Sliten mamma Skrevet 9. februar 2014 #1 Skrevet 9. februar 2014 Og vips har min mann ca 3 mill i lån.... Er så sinna og lei meg. Historien og forklaringen er lang. Orker ikke gå inn på den nå. Men hva skjer om gjelden hans aleine plutselig er på 3 mill?? Er jo ikke sjans i havet at han skal klare dette. Bare å holde renter i sjakk kan jo bli en prøvelse noen som har erfaring eller komme med råd. Ber pent om at stygge unødig kommentarer ikke blir postet da jeg tar dette svært tungt... Jeg trenger hjelp til å finne et lys. Å slukke lysene klarer jeg vist fint selv om dagen....
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #3 Skrevet 9. februar 2014 Har aldri hørt om oppheving. Hvorfor skal den isåfall det? Det bare ligge gode grunner til det? Enten at dere misbruker "tjenesten" og fortsetter å pådra gjeld eller en bedre inntekt? Anonymous poster hash: 197bc...682 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #4 Skrevet 9. februar 2014 visste ikke at det gikk an :-O?? Anonymous poster hash: 60943...913
Gjest Blondie65 Skrevet 9. februar 2014 #6 Skrevet 9. februar 2014 Hvordan er det mulig å få øket gjelden når man er under gjeldsordning? Da er man jo per definisjon ikke kredittverdig? Hvis mannen din er totalt uforbederlig, ikke ønsker å endre seg og fortsetter i samme stil så er det du som må fjerne deg fra situasjonen.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2014 #7 Skrevet 9. februar 2014 Hvorfor kom du deg ikke ut av forholdet mens du kunne? 3
Gjest Akiko Skrevet 9. februar 2014 #8 Skrevet 9. februar 2014 Hvorfor kom du deg ikke ut av forholdet mens du kunne? Det kan hun da enda. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #9 Skrevet 9. februar 2014 Da har han enten pådratt seg mer gjeld eller unndratt seg inntekt, og i så fall syns jeg det er helt greit at ikke staten påtar seg ansvaret for gjelden hans. Kom deg unna mens du kan. Anonymous poster hash: 32bc1...9e9 7
Testosteron Skrevet 9. februar 2014 #10 Skrevet 9. februar 2014 (endret) Kan de oppheve den altså? Gjeldsordningsloven § 6-2 tredje ledd: "Dersom skyldneren har gjort seg skyldig i uredelighet eller grovt har tilsidesatt sine plikter etter gjeldsordningen, kan retten, på begjæring av en fordringshaver, hvis krav er omfattet av gjeldsordningen, oppheve gjeldsordningen." http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-99#KAPITTEL_6 Skyldneren kan f.eks. ha økt inntekten eller redusert utgiftene i forhold til det som var forutsatt da han fikk gjeldsordning, men uten å la dette komme kreditorene til gode. Han har heller brukt pengene på seg selv. Endret 9. februar 2014 av Testosteron 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #11 Skrevet 9. februar 2014 Og vips har min mann ca 3 mill i lån.... Er så sinna og lei meg. Historien og forklaringen er lang. Orker ikke gå inn på den nå. Men hva skjer om gjelden hans aleine plutselig er på 3 mill?? Er jo ikke sjans i havet at han skal klare dette. Bare å holde renter i sjakk kan jo bli en prøvelse noen som har erfaring eller komme med råd. Ber pent om at stygge unødig kommentarer ikke blir postet da jeg tar dette svært tungt... Jeg trenger hjelp til å finne et lys. Å slukke lysene klarer jeg vist fint selv om dagen.... Kan du forsøke å forklare litt bedre hva det går i? Er dere under gjeldsordning nå? Har han tatt opp 3 nye millioner i lån, eller er totalen blitt 3 millioner (altså det dere hadde før dere fikk gjeldsordning + det han nå har blir totalt 3 millioner)? Hvor mye gjeld har han isåfall klart å skaffe seg? Har dere fått beskjed om at den blir muligens opphevet, eller er det noe du er redd for? Og her er hva du må gjøre uansett: Forstå at mannen din er syk. Skill deg. Anonymous poster hash: 8ba67...2c3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #12 Skrevet 9. februar 2014 Og vips har min mann ca 3 mill i lån.... Er så sinna og lei meg. Historien og forklaringen er lang. Orker ikke gå inn på den nå. Men hva skjer om gjelden hans aleine plutselig er på 3 mill?? Er jo ikke sjans i havet at han skal klare dette. Bare å holde renter i sjakk kan jo bli en prøvelse noen som har erfaring eller komme med råd. Ber pent om at stygge unødig kommentarer ikke blir postet da jeg tar dette svært tungt... Jeg trenger hjelp til å finne et lys. Å slukke lysene klarer jeg vist fint selv om dagen.... Du gir vel for få opplysninger til at man kan komme med råd. Har dere for eksempel fast eiendom eller andre eiendeler som kan pantsettes/selges?Kan dere få et boliglån/pantelån på boligen? Hvor stor inntekt har du/dere? Eksempelvis: Lån på 3 mill, 4% rente, 30 års nedbetaling gir en månedlig utgift på 14 372 kr. (Se lånekalkulator). Dette burde være fullt mulig å klare for et par med to inntekter. Men dette er kanskje ikke mulig for dere? Anonymous poster hash: 3a216...ab8 1
Testosteron Skrevet 9. februar 2014 #13 Skrevet 9. februar 2014 Men hva skjer om gjelden hans aleine plutselig er på 3 mill?? Er jo ikke sjans i havet at han skal klare dette. Bare å holde renter i sjakk kan jo bli en prøvelse Da må han leve fattig resten av livet. Kreditorene kan uansett ikke ta fra ham alt han tjener. Han har rett til et eksistensminumum. 2
Sliten mamma Skrevet 10. februar 2014 Forfatter #14 Skrevet 10. februar 2014 Han eier ingenting. Kort fortalt så har han brutt meldeplikten i forhold til økt inntekt. Dette er gjort i god tro da utgifter er økt parallelt slik at kreditorene ikke hadde fått noe mer uansett. Det viser også regnestykke til namsmannen nå i etterkant. Men meldepliktrn står sterkt naturlig nok. Dette var noe han tok med seg inn i forholdet og jeg har trodd han har hatt kontroll. Gjelden hans har økt fordi renter blir lagt på de 7 årene ordningen har vart. Han har ikke dratt på seg ny gjeld eller levd over evne på noen måte. Men han har vært en mega dust som ikke har sagt ifra om dette... Hele greia kunne jo så lett ha vært unngått Men spørsmålet mitt står. Hva skjer om man har gjeld man ikke har sjans til å betjene???
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #15 Skrevet 10. februar 2014 Om ordningen blir opphevet, er han dømt til å leve resten av livet med tvangstrekk i lønn eller trygd. Dette er desverre tilfelle, fordi å få en gjeldsordning er en mulighet en må ta svært godt vare på. Det finnes en meeget snever mulighet til å få gjeldsordning for andre gang, men om din mann har brutt meldeplikten på sin førstegangs ordning, er denne muligheten i realiteten mindre enn null. Har ordningen hans vart i 7 år? Hvor lenge er det til ordningen hadde gått ut av seg selv? Anonymous poster hash: bfd19...757 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #16 Skrevet 10. februar 2014 Jeg ville vurdert skilsmisse. Dere kan jo fortsette å være kjærester, men du kan enklere ha separat økonomi. Anonymous poster hash: 1b7a4...829 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #17 Skrevet 10. februar 2014 Han eier ingenting. Kort fortalt så har han brutt meldeplikten i forhold til økt inntekt. Dette er gjort i god tro da utgifter er økt parallelt slik at kreditorene ikke hadde fått noe mer uansett. Det viser også regnestykke til namsmannen nå i etterkant. Men meldepliktrn står sterkt naturlig nok. Dette var noe han tok med seg inn i forholdet og jeg har trodd han har hatt kontroll. Gjelden hans har økt fordi renter blir lagt på de 7 årene ordningen har vart. Han har ikke dratt på seg ny gjeld eller levd over evne på noen måte. Men han har vært en mega dust som ikke har sagt ifra om dette... Hele greia kunne jo så lett ha vært unngått Men spørsmålet mitt står. Hva skjer om man har gjeld man ikke har sjans til å betjene??? Jeg har ingen peiling på gjeldsordning og kan ikke bidra med råd, men hvis du sier at han handlet i god tro, og at han ikke har overholdt sine forpliktelser, er dette tydelig kommunisert? Gis det ikke unntak hvis han har gjort feil grunnet misforståelser? Anonymous poster hash: 12ee5...849
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #18 Skrevet 10. februar 2014 Jeg ser at han har hatt denne gjeldsordningen i 7 år. Hvor mange år er det igjen av denne? Hvor lenge har han "misligholdt" avtalen? Hvis han har spilt med åpne kort i nesten hele denne 7 års-perioden, kanskje namsmannen kan se litt mildere på overtredelsen, å at han slipper med en advarsel + å betale det han ikke har oppgitt? Ellers er 3 mill forferdelig mye penger. Vil du virkelig satse livet ditt på et sånt forhold? Anonymous poster hash: 7344e...aee
Gjest Blondie65 Skrevet 10. februar 2014 #19 Skrevet 10. februar 2014 Her er det ingen tid å miste: kontakt de som administrerer ordningen og legg dere flat. Fortell at dere har misforstått og skal gjøre alt som står i deres makt for å unngå at ordningen blir misligholdt igjen. Og så tar du en alvorsprat med mannen: han kan ikke la være å oppfylle sine forpliktelser i forhold til gjeldsordningen. Inntekter blir rapportert inn til skattemyndighetene - det er med andre ord opplysninger som de som trenger tilgang til det får. Utgifter derimot, må man oppgi. Jeg kan ikke helt forstå hva slags utgifter som har økt så mye at de har spist opp inntektsøkning - er man under gjeldsordning kan man ikke flotte seg med penger til dette og hint. Forstår mannen din alvoret? Forstår han at han setter ikke bare sin egen økonomi men også hele familiens på spill ved å være skjødesløs? Tro gjør man i kirken. Når det gjelder avtaler med det offentlige så hjelper ikke tro. Lykke til.
Sliten mamma Skrevet 10. februar 2014 Forfatter #20 Skrevet 10. februar 2014 Ordningene gikk ut i sommer og samme dag krevde en av de statlige kreditorene ordningen opphevet. Hadde det vært gjort tidligere så kunne han ha krevd en endring, men det kan han ikke når ordninga er avsluttet da et det kun kreditorene som kan kreve den endret eller opphevet Tingretten har opphevet ordningen, de tok kun hensyn til økte inntekter og så ikke at det parallelt hadde kommet økte utgifter... Og ja da ser det stygt ut så en anke er levert og det vil vel være å vinne i Lotto om vi kom igjennom med den. Jeg var i den tro i tingretten at ved å forklare hvordan han hadde gjennomført ordningen ville de se at ingen hadde prøvd å lure seg unna... Men den gang ei. Er ikke bare å ta ut skilsmisse... Vi har barn sammen og jeg elsker han. Jeg hater at han har satt oss i denne situasjonen... Men jeg elsker fremdeles han. Og en rente som er beregnet over her vil være et svært gunstig lån... Her er det nok en helt annen rente vi snakker om Men å skulle betjene selv et lån på den renta blir jo umulig. Det kommet jo på toppen av andre boutgifter bla. Er ikke så mange som kan legge av 14000 til sides hver mnd de neste 30 årene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå