Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 #1 Skrevet 25. mai 2004 Er ikke fagorganisert, men fikk nylig spm fra tillitsvalgt på jobben om jeg var interesert i å bli med. Er det noen her med erfaring fra fagorganisering som kan fortelle meg litt om hva det egentlig innebærer å være organisert, om fordeller og eventuelle ulemper?
14062003 Skrevet 25. mai 2004 #3 Skrevet 25. mai 2004 Her er mine pluss og minus: + noen som hjelper meg om arb.giv. skulle prøve seg på noe ulovlig + lett tilgjengelig kompetanse - litt dyrt medlemsskap - å måtte streike dersom det bestemmes Jeg ble veldig glad for min organisasjon da jeg etter et par telefoner fikk flere hundre kroner ekstra på en lønning. Var kollegaer som ringte etter unødvendig hjelp etter arbeidstid. Da jeg prøvde å avvise samtalene hardt og det ikke fungerte, ville jeg ha betalt for denne tiden. Og det fikk jeg (til de grader, takket være fagforeningen).
Gjest Poirot Skrevet 25. mai 2004 #4 Skrevet 25. mai 2004 + ser på det som en slags forsikring + billig forsikring + medlemsblad om mitt fagområde + noen som følger med når det skjer permiteringer/omorganiseringer/oppsigelser + noen som kan det utrolig kompliserte regelverket. -litt dyrt -evt streik (men sjelden min gruppe streiker)
Gjest lekebøll Skrevet 25. mai 2004 #5 Skrevet 25. mai 2004 Jeg synes et viktig poeng (i tillegg til det de andre har listet opp) er at uorganiserte, ved streik, mottar lønn og samtidig får de samme godene som de organiserte - mens de organiserte da må i streik og kjempe på vegne av alle sammen. Solidaritetstanken, mao.
diddi Skrevet 26. mai 2004 #6 Skrevet 26. mai 2004 Men merk dere at de uorganiserte ikke fikk lønn når arbeidsgiverne gikk til lockout. Kjempetabbe å ikke være organisert når det skjer. På min manns arbeidsplass har fagforeninga stilt opp i flere arbeidstvistsaker for sine medlemmer, og nådd frem. De fikk ordnet slik at mannen min fikk de 14 dagen med pappaperm i forbindelse med fødsel, og at disse var betalt. Da personalkontoret begynte å tulle pga alle de ordinære fridagene (barnet ble født lillejulaften.), så fikk fagforeninga fikset opp i dette. Og nå som de forøker seg på å ikke gi ham lønnsforhøyelsen han var lovet da han ble ansatt, så jobber de for ham på nytt. I den bedriften betyr det mye å være organisert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå