Gå til innhold

Hvor lenge kan en rosevin stå uåpnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på tur og handlet en rosevin på taxfree. Greit å ha når man får besøk og har noe å servere. Drikker sjeldent alkohol, men hender jeg tar meg et glass til maten.. Flasken har stått i 2 uker nå og har ikke åpnet den.

Hvor lenge kan en rosevin stå?

Takker på forhånd :)

Anonymous poster hash: 7a211...bbd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lenge. Ihvertfall mye lenger enn 2 uker. 1 år, minst (kommer an på typen/merket)

Skrevet

Lenge. Ihvertfall mye lenger enn 2 uker. 1 år, minst (kommer an på typen/merket)

Takk for svar.

Skulle stå når man får middagsbesøk. Pleier ikke å servere alkohol hvis jeg får besøk midt på dagen eller i en uke dag :)

Anonymous poster hash: 7a211...bbd

Skrevet

Kommer litt an på vinen, noen druetyper tåler lagring langt bedre enn andre. Rosévin er generelt ikke vin som er beregnet på lagring og modning. Det kommer og litt an på hvor kresen man er. Og ikke minst om den lagres riktig (mørkt, kjølig og liggende). Er det riktig drue og lagringen er optimal burde ihvertfall en 2-5 år være OK, selv om det kan hende smaken taper seg litt i løpet av den tiden.

Anonymous poster hash: 9d9e8...ecc

Skrevet (endret)

Men den bør lagres liggende, hvis det er ekte kork i den.

Edit: Og NÅ så jeg at AB over har sagt det samme. Jaja, en god ting kan ikke gjentas for ofte. ;)

Endret av Zzyzx
Skrevet

Helt enig med begge to over, og hvis du ikke har et egnet sted å lagre den: legg den i kjøleskapet. Den har det mye bedre der enn stående i et kjøkkenskap/i en bokhylle. Vinen får uansett riktig temperatur i glasset når du skal servere den så det er ikke noe å tenke på (gjelder i grunnen alle type viner).

Skrevet

Det varierer noe fra vin til vin, men de fleste søtlige hvitviner kan ihvertfall stå veldig lenge om de står i kjøleskap.

Har også hatt pappviner som har vært åpnet som smaker helt likt fire måneder seinere, i hovedsak rieslingdrue, både Moselland og Königsmosel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...