Gjest Maikana Skrevet 25. mai 2004 #1 Del Skrevet 25. mai 2004 ...fra Australia kan jeg vel tilføye, for lengden på reisen er vel ganske viktig.. Vi har tre absolutt heeelt bedårende nøster som vi ikke kommer til å reise fra når vi skal flytte hjem igjen, så jeg er interessert i å høre om noen har erfaring med å sende dyr på fly, og hva man må betale. Kanskje ikke et sjakktrekk å skaffe seg kjæledyr når man må ta dem med så langt bort senere, men som Dyrebeskyttelsen (RSPCA) sier her: "A pet is for life" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 25. mai 2004 #2 Del Skrevet 25. mai 2004 Kostnaden kommer an på hva slags "nøster" det er snakk om. Prisen beregnes ut fra kubikk-størrelsen på transportkassene. (flyselskapene har faste priser). Husk at du også må forholde deg til karantene, og vær klar over at en flyreise av den varigheten er en traumatisk opplevelse for et dyr. Noen kommer aldri helt over en slik tur. (litt avhengig av hva slags dyr det er snakk om) Det er nesten en vurdering om det er forsvarlig å utsette nøstene for noe sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 #3 Del Skrevet 25. mai 2004 Også må du huske på at de må stå 3 mnd eller no i karantene, og det er heller ikke gratis. Så på tv for en stund siden ("flyplassen") om noen som hentet katten sin fra Chile, det kom totalt på 40.000kr med karantenen...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonshadow Skrevet 25. mai 2004 #4 Del Skrevet 25. mai 2004 Reisen er nok ikke det dyre men karantene er grisedyrt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 25. mai 2004 #5 Del Skrevet 25. mai 2004 Er disse "nøstene" dine vant til å sitte i ett nokså trangt bur? Er de vant til å gjøre fra seg i bur, eller er de vant til å få gjøre det ute på gresset? Hvis de ikke er vant til å leve i bur synes jeg nesten det høres ut som dyreplaging å sende dem hele den lange veien med fly stakkars, det vil være en veldig traumatisk opplevelse for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maikana Skrevet 25. mai 2004 #6 Del Skrevet 25. mai 2004 Takk for svar. Skulle kanskje ha skrevet at det er tre katter det er snakk om. Når det gjelder karantene så fant jeg ut at jeg kunne sjekke det ut. Det nye bestemmelser på gang i Mattilsynet: "Nye innførselsvilkår for hund og katt fra 3.7.2004" "Fra lavrisiko 3.-land: ID-merking, bendelormbehandling, gyldig rabiesvaksine med blodprøvesvar samt veterinærsertifikat undertegnet av offentlig veterinær i avsenderlandet." Land som er såkalte lavrisiko 3.-land er: "Andorra, Island Liechtenstein, Monaco, San Marino, Sveits og Vatikanstaten, USA, Canada, Japan, Singapore, Australia, New Zealand samt noen mindre øy-stater. (Eventuelle karantenekrav fra disse landene faller bort) ." Jeg vet det er en lang tur og at de sikkert ikke kommer til å elske det, men det blir også den eneste gangen de skal flyttes på i løpet av livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
breece Skrevet 25. mai 2004 #7 Del Skrevet 25. mai 2004 Jeg ville også tatt dem med meg hjem. Er vel bedre med mange timer på fly og sjansen til å gi dem et godt liv - enn å la de sulle for seg selv nede i australia! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 25. mai 2004 #8 Del Skrevet 25. mai 2004 Er vel bedre med mange timer på fly og sjansen til å gi dem et godt liv - enn å la de sulle for seg selv nede i australia! Uten å ha vært i Australia mener jeg allikevel å tro at det finnes andre mennesker der som kanskje kunne adoptert dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maikana Skrevet 25. mai 2004 #9 Del Skrevet 25. mai 2004 Uten å ha vært i Australia mener jeg allikevel å tro at det finnes andre mennesker der som kanskje kunne adoptert dem. Selvfølgelig er det mennesker her nede som kanskje ville adoptert dem, men jeg har ikke lyst til å splitte dem siden de er født og oppvokst sammen og er veldig avhengige av hverandre. Sjansen for at noen vil adpotere tre voksne katter er vel ikke så veldig stor kan jeg tenke meg. "Driftskostnadene" er ikke akkurat små når man har så mange, og dessuten er jeg nøye på at de får sine årlige vaksinasjoner, månedlig loppebehandling osv.. Tar ikke sjansen på at noen kanskje ikke ville behandlet dem på samme måten. :cry: For ikke å snakke om hvor utrolig glad jeg er i dem, og jeg vet at de kommer til å få et flott liv i Norge. Tok forøvrig en telefon til distriksveterinæren der vi skal flytte til og hun var bare positiv og hadde ikke noen betenkeligheter med å sende kattene så langt. Selvfølgelig er det langt å reise, men burene de reiser i er ganske romslige og flyselskapet skal dessuten passe på at de har mat og vann, og jeg stoler på at det blir ordnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jannan Skrevet 25. mai 2004 #10 Del Skrevet 25. mai 2004 Jeg betalte nesten 60.000 kr da jeg skulle ha hesten med hensten min hjem fra USA. Å la han være igjen der var helt utenkelig. Hester trenger jo ikke karantene, men flyturen var ganske kostbar. Det er ikke bare bare å ta en hest med på ett fly, om hesten får panikk ombord så blir de skutt umiddelbart, men den sjansen valgte jeg å ta. Han ble totalt neddopet, og det var også vetrinær ombord på flyet. Jeg snakket med messe vetrinærer ol før jeg bestemte meg. De sa at dyr har det bedere en man tror på slike reiser, stressnivået dems er ikke høyere en det er hos små barn når de flyr (så kan noen andere diskutere om det er forsvarlig....), for det er det foretatt masse målinger på. De bør også få noe beroligende før de går ombord, slik de gradvis kommer til seg selv i luften. Jeg tror det går kjempefint å få de hit til norge, støtter deg fult ut!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maikana Skrevet 26. mai 2004 #11 Del Skrevet 26. mai 2004 takk for støtte jannan :-) Jeg må sjekke ut priser o.l hos flyselskapene, men regner med å måtte ut med noen tusen ja, men det er de verdt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå