AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #1 Skrevet 9. februar 2014 Man er jo så usikker på dette SA/MA spøkelset. Er det vanligst å si det ved 12 fullgåtte uker, eller i 12 uke (dvs. 11 + noe)? Har lest det er størst fare rundt da du egentlig skulle hatt mensen, hvor lenge i en graviditet gjelder dette? Hadde litt rosa utflod ved 8 uker da jeg skulle hatt mensen, men ingen blødning etter det. Betyr det at faren er mindre etter uke 4 og 8, eller er det og stor fare ved fullgåtte 12 uker og, 3. gang man skulle hatt mensen? Vurderer om jeg skal ta UL privat nå i uke 9 for å sjekke at alt er ok, eller ville du bare ventet til uke 12 med UL før man sier det til omverdenen? Skal ut og fly langt ved 12 fullgåtte så fått anbefalt av jordmor å ta UL før det for å sjekke at alt er ok, derfor booket 11 + 4. Men man lurer jo sånn på om det er noe der i der hele tatt, siden man leser så mange historier...Anonymous poster hash: 9c3b0...a72
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #2 Skrevet 9. februar 2014 Jeg tenker at det kommer mest an på hvordan du ville taklet at andre visste at du hadde hatt en MA/SA. Jeg har sagt det tidlig (sånn rundt uke 6-7) til nære venner/familie begge gangene. De hadde jeg uansett villet snakke med om det hvis noe hadde gått galt. Med første sa jeg det åpent etter tidlig ultralyd etter 12 fullgåtte uker. I andre svangerskap ble jeg sykemeldt fra uke 5, og valgte derfor å si det åpent i uke 9 (eller UL) for å slippe spekulasjoner om hvorfor jeg var sykemeldt. Det andre barnet mistet jeg i uke 23, så man er jo uansett aldri trygg for at noe skal skje. Anonymous poster hash: 4b4a7...cdc
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #3 Skrevet 9. februar 2014 Jeg har ikke brukt å være redd for å miste ei heller å røpe graviditet(til nærmeste familie) før uke 12 sånn i tilfelle jeg skulle miste, og hvertfall aldri tenkt over at det er tryggere å si det 12+1 enn 11+5(blir litt hysterisk i mine øyne). Har heller aldri hatt tidlig ul, men har liksom hatt følelse på om det kom til å gå bra eller ikke; har hatt en Sa og skjønte på en måte hele veien at det ikke kom til å gå bra. De to fullførte graviditetene har jeg på en måte skjønt kom til å gå bra. I første graviditet fortalte vi det til nærmeste familie i uke 8(til tross for sa noen mnd tidligere). Og tanken var vel at det skulle holdes innen familien noen uker til(til ca uke 12), men svigermor klarte ikke det da. Litt kjedelig, da jeg var i prøvetid i ny jobb, bodde på et lite sted og ryktene går fort. Heldigvis gikk det bra og jeg fikk fortelle det på jobb selv i uke 12. Neste gang ventet vi til uke 12. Litt fordi vi følte for å holde det for oss selv(litt uplanlagt gravditet, så trengte å få bearbeide tanken på en måte) og litt for å "straffe" svigermor fordi hun ikke klarte å holde tett sist. (Svigermor er veldig nysgjerrig og kunne nok aller helst tenkt seg å være der i det jeg får positiv test, kan være litt slitsomt, så av og til vil jeg holde henne litt på avstand). Resten av "verden" har vel fått vite det sånn litt etter litt fra uke 12 og så har vi lagt det ut på facebook når vi har vært på ordinær ul i uke 18 Anonymous poster hash: 160aa...ed6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #4 Skrevet 9. februar 2014 De første to gangene sa vi det i uke 5, mistet da i uke 12 og ved neste i uke 6. Det var fint at de visste om det, trengte litt trøst da det skjedde og jeg var sykmeldt i 1 mnd pga det mentale. Hadde blod oppetter armene og toalettet var fylt med blod og jeg hadde rier gjennom hele dagen før det skjedde så etter dette tror jeg aldri på at svangerskapet skal gå bra før ungen er kommet ut i live. Tredje gang gikk det bra til slutt.. Om jeg blir gravid igjen har vi bestemt oss for å ikke fortelle til noen før det synes. Anonymous poster hash: 16c44...30f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #5 Skrevet 9. februar 2014 TS her. Problemet mitt er og at det begynner å synes allerede. Er svangerskap nr 2 og der ut som jeg er halvveis i en graviditet etter lunsjtid og resten av dagen. Ser ikke ut som jeg bare har lagt meg litt ut. Det er en hard kul som står rett ut. Sjefen vet det, men er snakk om dager før de andre begynner og spekulere også...Anonymous poster hash: 9c3b0...a72
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #6 Skrevet 9. februar 2014 TS her. Problemet mitt er og at det begynner å synes allerede. Er svangerskap nr 2 og der ut som jeg er halvveis i en graviditet etter lunsjtid og resten av dagen. Ser ikke ut som jeg bare har lagt meg litt ut. Det er en hard kul som står rett ut. Sjefen vet det, men er snakk om dager før de andre begynner og spekulere også...Anonymous poster hash: 9c3b0...a72 Det som er litt morsomt er at folk begynner å tenke men de tør ikke spørre! haha! En kollega av meg sa.. "emmm.. er du gravid,eller?" På den tid var det ganske tydelig, jeg var 19 uker på vei, men det var ganske morsomt å ikke kunngjøre noe og late som ingenting og folk tenkte sitt. Du kan jo kose deg litt med det og Anonymous poster hash: 16c44...30f
LempikasPromise Skrevet 10. februar 2014 #7 Skrevet 10. februar 2014 Sa det til nærmeste familie da jeg var 9 uker på vei. Hadde aldri følelse av at det skulle gå galt, så for oss var det riktig å fortelle da. (Var på tidlig UL i uke 8 da og så hjerte som banket.) Fortalte det til sjefen med en gang jeg fant det ut nesten. Resten av kollegaene fikk vite det ca uke 16.
livelovelaugh Skrevet 10. februar 2014 #8 Skrevet 10. februar 2014 (endret) Har fortalt til min familie og nærmeste venner - tør ikke å fortelle til kollegaer, fordi kanskje de ser mye på magen min ............ Vet ikkr når jeg skal fortelle - er på uke 13 nå Turde ikke å fortelle til familien og venner før - er redd for at det skulle gå galt. Folk takler på ulike måte - om noen liker å få trøst hvis det skjer noe, andre holder det for seg selv Endret 10. februar 2014 av livelovelaugh
Miranda Hobbes Skrevet 10. februar 2014 #9 Skrevet 10. februar 2014 Min søster og svigerbror fikk vite det med en gang. Jobben fikk vite det i uke 6 (skulle tilbake til jobb etter juleferie, og har en jobb med voldsrisiko). Resten av familiene på begge sider fikk vite det i uke 8, etter tidlig UL. Nå er jeg i uke 11, og det er noen få venner som vet. Resten av omverdenen får vite det når det synes, eller evnt hvis de spør
Aomame Skrevet 10. februar 2014 #10 Skrevet 10. februar 2014 Nærmeste venninne fikk vite i uke 5/6. Begynte å fortelle nærmeste familie i uke 9. Fortalte det til våre besteforeldre og venner nå i helgen (slutten av uke 12). Det er ingen hemmelighet nå lenger for venner og kjente, men har ikke rukket å fortelle til alle. På jobben holder jeg igjen noen uker til.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #11 Skrevet 10. februar 2014 Takk for innspill. Tok UL i dag, klarte ikke vente lenger. Alt bra, hjerteslag og alt ok. Forteller det nok til nærmeste familie denne uken så får jobben og de andre vente til uke 12.Anonymous poster hash: 9c3b0...a72
solch Skrevet 11. februar 2014 #12 Skrevet 11. februar 2014 Tok tidlig ul i uke 8, 10 og 12. Fortalte det kun til nærmeste familie og noen få venner etter ul i uke 12. Ble oppdaget en ma i uke 16.. Var da nesten ingen som visste je var gravid, og veldig få så vet at jeg faktisk har vært gravid. Hadde planer om å fortelle det etter jeg skulle på ordinær ultralyd i uke 19, eller et par dager etter jeg mistet, for da hadde jeg time hos jordmor, så om hun da fant hjertelyd ville jeg nok fortalt det. Men slik ble det jo ikke. Nei, syns man skal gjør det man føler er riktig. Jeg for min del hadde en dårlig magefølelse som gjorde at jeg lotvær å fortelle det til omverden.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #13 Skrevet 12. februar 2014 Jeg er i 11 uke nå, ikke hatt UL. Vi "annonserte" for søsken og foreldre for halvannen uke siden, og nå denne uken har jeg begynt å fortelle det til venninner og kollegaer - når det passer seg i samtalen. "Og ferien?" "Nei, jeg tror ikke det blir noe ferie i år, jeg vet ikke om jeg orker lange reiser, for i juli er jeg i tredje trimester" <- legg til et glis. Jeg har ikke noe behov for å annonsere til venner og kollegaer eller facebook, men sier det gjerne om det er aktuelt. Selv om jeg har en uke igjen til 12 fullgåtte uker. Anonymous poster hash: 0f244...1cd
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #14 Skrevet 12. februar 2014 Foreldrene våre fikk vite allerede i slutten uke 4, det var mest pga julefeiring og at jeg er en elendig løgner. I tillegg har begge familier hatt et jækla tøft år, og vi fant ut at det var veldig riktig å dele en hyggelig nyhet. Pluss at det ville være naturlig for oss å snakke med dem om det gikk galt. I uke 5 i jula fikk familien vi feiret med vite. det gjorde også min næreste venninne. Ellers har vi fortalt noen få venner av ymse grunner (bl.a. noen som hadde fest, jeg var litt dårlig og vi ville ikke at de skulle bekymre seg unødvendig). Nå er jeg i uke 12, og planen er å fortelle både jobben og "resten av verden" ganske snart. Har ganske overlappende venne- og kollegagjeng, så jeg tror faktisk sjefen er den jeg forteller til først. Jungeltelegrafen går fort, og det blir for dumt om h*n hører det først av noen andre. Anonymous poster hash: 31937...235
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #15 Skrevet 12. februar 2014 Tok tidlig ul i uke 8, 10 og 12. Fortalte det kun til nærmeste familie og noen få venner etter ul i uke 12. Ble oppdaget en ma i uke 16.. Var da nesten ingen som visste je var gravid, og veldig få så vet at jeg faktisk har vært gravid. Hadde planer om å fortelle det etter jeg skulle på ordinær ultralyd i uke 19, eller et par dager etter jeg mistet, for da hadde jeg time hos jordmor, så om hun da fant hjertelyd ville jeg nok fortalt det. Men slik ble det jo ikke. Nei, syns man skal gjør det man føler er riktig. Jeg for min del hadde en dårlig magefølelse som gjorde at jeg lotvær å fortelle det til omverden. Må bare spørre hva en ma er? Trodde det stod for medisinsk abort, men det passet jo ikke i denne sammenhengen. Har ikke helt koll på alle forkortelsene enda.. Anonymous poster hash: 4a29d...a86
solch Skrevet 13. februar 2014 #16 Skrevet 13. februar 2014 (endret) Må bare spørre hva en ma er? Trodde det stod for medisinsk abort, men det passet jo ikke i denne sammenhengen. Har ikke helt koll på alle forkortelsene enda.. Anonymous poster hash: 4a29d...a86 Missed abortion. Er når fosteret dør, uten at kroppen selv kvitter seg med fosteret. Graviditeten fortsetter som "normalt" uten at man nødvendigvis får noen tegn på at noe er galt. Endret 13. februar 2014 av solch
Mafalda Skrevet 13. februar 2014 #17 Skrevet 13. februar 2014 Jeg sa det til sjefen min omtrent fem minutter etter at jeg testet positivt Grunnen til det er at jeg er i permisjon nå, og det er en vikar inne for meg- så av hensyn til jobben synes jeg det var greit å være dønn ærlig på det fra starten av, slik at de kan planlegge på en måte som lager minst mulig problemer for dem. Noen i den nærmeste slekta fikk vite det i uke 6-7, andre vet det ikke ennå. Venter til nærmere uke 12 med å fortelle det til de vi kan vente med, mest for å unngå mas Jeg har ikke følt noe behov for å ta tidlig UL, eller vente i tilfelle det går galt. Alle vet jo at det ikke er garantert at det går bra før et stykke ute i svangerskapet uansett (og strengt tatt heller ikke da), så beskjeden har vært at jeg er gravid og håper det går bra. Så vet de det. Men kolleger er ikke informert, altså, bare sjef og de som har noe direkte med personell osv å gjøre.
Sunniv Skrevet 21. februar 2014 #18 Skrevet 21. februar 2014 Vi fortalte det når jeg var 12 uker. Hadde da sett levende foster på tidlig ul, og hørt hjertelyd 11+2. Det føltes derfor ganske trygt å fortelle andre om det.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #19 Skrevet 23. februar 2014 Jeg fortalte familien min når jeg var 14uker på vei. Og resten når jeg var 20uker på vei :-) fant ikke ut at jeg var gravid før i uke 13.. Anonymous poster hash: 79dc7...97d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå