AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #1 Skrevet 9. februar 2014 Jeg har fått meg profil på en norsk datingside i helga og satt og kikket litt på andre medlemmet fra nærområdet mitt da jeg kom over en jeg vet veldig godt hvem er. Han kom ut fra fengsel for ikke så lenge siden etter å ha sonet en 5 år lang dom for en ganske grov voldtekt. Og der er profilen hans, med masse bilder og jeg ble fysisk kvalm! Tenk om han gjør noe med noen han møter via siden der? Bør jeg rapportere? Anonymous poster hash: 93b8d...d87
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #2 Skrevet 9. februar 2014 Rapporter han. Jeg har ingenting til overs for folk som driver med sånt. Mye mulig du må skaffe noe bevis om du skal rapportere han. Anonymous poster hash: 42f76...875 27
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #3 Skrevet 9. februar 2014 Rapporter! Anonymous poster hash: ed7ee...a59 8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #4 Skrevet 9. februar 2014 Rapporter han. Jeg har ingenting til overs for folk som driver med sånt. Mye mulig du må skaffe noe bevis om du skal rapportere han. Anonymous poster hash: 42f76...875 Ikke jeg heller. Det var en veldig grov voldtekt også, med mye vold og flere menn innvolvert. Han er dømt for det, og det bør vel ikke være vanskelig å sjekke om jeg rapporterer han? Anonymous poster hash: 93b8d...d87 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #5 Skrevet 9. februar 2014 Ja, rapporter. Men jeg er usikker på om de kan nekte noen som har sonet dommen å ha profil der. Jeg bare er litt nysgjerrig på om dette er en kjekk mann, som ser normal og sympatisk ut på profilbildene? For da er det jo en stor sjanse for at han kommer i kontakt med noen damer der. Mens hvis han ser mindre pen ut og har en dårlig stil vil han nesten ikke få kontakt med noen. Anonymous poster hash: f611a...e20 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #6 Skrevet 9. februar 2014 Hvilken alder, sted og nasjonalitet? Du har ikke lov å avsløre profilnavnet hans her, men det er jo greit å få en liten pekepinn, så man kan styre unna. Anonymous poster hash: f611a...e20 8
Gjest Ironically me Skrevet 9. februar 2014 #7 Skrevet 9. februar 2014 Rapporter! Desverre får du ikke vekk problemet fra jordens overflate med dette, men likevel. 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #8 Skrevet 9. februar 2014 Hvordan vet du at han er skyldig? Han har sonet straffa si, du har ingenting å si i hva han gjør på privaten uansett. Anonymous poster hash: 4ef3c...f8e 6
spewdonym Skrevet 9. februar 2014 #9 Skrevet 9. februar 2014 Hvordan vet du at han er skyldig? Han har sonet straffa si, du har ingenting å si i hva han gjør på privaten uansett.Anonymous poster hash: 4ef3c...f8e Han ble dømt. Er han liksom ikke voldtektsmann "på privaten", mener du? 13
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #10 Skrevet 9. februar 2014 Han ble dømt. Er han liksom ikke voldtektsmann "på privaten", mener du? Han har tatt straffen sin. Skal du varsle naboene hans om at han er dømt for voldtekt? Sjefen hans? Banken hans? Hva er det som feiler rettsvernoppfattelsen din egentlig?Anonymous poster hash: 4ef3c...f8e 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #11 Skrevet 9. februar 2014 Jeg mener at når folk har sonet den juridiske straffen sin, så skal de få være i fred når de kommer ut. For alt du vet kan han ha gjennomgått en massiv personlig utvikling i fengselet, funnet Jesus, angret i fem år i strekk, begynt med veldedig arbeid og bare ønsker et stille og tilbaketrukket liv. For å sette det litt på spissen. Han må jo få muligheten til å starte med blanke ark han også etter en lengre soning, og kanskje finne en kjæreste. Det er ikke din plass å straffe ham videre nå ved å hindre ham i å nettdate. Anonymous poster hash: e2b1f...c71 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #12 Skrevet 9. februar 2014 Det eneste man kan gjøre er vel å bruke sunn fornuft. Ok, så får man kanskje luket ut en som er dømt for voldtekt, men han er garantert ikke den eneste på disse nettsidene... Selv kom jeg nettopp over en eks av ei tidligere venninne, han sendte sin samboer på sykehus flere ganger fordi han banket henne opp. I mine øyne er dating reneste russiske ruletten noen ganger, dessverre kan man ikke alltid beskyttes.Anonymous poster hash: f9c1b...a36 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #13 Skrevet 9. februar 2014 Forresten så skal man være litt forsiktig med å drive å privatstraffe folk som allerede har sonet av to grunner: For det første fordi man ikke aner hvor tungt denne personen har det etter soning. Kanskje angeren og frykten for å komme tilbake i samfunnet er så stor at om han opplever at kjente og ukjente vil ha ham vekk fra nettdatingsider og lignende, så blir det for tøft for ham å være en fri mann, og han takker for seg.. for å si det metaforisk. Jeg tror selvmordsterskelen ofte er litt lavere hos mennesker som har så mye bagasje. For det andre så tror jeg det er kontraproduktivt med tanke på fare for gjentakelse. Hvis denne mannen ikke føler at han er en fri mann etter soning, fordi gamle kjente prøver å hindre ham i å leve normalt, hva er da vitsen med å holde seg på matta? Hvorfor skal han da følge loven og respektere kvinner, når han er like ufri ute i samfunnet som i fengselet? Noe å tenke litt over. Anonymous poster hash: e2b1f...c71 7
spewdonym Skrevet 9. februar 2014 #14 Skrevet 9. februar 2014 Han har tatt straffen sin. Skal du varsle naboene hans om at han er dømt for voldtekt? Sjefen hans? Banken hans? Hva er det som feiler rettsvernoppfattelsen din egentlig?Anonymous poster hash: 4ef3c...f8e En som er dømt for en såpass grov voldtekt har noen tilbøyeligheter som banken driter i, men som kan være interessant å vite om på en nettdatingside. Hvis du insisterer på å være prinsipprytter så vær så god, om det får deg til å føle deg som et helere menneske. 11
spewdonym Skrevet 9. februar 2014 #15 Skrevet 9. februar 2014 Forresten så skal man være litt forsiktig med å drive å privatstraffe folk som allerede har sonet av to grunner: For det første fordi man ikke aner hvor tungt denne personen har det etter soning. Kanskje angeren og frykten for å komme tilbake i samfunnet er så stor at om han opplever at kjente og ukjente vil ha ham vekk fra nettdatingsider og lignende, så blir det for tøft for ham å være en fri mann, og han takker for seg.. for å si det metaforisk. Jeg tror selvmordsterskelen ofte er litt lavere hos mennesker som har så mye bagasje. For det andre så tror jeg det er kontraproduktivt med tanke på fare for gjentakelse. Hvis denne mannen ikke føler at han er en fri mann etter soning, fordi gamle kjente prøver å hindre ham i å leve normalt, hva er da vitsen med å holde seg på matta? Hvorfor skal han da følge loven og respektere kvinner, når han er like ufri ute i samfunnet som i fengselet? Noe å tenke litt over. Anonymous poster hash: e2b1f...c71 For all del, poenget ditt er relevant, og jeg ville i de fleste tilfeller være enig i det du skriver her. Men noen ganger må man innse at et fengselsopphold ikke alltid gjør folk til bedre mennesker. Særlig ikke hvis utgangspunktet er søppel. Det handler ikke så mye om "privat-straffing" som å yte sine fem vent for å muligens forhindre at noe lignende skjer igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #16 Skrevet 9. februar 2014 Hvis jeg hadde vært på datingsider hadde jeg satt pris på at noen hadde rapportert en tidligere voldtektsmann. Dere som mener han bør få være i fred, ville dere gladlig ha gått på date med ham om dere kjente bakgrunnen hans? "Han har jo sonet ferdig" Jeg ville vært glad hvis noen sparte meg for den risikoen. Ja, det er mange andre potensielt farlige menn der også, men skader ikke å få luket ut dem man kjenner til. Ser for all del poenget med at har man tatt sin straff, så har man det, men allikevel.. Anonymous poster hash: 2e4c9...08a 5
waco Skrevet 9. februar 2014 #17 Skrevet 9. februar 2014 Hehe, det finnes ikke ett eneste menneske som oppriktig tror på at noen blir mindre voldtektsmann av å få en voldtektsdom. 8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #18 Skrevet 9. februar 2014 En som er dømt for en såpass grov voldtekt har noen tilbøyeligheter som banken driter i, men som kan være interessant å vite om på en nettdatingside. Hvis du insisterer på å være prinsipprytter så vær så god, om det får deg til å føle deg som et helere menneske. Du mener det kun er en dømt voldtektsmann som har potensiale til å voldta noen der? Som en annen ab sa, det å fortsette å straffe straffedømte etter soning gir mye større grobunn for videre lovbrudd enn å la de få en ny sjanse. Ikke vet du om voldtektsdommen hans var riktig heller. Dette blir bare helt feil.Anonymous poster hash: 4ef3c...f8e 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #19 Skrevet 9. februar 2014 Norske straffer for slikt er latterlig lave, nekter aa tro at er et bedre menneske naa. Gjor alle en tjeneste og rapporter ham. Anonymous poster hash: 4d35d...735
Meandro Skrevet 9. februar 2014 #20 Skrevet 9. februar 2014 (endret) For all del, poenget ditt er relevant, og jeg ville i de fleste tilfeller være enig i det du skriver her. Men noen ganger må man innse at et fengselsopphold ikke alltid gjør folk til bedre mennesker. Særlig ikke hvis utgangspunktet er søppel. Det handler ikke så mye om "privat-straffing" som å yte sine fem vent for å muligens forhindre at noe lignende skjer igjen. Du vet at et enkelt tilfelle av gjensidig fyllesex gjør mannen, og kun han, til en voldtektsmann i lovens øyne så lenge hun hevder å ikke huske det dagen etter eller angrer dypt å hellig på hvem hun lå med? Så hvis du ikke kjenner omstendighetene rundt dommen hans så er det vel like greit å la være. Alt annet enn overfallsvoldtekt og gjengvoldtekt kan være utrolig urealistisk og mer i kategorien justismord, så sånne domfelte skal du være litt varsom med å stemple i første omgang. Endret 9. februar 2014 av Meandro 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå