolk flest, de skjønner ikke bæret av hva du mener
Dreyer Skrevet 25. mai 2004 #5 Skrevet 25. mai 2004 Jobber sammen med en sånn kar. Det er "jeg har gjort" og "jeg har vært" hele tiden. Og denne karen har vært gift i 16 år! Nå har han og kona vært på kjærlighetstur/storbyferie i helga, men likevel kommer han på jobb og forteller "jeg har vært i xxx i helga, og der så jeg at..." I sånne tilfeller pleier jeg å spørre hva kona hans gjorde i helga. Etter litt aktiv utspørring igår skjønte jeg også at hun hadde ordnet hele turen, og at han egentlig bare var med henne.... Så jeg vet ikke, mulig enkelte er uforbederlig. Broren min har også litt tendenser, jeg pleier å si til han "tøff borte, tøffel hjemme" og det er faktisk litt sant når det gjelder han ihvertfall.
Rio Skrevet 25. mai 2004 #6 Skrevet 25. mai 2004 det har jeg aldri tenkt over.. tror vi sier mer "jeg og x skal/har.. jeg var sammen med x og..." blir litt drøyt og si "vi" til alle, for det er vanskelig å vite hvem det er snakk om, uten at det er innlysende i den gitte situasjonen jeg blander vel kanskje litt (og jeg er ikke gutt), jeg sier ikke alltid vi..
Gjest A Skrevet 25. mai 2004 #7 Skrevet 25. mai 2004 Synes egentlig dette ikke er sååå viktig jeg........ blir for dumt å bli såret, lei seg for en slik bagatell. Det synes jeg
blåveis Skrevet 25. mai 2004 #8 Skrevet 25. mai 2004 Jeg kjenner til problemet.. Nå har jeg heldigvis en "vi" snakkende samboer.. Men til en bekjent av meg som jeg møtte på i går som ikke kjenner sambo (har ikke møtt han en gang) sa jeg at "om tre uker dra jeg på ferie".. Å bruke "vi" i den sammehengen ville vært unaturlig. Til min andre bekjente som jeg også snakket med i går sa jeg "vi drar på ferie" siden hun kjenner til min samboere og jeg har sankket om han til henne (men hun har heller ikke møtt han.. )
Gjest gjest1 Skrevet 25. mai 2004 #9 Skrevet 25. mai 2004 Jeg har vært sammen med min kjære i ett år nå og vi har det superfint. Vi bor hver for oss, men vi bor veldig nært hverandre. Vi snakkes og sees hver dag. Vi har gjort ganske mye fint og koselig sammen dette året, og når jeg prater med mine venner om hva vi har gjort sier jeg selfølgelig "VI har gjort ......", "Vi har vært på ferie....." etc. Nå har jeg til min forskrekkelse oppdaget at når han forteller om ting vi har gjort så bruker han "JEG"! "Jeg har vært i bryllup i helgen", "Jeg har vært på ferie"...(når vi faktisk besøkte mine foreldre i ferien!). "Jeg har hatt en fin helg, jeg var på kino og jeg har spist taco"....når han har vært sammen med meg hele helgen! Jeg blir superskuffet...... :-( Hva bør jeg gjøre? Det betyr sannsynligvis ingen ting. Jeg var sånn i begynnelsen med min mann også, fortalte han meg etter lang tid. Jeg hadde jo ikke lagt merke til det selv en gang, men han ble litt lei seg og rådvill av det.... Og følte at han ikke hørte til hos meg på en måte... Men han var det viktigste i livet mitt, så det hadde ikke noe med det å gjøre. ikke noe å være lei seg for....
Maetzii Skrevet 25. mai 2004 #10 Skrevet 25. mai 2004 Jeg sier alltid "jeg har gjort det og det" dersom jeg henvender meg til noen som ikke har et nært forhold til samboeren min... Om jeg snakker med mine foreldre sier jeg "vi har" fordi de kjenner ham godt, om jeg snakker med venner og bekjente ellers sier jeg somoftest "jeg har"... Selv om han var med på det han også. Synes det er litt tullete å bruke ordet "vi" dersom det fører til at man må forklare hvem "vi" er.. Hva samboeren min sier har jeg aldri engang tenkt over.
Rio Skrevet 25. mai 2004 #11 Skrevet 25. mai 2004 nettopp.. dette er ganske situasjonsbetinget.. man sier ikke "vi" til noen som ikke vil forstå hvem det er snakk om liksom velvel, dette er en bagatell.. og ikke noe jeg bryr meg om iallefall
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 #12 Skrevet 25. mai 2004 "Vi" har gjort (...) betyr at man har et langsiktig perspektiv på forholdet, "jeg" har gjort (...) betyr at man ikke er så bombesikker på at man blir gammel sammen. Det handler om perspektiv, forpliktelse og fellesskapsføleslse. Mulig noen mener dette er å sette det på spissen, men etter egen erfaring fra mer eller mindre seriøse forhold og ett ekteskap står jeg ved min påstand.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. mai 2004 #13 Skrevet 26. mai 2004 "Vi" har gjort (...) betyr at man har et langsiktig perspektiv på forholdet' date=' "jeg" har gjort (...) betyr at man ikke er så bombesikker på at man blir gammel sammen. Det handler om perspektiv, forpliktelse og fellesskapsføleslse. Mulig noen mener dette er å sette det på spissen, men etter egen erfaring fra mer eller mindre seriøse forhold og ett ekteskap står jeg ved min påstand.[/quote'] Pffft. Fra din side stemmer det nok, men jeg tror ikke mannfolk alltid tenker så intrikat og tenker seg så nøye om før de sier ting...
Gjest Lizbet Skrevet 26. mai 2004 #14 Skrevet 26. mai 2004 Vi er begge deler vi. Jeg mener, vi er både "vi" og to "jeg"er. Variasjonen ligger hovedsaklig i hvordan det blir spurt. Etter vi eller jeg. Og litt etter tilfeldighetene. Og det er ærlig talt ikke noe jeg har tenkt over. Hvordan slikt blir gjort. I den forbindelsen reagerer jeg mer på at han, etter tre års samboerskap, fremdeles planlegger jeg uten å høre med meg. Ikke noen krise, men av og til greit og vite så jeg og kan planlegge uavhengig og ha litt oversikt. See?? Ikke egentlig noe problem det heller ved nærmere ettertanke egentlig.
BREKKA LILL Skrevet 27. mai 2004 #15 Skrevet 27. mai 2004 -hehe- samme problemet hadde jeg engang... Spør han hvorfor han sier "jeg" og ikke tar med dere begge to... Han har sikkert ikke tnekt over det. Er man vant til å si "jeg", så må man vekkes -s- Lykke til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå