Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ubeskyttet seg i snart 1 år. Jeg blir ikke gravid. Betyr dette at det er noe feil? Eller skal vi fortsette å prøve uten å ta kontakt med lege?

Anonymous poster hash: 76dba...fdc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her, det skulle stå *Ubeskyttet sex :-)

Skrevet

De fleste blir gravide innen 1 år, noen blir også spontant gravide i 2. prøveår. Hvis dere ønsker barn nå, er det grunn for å bli henvist til videre undersøkelser for å finne ut om det er et problem. I ventetiden kan dere jo bare fortsette prøvingen. En startutredning innebærer blodprøver, gynekologisk undersøkelse med ultralyd av deg, og vurdering av sædprøve hos mannen. Hvis han har nedsatt sædkvalitet kan det også være aktuelt å gjøre videre undersøkelser hos ham. Det kan også være aktuelt å gjøre supplerende undersøkelser av deg, som å sjekke at egglederne er åpne, eller undersøke for endometriose (som er at kroppen kan ha dannet livmorslimhinne andre steder enn der den skal være, f.eks i eggleder eller bukhulen, alt ettersom. De fleste som har problemer, kan hjelpes med assistert befruktning, som kan være kombinasjoner av hormonbehandling, inseminasjon og evt prøverørsbehandling.

Skrevet

Jeg ble gravid etter 13 mnd :)

Anonymous poster hash: eda61...b33

Skrevet

Dersom dere aktivt har forsøkt i et år (ikke bare hatt sex en gang eller to i måneden, helt uten å tenke på syklus), så er det på tide med et legebesøk for å få utelukket at det ikke er noen spesiell grunn til at det ikke klaffer for dere.

Anonymous poster hash: 1dce9...1bc
Skrevet

Han er nødt til å få sødutløsning inni deg, hvis dere bare har ubeskyttet sex uten at han gjør seg ferdig inne i deg er sjansen ganske liten for at du blir gravid.

Anonymous poster hash: a57c5...4db
Skrevet

Vi prøver å ikke stresse veldig med dette. Vi bestemte oss sammen for at jeg skulle slutte med p-piller og bare "la det skje". I gjennomsnitt har han vel fått utløsning inni meg alt fra 1-4 ganger i uken, helt uten hensyn til syklus. Jeg var forberedt på at det kunne ta tid, men jeg begynner å føle situasjonen håpløs når jeg måned etter måned får menstruasjon.

Vi burde vel begynne å ta sex etter "timeplan" før jeg begynner å involvere leger og diverse?

Spørsmålet mitt er vel egentlig hvor normalt/unormalt det er? Hvor lenge vi skal være tålmodige? Når bør man oppsøke "hjelp"?

-TS

Skrevet

Etter ett år med sex 1-4 ganger i uka uten graviditet, er det overveiende sannsynlig at det er noe i veien med en av dere eller begge. Men det betyr ikke at det er umulig, eller at det ikke bare er en quick-fix som skal til.

85-90% blir gravide på ett år, 90-95% på to år (statisitikkene varierer noe). Etter et år har dere rett på utredning. Jeg anbefaler deg å søke time til deg og mannen så snart som mulig da det kan ta måneder å komme seg videre i systemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...