AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #1 Skrevet 9. februar 2014 Hei.Jeg og samboer prøver å fordele arbeidet med ungene likt så langt det lar seg gjøre. Jeg jobber en god del mer enn henne (hun har 50% stilling), slik at hun har masse tid til ting jeg bare kan drømme om.For 2 uker siden måtte jeg jobbe overtid hver kveld og da fikk jeg ikke lagt ungene ++ på kveldstid. I denne uken har jeg derfor hatt ansvaret alle kvelder.Er dette en rettferdig fordeling. Er det slik at 50% er rettferdig selv om den ene parten jobber mye mer?Jeg leverer i barnehage selv på dager hun har fri. (fordi hun henter). Dette gjør at jeg kommer sent på arbeid og dermed må jobbe lenger utover ettermiddagen for å få jobbet inn arbeidstiden.Jeg har litt lyst til å ta opp at jeg syns det er urettferdig, men jeg er redd det bare blir stor krangel. (vi har diskutert lignende før og hun mener at det ikke skal gå utover henne at jeg må jobbe "mye") Anonymous poster hash: 91692...6aa
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #3 Skrevet 9. februar 2014 glassmanet, on 09 Feb 2014 - 23:38, said: Har dere felles økonomi? Hvis du mener en felles konto som vi setter inn penger på så er svaret nei. Jeg betaler derimot en del ting som hun slipper (strøm, telefon, billån, forsikring+++) I tilegg betaler jeg oftere for dagligvarerer, men her holder vi ikke telling. Det jeg har til overs hver mnd går inn på felleshuslån. (ligger snart 10 år foran skjema grunnet det) Anonymous poster hash: 91692...6aa
Chia Skrevet 9. februar 2014 #4 Skrevet 9. februar 2014 (endret) Jeg synes ikke dette er rettferdig nei, ihvertfall ikke når du sannsynligvis bidrar mye mer økonomisk enn henne? Min samboer jobber og forsørger meg som er student. Jeg gjør da mer i huset enn han fordi jeg synes det er rettferdig. Det er ikke som at jeg vasker mens han ligger og drar seg på sofaen...nei jeg vasker når han er på jobb og jeg bare er hjemme og koser meg Da jeg jobbet gjorde vi like mye.. Endret 9. februar 2014 av Chia 13
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #5 Skrevet 9. februar 2014 Du må ta igjen tapt tid med barna for din egen og barnas del, men slik du beskriver det nå så er det ikke rettferdig nei - Anonymous poster hash: d9d6f...954 6
Libertas Skrevet 9. februar 2014 #6 Skrevet 9. februar 2014 Synes ikke det er en rettferdig fordeling. Selv har ikke jeg og samboer felles barn, men ettersom at jeg er sykemeldt og han går på arbeidsrettet skole, så gjør jeg husarbeidet til han kommer hjem. Og når han er kommet hjem så tar han seg av middagslaging. Og jeg for min del håper at dette er noe vi kan fortsette med når jeg er blitt frisk og er kommet ut i arbeid igjen.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #7 Skrevet 9. februar 2014 Men har hun ikke et poeng at hun ikke skal bli straffet for min jobb. (vi har vært sammen svært lenge og lenge før jeg fikk denne jobben som av og til krever litt ekstra (og betaler mye mer))Anonymous poster hash: 91692...6aa
Gjest BettyBoop Skrevet 9. februar 2014 #8 Skrevet 9. februar 2014 Hei. Jeg og samboer prøver å fordele arbeidet med ungene likt så langt det lar seg gjøre. Jeg jobber en god del mer enn henne (hun har 50% stilling), slik at hun har masse tid til ting jeg bare kan drømme om. For 2 uker siden måtte jeg jobbe overtid hver kveld og da fikk jeg ikke lagt ungene ++ på kveldstid. I denne uken har jeg derfor hatt ansvaret alle kvelder. Er dette en rettferdig fordeling. Er det slik at 50% er rettferdig selv om den ene parten jobber mye mer? Jeg leverer i barnehage selv på dager hun har fri. (fordi hun henter). Dette gjør at jeg kommer sent på arbeid og dermed må jobbe lenger utover ettermiddagen for å få jobbet inn arbeidstiden. Jeg har litt lyst til å ta opp at jeg syns det er urettferdig, men jeg er redd det bare blir stor krangel. (vi har diskutert lignende før og hun mener at det ikke skal gå utover henne at jeg må jobbe "mye") Anonymous poster hash: 91692...6aa ikke rettferdig. Jobbee hun 50 prosent og du over 100 så er ikke fordelinga riktig nei. Da burde det vært 70-30.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #9 Skrevet 9. februar 2014 Om dere ikke har felles økonomi så er det rettferdig at du skal gjøre like mye som henne hjemme. Men om du bidrar mer økonomisk så burde hun ta mer ansvar for husarbeid ossv. Anonymous poster hash: 76a98...50e 1
Pearl2.0 Skrevet 9. februar 2014 #10 Skrevet 9. februar 2014 Er det 50-50 bare på legging av barn/kjøring til barnehage, eller på resten også?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #11 Skrevet 9. februar 2014 Er det 50-50 bare på legging av barn/kjøring til barnehage, eller på resten også? Hun gjør nok mer husarbeid (vi menn legger jo ikke merke til om set er støvsuget osv) og jeg underholder ungene mer.Anonymous poster hash: 91692...6aa
Pearl2.0 Skrevet 9. februar 2014 #12 Skrevet 9. februar 2014 Hun gjør nok mer husarbeid (vi menn legger jo ikke merke til om set er støvsuget osv) og jeg underholder ungene mer.Anonymous poster hash: 91692...6aa Aha, da vet jeg ikke om jeg synes så synd på deg likevel. Beklager mister 20
Gjest BettyBoop Skrevet 9. februar 2014 #13 Skrevet 9. februar 2014 Aha, da vet jeg ikke om jeg synes så synd på deg likevel. Beklager mister enig. Er forøvrig trist at du ønsker å slippe å være med unga. Du burde heller sette pris på det når du tilbringer mer tid på jobb enn med dem 6
Chia Skrevet 9. februar 2014 #14 Skrevet 9. februar 2014 Men har hun ikke et poeng at hun ikke skal bli straffet for min jobb. (vi har vært sammen svært lenge og lenge før jeg fikk denne jobben som av og til krever litt ekstra (og betaler mye mer))Anonymous poster hash: 91692...6aa nei ikke hvis hun nyter godene av jobben din 1
Veggdyret Skrevet 9. februar 2014 #15 Skrevet 9. februar 2014 Dersom dere klarer å betale ned på huslånet mye raskere pga. at du jobber overtid, så trenger dere strengt tatt ikke disse pengene i deres husholdning - så at du bidrar med mer økonomisk blir et dårlig argument. Så vidt jeg skjønte blir du ofte så sen at du ikke kan legge ungene - altså at det eneste du ser dem den dagen er på morgenen før jobb/barnehage? Det er ikke riktig for ungenes skyld, de fortjener å ha en far som prioriterer tid sammen med dem over jobbing. Da blir det riktig at du iallefall gjør det de kveldene du kan. Har du virkelig noe viktigere å bruke kveldene til enn en kosestund med barna dine? Kan skjønne at du ikke vil levere i barnehage dersom dette kun kresjer med DINE arbeidstider (dvs. at hun ikke starter like tidlig på jobb som deg), men starter dere like tidlig så blir det heller ikke noe riktigere at hun skal komme for sent på jobb enn at du skal det.. 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #16 Skrevet 9. februar 2014 enig. Er forøvrig trist at du ønsker å slippe å være med unga. Du burde heller sette pris på det når du tilbringer mer tid på jobb enn med dem jeg ønsker ikke å ha litt fri for meg selv i løpet av en uke. Samboer har 20 timer alene i uken. Jeg har 0. Denne uken har jeg måtte se på at samboer har lest Facebook og blogger mens jeg har stått på med unger for å ta igjen min andel. Det er ikke som jeg satt å sluppet av når jeg jobbet overtid. Anonymous poster hash: 91692...6aa
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #17 Skrevet 9. februar 2014 Dersom dere klarer å betale ned på huslånet mye raskere pga. at du jobber overtid, så trenger dere strengt tatt ikke disse pengene i deres husholdning - så at du bidrar med mer økonomisk blir et dårlig argument. Så vidt jeg skjønte blir du ofte så sen at du ikke kan legge ungene - altså at det eneste du ser dem den dagen er på morgenen før jobb/barnehage? Det er ikke riktig for ungenes skyld, de fortjener å ha en far som prioriterer tid sammen med dem over jobbing. Da blir det riktig at du iallefall gjør det de kveldene du kan. Har du virkelig noe viktigere å bruke kveldene til enn en kosestund med barna dine? Kan skjønne at du ikke vil levere i barnehage dersom dette kun kresjer med DINE arbeidstider (dvs. at hun ikke starter like tidlig på jobb som deg), men starter dere like tidlig så blir det heller ikke noe riktigere at hun skal komme for sent på jobb enn at du skal det.. Det er bare ca 10 kvelder sidenjuli hvor jeg ikke har kommet hjem etter 8 timer på jobb. Annen overtid har jeg tatt etter leggetid. Jeg leverer alltid da jeg har flexitid.(slipper å stresse ungene)Anonymous poster hash: 91692...6aa
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #18 Skrevet 10. februar 2014 Du jobber mer, hun gjør mer husarbeid. Da er det rettferdig at dere deler det som har med ungene å gjøre 50/50. Anonymous poster hash: bc25f...8bd 8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #19 Skrevet 10. februar 2014 Du jobber mer, hun gjør mer husarbeid. Da er det rettferdig at dere deler det som har med ungene å gjøre 50/50. Anonymous poster hash: bc25f...8bd Jeg hadde håpet at det det skulle være aksept for å se på antall timer fritid også men det er tydelig at tilbakemeldingene fra dere damer er at så lenge min ekstra inntekt brukes til felles hjem så er min ekstra inntekt bortkastet. Derimot hvis jeg ga penger til samboer hun kunne bruke på seg selv så hadde det vært ok. Tror jeg må bare leve med det gitt opinionen.Anonymous poster hash: 91692...6aa 1
Gjest Naria Skrevet 10. februar 2014 #20 Skrevet 10. februar 2014 Problemet her slik jeg ser det er at dersom du skal få din fritid er det barna som taper på det. Jeg har ingen problemer med å forstå at du også har behov for fritid, men ungene er små i noen få år. Jeg synes du skal trappe ned jobbingen litt frem til de blir større. Dersom dere ligger 10 år foran skjemaet med boliglånet har dere råd til det. 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå