Gjest GreenSky Skrevet 25. mai 2004 #1 Skrevet 25. mai 2004 Alle har sikkert hørt en eller annen svenskevits. Et lite søk på nettet ga 100-vis av treff. Det jeg leter etter, er en side eller noe info om svenskevitsenes opprinnelse. Hvordan de ble til, og hvorfor vi begynte å vitse om dem. Og dem om oss, for den saks skyld. Noen som vet?
Sandman Skrevet 25. mai 2004 #2 Skrevet 25. mai 2004 Det var svenskene som begynte å vitse om oss nordmenn, i den perioden vi hadde funnet oljen, og de var misunnelige, og ville styrke selvtilliten sin. Det gikk så langt at de norskeide Hydro-bensinstasjonene i Sverige, gjorde en egen reklamekampanje på norskevitsene. Det gikk vel ca 10 år, før vi begynte å ta i bruk akkurat de samme vitsene, men da om svenskene. Akkurat DET har svenskene hatt litt moro av, at vi ikke klarte å finne på noen egne.
Gjest GreenSky Skrevet 25. mai 2004 #3 Skrevet 25. mai 2004 Jeg tror at svenskevitsene hadde sin "opprinnelse" etter unionsoppløsningen for nesten 100 år siden. Nordmenn var ikke akkurat så veldig glad i svenskene på den tiden. Og omvendt. Men jeg vet ikke om dette stemmer, derfor skulle jeg gjerne funnet det ut. :-)
Sandman Skrevet 25. mai 2004 #4 Skrevet 25. mai 2004 Det er iallfall et faktum at svenskene underholdt seg ganske intenst med norskevitser i slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet. Men de har forlengst gått lei av de nå. Det syns jeg snart vi også bør med svenskevitsene, som egentlig er "norskevitser".
lille mor Skrevet 25. mai 2004 #5 Skrevet 25. mai 2004 Da har jeg en multikulturell-vits. Det var en gang en; svenske,danske,norske,inder og moren til østerikeren som ikke kan synge, og finne,jugoslaver,pakistaner,amrikaner,franskmann,engelskmann,kineser,japaner og naboen til han finske med skjegg, en ungarer,islending og kona til han tyrkeren som jobber i posten og fetteren til hun polske som har 7 barn og en sveitser,greker,spaniol og barna til hun tyske som har føflekk på nesa og en grønnlending,iraner,italiener og så meg. Vi skulle ut å fiske, Men så gadd vi ikke!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå