Gå til innhold

Mamma vil skille seg, men tør ikke..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen :) Kunne spurt om dette på ung.no og lignende tjenester, men vil ikke vente så lenge på svar. Håper noen snille sjeler der ute kan hjelpe meg..

Det har seg slik at moren min (endelig) vil skille seg fra faren min. Vi har hatt en lang diskusjon angående dette, men nå viser det seg at moren min egentlig ikke tør. Hun jobber som sykepleier, 100% fast stilling. Hun er veldig syk, både psykisk og fysisk, hun har prøvd med omplassering, men ting tar tid. Flyr rundt fra den ene legen til den andre..

Huset vi bor i nå står under begges navn. Er det slik at mor eller far får huset? Huset er kjøpt med lån, og hun er redd for at hun ikke skal klare å nedbetale dette på egenhånd. Jeg er 18 år gammel, har kun klart å skaffe meg en lørdagsjobb. Lillebroren min fyller snart 17, så mye hjelp får han heller ikke. Gjør saken verre at jeg snart sannsynligvis må flytte ut for å studere.

Hvor mye hjelper egentlig staten moren min, lurer jeg på?

Anonymous poster hash: 72310...2c8
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huset (og alt annet) deles mellom dine foreldre. Med sykemelding for 100% jobb må din mor antagelig selge sin 1/2part av huset og finne seg en leilighet, men det er også mer praktisk for henne når det om 1-2 år fremover bare blir henne. Et hus krever enorme mengder jobb og vedlikehold for et enslig menneske.

Hun får etter utredninger og så bortetter enten ny jobb eller uføretrygd, men det klarer man seg også helt fint på.

Anonymous poster hash: bfc7a...0ca

• Liker 3
Skrevet

Be henne ta kontakt med Nav.

Skrevet

Huset er nok begge foreldres og det må da overtas til takst av en av de eller selges på det åpne markedet. Dersom det ikke er belånt til pipa så vil begge ha en egenkapital sånn at de får kjøpt seg ny bolig. Viss ikke så blir det leiemarkedet.

Dere kan fint bo sammen alle tre, men dere må være klar over begrensninger og konsekvenser. Har selv bodd med tenåringsbarn hvor de hadde vært sitt soverom og jeg sov på sofaen. Ved at alle drar lasset så får man det til.
Går du på videregående så har du krav på barnebidrag fra far. Broren din gjelder det barnetrygd og barnebidrag direkte til moren din. Jeg har tro på åpenhet og vilje fra alle så går det.

Din mamma kan bli sykemeldt og er hun det lenge nok så kan hun søke på arbeidsavklaringspenger. Alt går når det må. Har selv som aleneforsørger måttet gått over på aap og dermed ned i lønn. Også forsørget barn på videregående etter 18 år slik at den gang skatteklasse 2 forsvant, barnetrygd samt barnebidrag. Barnet fikk heller ingen barnebidrag fra far. Vi fikk det til, men alle betalte en pris.

Anonymous poster hash: e6fa7...2a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...