AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #1 Skrevet 9. februar 2014 Jeg har tenkt tanken på å skaffe meg en hannhund, om ikke så lenge. Saken er det at jeg har hørt at man ikke får lov til å kastrere hannhunder i Norge lengre, med mindre man har en god grunn. Stemmer dette? Noen som nettopp har fått en valp som de har kastrert? Gjelder dette kun rase hunder eller går det også for blandingshunder? Anonymous poster hash: 5d477...5aa
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #2 Skrevet 9. februar 2014 Det stemmer at dette ikke er lov i norge med mindre mann har medisinsk grunn. Men min erfaring er at de fleste dyrleger ikke spør om grunnen. Hør litt rund med forskjellige vetrinærer. Anonymous poster hash: 9b25c...400
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #3 Skrevet 9. februar 2014 Det stemmer at dette ikke er lov i norge med mindre mann har medisinsk grunn. Men min erfaring er at de fleste dyrleger ikke spør om grunnen. Hør litt rund med forskjellige vetrinærer.Anonymous poster hash: 9b25c...400 Høres bra ut. Vet du ca pris? Anonymous poster hash: 5d477...5aa
Gjest Hyssingen Skrevet 9. februar 2014 #4 Skrevet 9. februar 2014 Hvorfor vet du at du skal kastrere den før du i det hele tatt har den i hus? 4
daemonia Skrevet 9. februar 2014 #5 Skrevet 9. februar 2014 Enten så er det medisinske årsaker eller så er det kraftige atferdsproblemer. Velg en seriøs oppdretter (eller en mix fra foreldre du kjenner godt til) for å minimere faren for at alvorlig sykdom oppstår, og gå på kurs og les masse litteratur om hunders atferd og natur og positive treningsmetoder. Da skal du se at kastrering mest sannsynlig ikke blir nødvendig likevel. Og kastrering for å eliminere atferdsproblemer kan fort slå uheldig ut. Noen blir enda verre. I tillegg så blir de gjerne også "lette offer" for andre hannhunder. Jeg har to hanner sammen, og ganske tett på hverandre i forhold til alder. Det er ingen problem. De har sine regler og grenser, og de vet at "hu mor" er sjefen i huset. Hvorfor vil du kastrere hunden egentlig? 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #6 Skrevet 9. februar 2014 Hvorfor vet du at du skal kastrere den før du i det hele tatt har den i hus? Fordi at det er det smarteste man gjør, så man slipper det hormonelle opplegget. Også fordi at det minsker risikoen for testikkel kreft og andre positive ting angående kastrering, ikke har jeg planer om å bruke han som avls hund heller. Anonymous poster hash: 5d477...5aa 1
Gjest Hyssingen Skrevet 9. februar 2014 #8 Skrevet 9. februar 2014 Fordi at det er det smarteste man gjør, så man slipper det hormonelle opplegget. Også fordi at det minsker risikoen for testikkel kreft og andre positive ting angående kastrering, ikke har jeg planer om å bruke han som avls hund heller. Anonymous poster hash: 5d477...5aa Tror heller jeg ville gitt det hormonelle opplegget en sjanse og sett om han ikke ble en stødig og flott kar uansett, og så heller evt testet kjemisk kastrering. Kjedelig å finne ut at han er et nervøst vrak fordi han har blitt kastrert, på den harde måten.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #9 Skrevet 9. februar 2014 Tror heller jeg ville gitt det hormonelle opplegget en sjanse og sett om han ikke ble en stødig og flott kar uansett, og så heller evt testet kjemisk kastrering. Kjedelig å finne ut at han er et nervøst vrak fordi han har blitt kastrert, på den harde måten. Ja jeg gjorde det med min gamle hund, han var en stødig kar, ukastrert og relativt stabil, inntil en dag det bare sa "snap" for han å han prøvde å få tak i alt som kunne taes tak i.. Litt redd for at det skal skje med denne også, selv om han gamle ble nok stimulert både fysisk og psykisk. Anonymous poster hash: 5d477...5aa
Gjest Hyssingen Skrevet 9. februar 2014 #10 Skrevet 9. februar 2014 Ja jeg gjorde det med min gamle hund, han var en stødig kar, ukastrert og relativt stabil, inntil en dag det bare sa "snap" for han å han prøvde å få tak i alt som kunne taes tak i.. Litt redd for at det skal skje med denne også, selv om han gamle ble nok stimulert både fysisk og psykisk. Anonymous poster hash: 5d477...5aa Det kan fort skje selv om han er kastrert, det kan gi like mange adferdsproblemer som en ukastrert hund har. Bortsett fra at den ukastrerte hunden kan du kjemisk kastrere om det skulle vise seg at det kan være en løsning.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #11 Skrevet 9. februar 2014 Det kan fort skje selv om han er kastrert, det kan gi like mange adferdsproblemer som en ukastrert hund har. Bortsett fra at den ukastrerte hunden kan du kjemisk kastrere om det skulle vise seg at det kan være en løsning. Jeg har hørt at kjemisk kastrering ikke kan fungere, mens den virkelige kastreringen gjorde det? Anonymous poster hash: 5d477...5aa
Leo Skrevet 9. februar 2014 #12 Skrevet 9. februar 2014 Ja jeg gjorde det med min gamle hund, han var en stødig kar, ukastrert og relativt stabil, inntil en dag det bare sa "snap" for han å han prøvde å få tak i alt som kunne taes tak i.. Litt redd for at det skal skje med denne også, selv om han gamle ble nok stimulert både fysisk og psykisk.Anonymous poster hash: 5d477...5aa Men jeg forstår ikke helt hvilken sammenheng det skulle ha med at han ikke var kastrert? Kastrering er jo ikke noen vidundermetode som garanterer for en snill og lydig hund! 2
daemonia Skrevet 9. februar 2014 #13 Skrevet 9. februar 2014 Men jeg forstår ikke helt hvilken sammenheng det skulle ha med at han ikke var kastrert? Kastrering er jo ikke noen vidundermetode som garanterer for en snill og lydig hund! Trening, trening trening. Stimulering, stimulering, stimulering. Det er det du bør tenke på med en ny hund, TS. Evt. bør du heller vurdere å få deg en tispe hvis det er det at det er en hannhund som er problemet. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #14 Skrevet 9. februar 2014 Trening, trening trening. Stimulering, stimulering, stimulering. Det er det du bør tenke på med en ny hund, TS. Evt. bør du heller vurdere å få deg en tispe hvis det er det at det er en hannhund som er problemet. Tisper har løpetid, det styret orker ikke jeg, dessuten er de mye mer overbeskyttende og større sjanse for å få separasjons-vansker fra eier. Hannhund er det jeg skal ha, fordi jeg føler de er mye mer stabil. Anonymous poster hash: 5d477...5aa
daemonia Skrevet 9. februar 2014 #15 Skrevet 9. februar 2014 Tisper har løpetid, det styret orker ikke jeg, dessuten er de mye mer overbeskyttende og større sjanse for å få separasjons-vansker fra eier. Hannhund er det jeg skal ha, fordi jeg føler de er mye mer stabil. Anonymous poster hash: 5d477...5aa Det er like individuelt som hannhunders problemer. Løpetid trenger ikke være noe styr hvis du bare er obs på å holde dem unna andre hannhunder. Og hvor beskyttende eller avhengige de er avhenger også av rasen i veldig stor grad. Og hva du legger opp til fra dag en av. Kastrering er uansett ikke noe å vurdere allerede nå før du har fått hunden. Fokuser på å trene og stimulere på en måte som den aktuelle rasen eller rasene mixen består av har behov for og har naturlig anlegg for så bør det gå ganske greit. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #16 Skrevet 9. februar 2014 Hvorfor er norge sånn imot kastrering? I de fleste andre land er det standard og kastrere hannhunder som ikke skal avles på når de er valper. Har en venninde som jobber på vetrinær kontor i england og hun ble helt sjokkert når jeg fortalte at det er ulovlig i norge. Hun sa det var veldig mange helse fordeler med og kastrere både tisper og hannhunder før kjønnsmodning. Hadde det vert lovlig i norge hadde jeg uten tvil gjort det med mine hunder. Har kastrert en hannhund og en tispe (av helsemessige årsaker) og har ikke merket noen adferdsendring på noen av dem. Anonymous poster hash: 9b25c...400 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #17 Skrevet 9. februar 2014 Hvorfor er norge sånn imot kastrering? I de fleste andre land er det standard og kastrere hannhunder som ikke skal avles på når de er valper. Har en venninde som jobber på vetrinær kontor i england og hun ble helt sjokkert når jeg fortalte at det er ulovlig i norge.Hun sa det var veldig mange helse fordeler med og kastrere både tisper og hannhunder før kjønnsmodning. Hadde det vert lovlig i norge hadde jeg uten tvil gjort det med mine hunder. Har kastrert en hannhund og en tispe (av helsemessige årsaker) og har ikke merket noen adferdsendring på noen av dem.Anonymous poster hash: 9b25c...400 Thank you! Endelig en som forstår hva jeg mener. Anonymous poster hash: 5d477...5aa
xinnia Skrevet 9. februar 2014 #18 Skrevet 9. februar 2014 Tisper har løpetid, det styret orker ikke jeg, dessuten er de mye mer overbeskyttende og større sjanse for å få separasjons-vansker fra eier. Hannhund er det jeg skal ha, fordi jeg føler de er mye mer stabil. Anonymous poster hash: 5d477...5aa Hvorfor vil du da fjerne det som gjør de stabile??
NovaFlare Skrevet 9. februar 2014 #19 Skrevet 9. februar 2014 Så du vil egentlig ikke ha en hannhund? Slutt med deg a Greit at du er imot kastrering, men ikke bli usaklig! Kastrert hannhund er ikke det samme som tispe, og det vet du godt du også.. 1
Leo Skrevet 9. februar 2014 #20 Skrevet 9. februar 2014 Hun sa det var veldig mange helse fordeler med og kastrere både tisper og hannhunder før kjønnsmodning.Anonymous poster hash: 9b25c...400 Ja, det eliminerer naturligvis risikoen for kreft i testikler og livmor i tillegg til at det kan redusere risikoen for jurkreft hos tisper hvis de kastreres tidlig nok. Kastrerte tisper får selvfølgelig heller ikke livmorbetennelse. Men de kan få andre helseproblemer i stedet for. Hormonforstyrrelser og f.eks. overvekt som en følge av dette er ikke uvanlig. Det samme gjelder pels- og hudproblemer. Og da går vinningen litt opp i spinningen. I tillegg til at de selvfølgelig mister mye av kjønnspreget sitt når de kastreres tidlig.Har kastrert en hannhund og en tispe (av helsemessige årsaker) og har ikke merket noen adferdsendring på noen av dem.Anonymous poster hash: 9b25c...400 Nå er det vel nettopp adferdsendring som er hensikten i mange tilfeller og hvis det ikke er noen endring, så faller vel noe av poenget bort. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå