Gå til innhold

Hvordan forklarer feminister at bare kvinner får realisert barndomsdrømmene sine?

Anbefalte innlegg

Skrevet
http://www.youtube.com/watch?v=oXYEAmsFs48 Som barn blir de fleste gutter sosialisert til å leke med lastebiler, fly, romskip og militærfigurer. Jenter hadde lekeslott, barbie, lekeovner. Kvinner vokser opp til å få disse lekene senere i livet også. Store hus, ekte ovner, et liv som er den ekte versjonen av de lekene de vokste opp med. Gutters drømmeleketøy blir bare et luftslott som fordufter i voksenlivet for å forfølge å produsere de tingene kvinner vil ha. Anbefaler å se hele filmen. Den viser hvordan menn blir sosialisert til å se på hverandre som fiender, og hvordan livene deres blir brukt av kvinner til å realisere deres barndomsdrømmer. Kan feminister forklare hvordan kvinneundertrykkelse kan eksistere under slike forhold? Anonymous poster hash: 6f453...f1d
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke fremtidsdrømmer er det menn ikke får realisert da?

• Liker 4
Skrevet

Hrregud, jenter sosialiseres til å leke matlaging og ekteskap fordi mange gamle holdninger henger igjen, og tidligere ønsket man å sosialisere jenter til å bli koner og husmødre. Man ønsket å holde kvinner hjemme og under kontroll, og da var det greit å få flest mulig til å ønske nettopp ektemenn og kjøkken. Voksne kvinner skaffer seg ikke kjøkkeninnredning fordi dette er så himla gøy, å ha et kjøkken er derimot kjekt for å kunne lage og oppbervare mat slik at man kan spise og dermed overleve. Mange unge jenter drømmer om helt andre ting enn den latterlige stereotypien din tilsier. Dessuten, hvor mange kvinner gifter seg med prinser?

Anonymous poster hash: 4b9f1...4b9
  • Liker 10
Skrevet

Som barn blir de fleste gutter sosialisert til å leke med lastebiler, fly, romskip og militærfigurer. Jenter hadde lekeslott, barbie, lekeovner. Kvinner vokser opp til å få disse lekene senere i livet også. Store hus, ekte ovner, et liv som er den ekte versjonen av de lekene de vokste opp med. Gutters drømmeleketøy blir bare et luftslott som fordufter i voksenlivet for å forfølge å produsere de tingene kvinner vil ha.

Anbefaler å se hele filmen. Den viser hvordan menn blir sosialisert til å se på hverandre som fiender, og hvordan livene deres blir brukt av kvinner til å realisere deres barndomsdrømmer. Kan feminister forklare hvordan kvinneundertrykkelse kan eksistere under slike forhold?

Anonymous poster hash: 6f453...f1d

Dessuten, som du selv påpeker - gutter oppmuntres til å være aktive og å ha drømmer, jenter oppmuntres til å la ambisjonene omhandle kun menn og matlaging. I samfunn der kvinner i stor grad undertrykkes, altså er avhengig av fedre og senere av ektemenn, er kvinnene hverandres konkurrenter i kampen om å få ektemenn slik at kvinnene kan overleve etter at deres fedre dør.

• Liker 5
Skrevet

Stakkars meg da som aldri var spesielt opptatt av dukker, aldri har eid en barbie og nesten bare lekte med gutter. Eneste typiske jentegreie jeg hadde var at jeg elsket ballett.

Lekte mest med lego, bygde båter, løp i skogen, osv

..og her sitter jeg altså med hund, mann, barn, jobb som pedleder og lager mat så det står etter innimellom.

- jeg klarte ikke å bli indianer en gang!

• Liker 3
Skrevet

Stakkars meg da som aldri var spesielt opptatt av dukker, aldri har eid en barbie og nesten bare lekte med gutter. Eneste typiske jentegreie jeg hadde var at jeg elsket ballett.

Lekte mest med lego, bygde båter, løp i skogen, osv

..og her sitter jeg altså med hund, mann, barn, jobb som pedleder og lager mat så det står etter innimellom.

- jeg klarte ikke å bli indianer en gang!

Så det kulturelle PRESSET om å være prinsesse er ikke så hardt som feministene skal ha det til?

Anonymous poster hash: 14a58...ccb

Skrevet

Hrregud, jenter sosialiseres til å leke matlaging og ekteskap fordi mange gamle holdninger henger igjen, og tidligere ønsket man å sosialisere jenter til å bli koner og husmødre. Man ønsket å holde kvinner hjemme og under kontroll, og da var det greit å få flest mulig til å ønske nettopp ektemenn og kjøkken. Voksne kvinner skaffer seg ikke kjøkkeninnredning fordi dette er så himla gøy, å ha et kjøkken er derimot kjekt for å kunne lage og oppbervare mat slik at man kan spise og dermed overleve. Mange unge jenter drømmer om helt andre ting enn den latterlige stereotypien din tilsier. Dessuten, hvor mange kvinner gifter seg med prinser?

Så kvinner er ikke spesielt opptatt av hus og hjem, er det det du sier? For når jeg nettdater eller prater med kvinner så er det hus og hjem de vil prate om. Når de åpner om drømmer så er det et lite hus et eller annet sted med 3 små unger lekene i hagen de drømmer om. Så du videoen? For de aller fleste kvinner så er forventingene og pressene fra storsamfunnet noe som passer dem som hånd i hanske. De vil jobbe for et hus, de vil ha de fineste kjøkkeninnredningene, de vil ikke klatre everest eller haike jorda rundt. De vil ikke lære om universet eller investere i aksjer. De vil leve trygt, komfortabelt og stabilt i sitt eget hjem. Det er prinsessedrømmen fra barndommen de lever ut i voksenlivet, mens gutter ser at alt det de drømte om svinner vekk til fordel for å bidra økonomisk til denne mor, far og barn leken de aldri ville valgt frivillig.

Skrevet

HAHA, Dette er det dummeste og mest ynkelige forsøke på å fremstille menn som offere jeg har sett på meget lang tid.

At det er alle kvinners barndomsdrømm å bli husmødre er også noe av det frekkeste og mest sexistiske jeg har lest på lenge. Etter denne logikken må det vel være alle gutters barndomsdrøm å hugge ved og grave i jorda da?
For å si det sånn: da jeg var liten drømte jeg om å bli popstjerne, og senere lege eller tannlege. Det slo meg aldri at jeg ønsket å lage mat og passe barn. Ærlig talt. Blir rent provosert!

Anonymous poster hash: 1b737...b34
  • Liker 14
Skrevet

Så det kulturelle PRESSET om å være prinsesse er ikke så hardt som feministene skal ha det til? Anonymous poster hash: 14a58...ccb

Det kulturelle presset er større nå enn på 70-tallet. Det er bare å se seg rundt i lekebutikker. Det er svært få kjønnsnøytrale leker: de fleste matlagingsgreier er i rosa, det finnes svært få guttedukker, de fleste lekebarnevogner er rosa, det finnes " jentelego" ( rosa- så klart) , mens ting ikke var så fryktelig rosa eller lyseblått på 70,80 og nittitallet ( ihvertfall tidlig).

Jeg ble forøvrig oppdratt av en alenemor og hadde svært så selvstendige damer rundt meg som var vant til å klare seg selv er også delvis oppvokst i studentkollektiv med en haug feminister rundt meg men det var lite press hverken den ene eller den andre veien for at vi barna skulle leke med spesielle ting eller se ut på spesielle måter. - Vi var bare barn.

• Liker 5
Gjest Ironically me
Skrevet

Hvilke fremtidsdrømmer er det menn ikke får realisert da?

Den store diktator-drømmen, men FN har jo vedtatt en resolusjon mot det!

• Liker 4
Skrevet

Så kvinner er ikke spesielt opptatt av hus og hjem, er det det du sier? For når jeg nettdater eller prater med kvinner så er det hus og hjem de vil prate om. Når de åpner om drømmer så er det et lite hus et eller annet sted med 3 små unger lekene i hagen de drømmer om. Så du videoen? For de aller fleste kvinner så er forventingene og pressene fra storsamfunnet noe som passer dem som hånd i hanske. De vil jobbe for et hus, de vil ha de fineste kjøkkeninnredningene, de vil ikke klatre everest eller haike jorda rundt. De vil ikke lære om universet eller investere i aksjer. De vil leve trygt, komfortabelt og stabilt i sitt eget hjem. Det er prinsessedrømmen fra barndommen de lever ut i voksenlivet, mens gutter ser at alt det de drømte om svinner vekk til fordel for å bidra økonomisk til denne mor, far og barn leken de aldri ville valgt frivillig.

Da tiltrekker du deg nok en spesiell type kvinner. Jeg traff min mann på nettet. Og da diskuterte vi fotball. Ikke kjøkkeninnredninger.

Anonymous poster hash: 7e9e0...937

• Liker 4
Skrevet

Det kulturelle presset er større nå enn på 70-tallet. Det er bare å se seg rundt i lekebutikker. Det er svært få kjønnsnøytrale leker: de fleste matlagingsgreier er i rosa, det finnes svært få guttedukker, de fleste lekebarnevogner er rosa, det finnes " jentelego" ( rosa- så klart) , mens ting ikke var så fryktelig rosa eller lyseblått på 70,80 og nittitallet ( ihvertfall tidlig).

Jeg ble forøvrig oppdratt av en alenemor og hadde svært så selvstendige damer rundt meg som var vant til å klare seg selv er også delvis oppvokst i studentkollektiv med en haug feminister rundt meg men det var lite press hverken den ene eller den andre veien for at vi barna skulle leke med spesielle ting eller se ut på spesielle måter. - Vi var bare barn.

Vi kan jo snu på det. Du hadde interesser og ble "oppdratt" i en maskulin sfære og likevel valgte det tradisjonelle kvinnelige. Var ikke det "maskuline" presset så hardt?

Anonymous poster hash: 14a58...ccb

• Liker 1
Skrevet

HAHA, Dette er det dummeste og mest ynkelige forsøke på å fremstille menn som offere jeg har sett på meget lang tid.

At det er alle kvinners barndomsdrømm å bli husmødre er også noe av det frekkeste og mest sexistiske jeg har lest på lenge. Etter denne logikken må det vel være alle gutters barndomsdrøm å hugge ved og grave i jorda da?

For å si det sånn: da jeg var liten drømte jeg om å bli popstjerne, og senere lege eller tannlege. Det slo meg aldri at jeg ønsket å lage mat og passe barn. Ærlig talt. Blir rent provosert!

Anonymous poster hash: 1b737...b34

Det er nettopp det som er poenget! Du drømte om å gjøre noe komfortabelt og trivelig på denne planeten. Menn drømmer om å oppleve å reise i en fart så nært opp mot lysets hastighet som mulig når vi drømmer om sportsbiler. Vi drømmer om å hoppe fra de øverste fjellene eller falle i strikk fra de høyeste broene. Vi er innovative og søker opplevelser du ikke får gjennom en 9 til 4 eller av å idolisere masseprodusert popstjerner. Men de fleste menn får ikke leve ut sin opplevelsestrang eller utforskerlyst fordi vi har et samfunn som forventer at vi skal produsere ting som gjør hverdagen trygg, enkel og stabil for oss alle. Det er mye nærmere det kvinner og du drømmer om enn det menn egentlig drømmer om.

Skrevet (endret)

Vi kan jo snu på det. Du hadde interesser og ble "oppdratt" i en maskulin sfære og likevel valgte det tradisjonelle kvinnelige. Var ikke det "maskuline" presset så hardt? Anonymous poster hash: 14a58...ccb

jeg ble oppdratt i en feminin sfære. Man trenger ikke å være opptatt av rosa familie og prinsessedrømmer for å være feminin. Å være selvstendig og sterk er også feminint - eller vil du si at damene som drev småbruk, rodde fiske og passet hus og hjem mens mennene var borte på fiske, på hogst, i utenriksfart eller i viking var spesielt maskuline?

Damene rundt meg var opptatt av å klare seg selv, var snille og gode, vevre og feminine, min mormor bygde det meste av huset hun bodde i selv fordi hun var bedre på det enn min stebestefar som var mye borte på jobb, de likte fine kjoler og sydde og strikket mye, samtidig som de var opptatt av at folk skulle velge sineegne veier.

Kanskje du har et litt snevert syn på hva som er feminint og maskulint? For meg er ihvertfall en mann som alltid har drømt om å bli far og er opptatt av farsrollen, samtidig som han tar seg av barna sine, svært maskulin.

Edit: Jeg glemte vel å si at utdannelsen min har mer enn 80 studiepoeng innen natur og friluftsliv og går mye på fysisk fostring og å la barn klatre i de høyeste trærne, lekeslåss og fysisk mestring. Jeg er spesialutdannet for gårds og naturbarnehager Er også utdannet gartner. I begge utdanningene mine var halvparten av årskullet menn/ gutter. Når det gjelder førskolelærerutdannelsen var de folk som drev på med jakt og ekstremsporter, bortsett fra den ene av dem.

Endret av absinthia
  • Liker 3
Skrevet

Som barn blir de fleste gutter sosialisert til å leke med lastebiler, fly, romskip og militærfigurer.

Nå er jo ikke en jobb som lastebilsjåfør en uoppnåelig drøm for å si det mildt. Når det gjelder mange andre gutteleker, så sluttet vi å drømme om det når vi forsto at ekte versjoner av leken sannsynligvis ville få oss drept :)

• Liker 3
Skrevet

Herregud,dummeste jeg har sett på lenge,det må jeg si.

Til opplysning så lekte jeg med Barbie til jeg var sånn 5år,etter det så var det mer gøy å løpe,klatre i trær,drømme om verdensrommet(jævlig stressende å tenke på verdensrommet når man er liten btw) men jeg har enda ikke blitt noen astronaut,ei heller en barbie kopi.

Dessuten så kan en feminist fint bruke denne videoen til å enda en gang hevde menn undertrykker pga kvinner blir oppdratt til å være snille prinsesser som lager mat,imens menn får lov til å utfolde sin fantasi i en større grad.

• Liker 2
Skrevet

"On what seems to be just another ordinary day, a man is exposed to sexism and sexual violence in a society ruled by women... (10 minutes)"

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri drømt om å gifte meg, bli prinsesse, husmor og alt det der. Det tror jeg det er fåtallet av kvinner som gjør, iallefall i Norge. Jeg lekte med barbiedukker, men de måtte alltid sloss mot monstre og hadde en eller annen form for "superkrefter".

Jeg drømmer om å hoppe i fallskjerm, reise og oppleve. Å reise ut i rommet hadde vært råkult. Å gjøre akkurat disse tingene er mye lettere for menn, da tenker jeg spesielt på kvinneundertrykkende land. Det ligger i (u)kulturen at mange kvinner i verden ikke har noe valg enn å kun drømme om noe som er poensielt realistisk.

Anonymous poster hash: 2b60d...11c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri drømt om å gifte meg, bli prinsesse, husmor og alt det der. Det tror jeg det er fåtallet av kvinner som gjør, iallefall i Norge. Jeg lekte med barbiedukker, men de måtte alltid sloss mot monstre og hadde en eller annen form for "superkrefter".

Jeg drømmer om å hoppe i fallskjerm, reise og oppleve. Å reise ut i rommet hadde vært råkult. Å gjøre akkurat disse tingene er mye lettere for menn, da tenker jeg spesielt på kvinneundertrykkende land. Det ligger i (u)kulturen at mange kvinner i verden ikke har noe valg enn å kun drømme om noe som er poensielt realistisk.Anonymous poster hash: 2b60d...11c

Ja, jeg er sikker på at menn i u-land har det for gøy med å hoppe i fallskjerm til å legge merke til hvor hardt kvinnene har det, når de omsider ikke er opptatt av å overnatte i forfalne og kollapsende gruvesjakter for å forsørge familien sin, vet du.....

Det er så ufattelig unyansert å mene at mangel på muligheter og selvrealisering kun er et kvinneproblem.

• Liker 1
Skrevet

Det er nettopp det som er poenget! Du drømte om å gjøre noe komfortabelt og trivelig på denne planeten. Menn drømmer om å oppleve å reise i en fart så nært opp mot lysets hastighet som mulig når vi drømmer om sportsbiler. Vi drømmer om å hoppe fra de øverste fjellene eller falle i strikk fra de høyeste broene. Vi er innovative og søker opplevelser du ikke får gjennom en 9 til 4 eller av å idolisere masseprodusert popstjerner. Men de fleste menn får ikke leve ut sin opplevelsestrang eller utforskerlyst fordi vi har et samfunn som forventer at vi skal produsere ting som gjør hverdagen trygg, enkel og stabil for oss alle. Det er mye nærmere det kvinner og du drømmer om enn det menn egentlig drømmer om.Anonymous poster hash: 6f453...f1d

Da er det jo rart at kvinner reiser mye mer enn menn? Og at 80% av de som reiser på backbacking ut av europa i månedsvis er unge kvinner? Og at tallene er omtrent like når det kommer til å studere på eksotiske steder???

Anonymous poster hash: 1f748...18b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...