Gå til innhold

Tips til å få fin rumpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har innsett at jeg vil ha finere rumpe. Jeg er greit fornøyd med kroppen min, jeg vil bare stramme opp litt her og der, og det er spesielt rumpa jeg vil forbedre! Så er det noen som har noen gode triks til å få finere rumpe? Helst med vanlige apparater, jeg har ikke så lyst til å bevege meg bort til vektavdelingen!

Anonymous poster hash: e0b72...fa7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ass to grass! Squats :-)

Den der squat challenge, som går over 30 dager, funker den?

har hørt at den er alt for mange repitisjoner og bare bortkastet tid. må rumpemuskelen også få resitusjon? TS

Gjest Lolita8
Skrevet

Den der squat challenge, som går over 30 dager, funker den?

har hørt at den er alt for mange repitisjoner og bare bortkastet tid. må rumpemuskelen også få resitusjon? TS

Jeg ser ikke vitsen i den over 30 dager nei, nettopp pga musklene må få restitusjon ja. Ellers så har du jo utfall(gjerne bulgarsk), bekkenløft, step up, hip thrust ol :-)

Skrevet

Jeg ser ikke vitsen i den over 30 dager nei, nettopp pga musklene må få restitusjon ja. Ellers så har du jo utfall(gjerne bulgarsk), bekkenløft, step up, hip thrust ol :-)

Uff, jeg har ikke peiling på slike ting :( skjønner ikke hva du snakker om en gang.. haha.

TS

• Liker 2
Skrevet

Vil ikke si at knebøy er en sånn kjeempeøvelse, så lenge du har riktig teknikk. Du skal kjenne det i rumpa, og ikke i lårene. Vil anbefale deg hip thrust, utfall også videre. Det tar mer på selve rumpa.

Anonymous poster hash: 8eab4...fd5
Skrevet

Uff, jeg har ikke peiling på slike ting :( skjønner ikke hva du snakker om en gang.. haha.

TS

Det er ikke vanskelig å google disse tingene. Her er noen av mange sider som kommer på ved et enkelt søk:

Utfall: http://www.kk.no/881175/derfor-er-utfall-en-genial-ovelse-for-kvinner

Bulgarsk utfall, bekkenløft: http://www.kk.no/896381/rumpa-bor-trenes-minst-to-ganger-i-uka

Step up: http://www.klikk.no/helse/dinkropp/trim/article496909.ece

Hip thrust: http://fitnessbloggen.no/5-gode-grunner-til-a-trene-hip-thrust/

Hvis du ikke kan eller ønsker å gjøre research på slike ting på nettet, vil jeg foreslå å betale for en personlig trener som kan vise deg.

• Liker 4
Skrevet

Men man få jo restitusjon? Man gjør jo ikke knebøy konstant i 30 dager. Man hviler jo mellom øktene.

Hvor mye hvile man trenger er individuelt, men for en øvelse med så lav belastning som er 24t nok for de aller fleste. Med mindre man snakker om 300reps første økt.

Grunnen til at man gjør flere og flere er jo for å øke volumet over tid. Og som alle andre treningsprogram er jo poenget å ha en viss overtrening for å stimulere tilpasning.

Etter en gjennomkjøring av programmet så trenger man gjerne en ukes hvile for å være sikker på at man er helt restituert til neste program. Hva enn det måtte være.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde panneflat rumpe, med grei muskelmasse i låra, så for meg var det "unødvendig" med mye knebøy, utfall og hip thursts.

Vil du virkelig fokusere på rumpa bør du velge øvelser som isolerer ut rumpemuskelen best mulig.

Som Glute Bridge med vektstang eller vektskive, amerikansk markløft, Kettlebell swings, og øvelser som går ut på hofteabduksjon.

Gjest badeand1
Skrevet

Trening i apparater funker veldig greit for meg. Tar det tyngste jeg klarer i to rep, to sett. Har en runde jeg tar som jeg gjør to ganger.

Gjest Lolita8
Skrevet

Men man få jo restitusjon? Man gjør jo ikke knebøy konstant i 30 dager. Man hviler jo mellom øktene.

Hvor mye hvile man trenger er individuelt, men for en øvelse med så lav belastning som er 24t nok for de aller fleste. Med mindre man snakker om 300reps første økt.

Grunnen til at man gjør flere og flere er jo for å øke volumet over tid. Og som alle andre treningsprogram er jo poenget å ha en viss overtrening for å stimulere tilpasning.

Etter en gjennomkjøring av programmet så trenger man gjerne en ukes hvile for å være sikker på at man er helt restituert til neste program. Hva enn det måtte være.

Det funker ikke for meg å trene de samme musklene to dager på rad, uten at jeg skal påstå at det er slik for alle. Jeg må bytte på øvelser for å unngå å trene samme muskler aktivt flere dager på rad. Det kan fint komme av at jeg trener ganske eksplosivt, men den 30 dagers utfordringa funker ikke for meg eller noen av de jeg trener sammen med. Da er det bedre å rullere på øvelser for lår og rumpe(i mitt tilfelle).

Skrevet

Hip thrust og bulgarsk utfall med smith maskin. Synes det kjennes mye bedre enn knebøy, men vil absolutt også anbefale knebøy :)

Anonymous poster hash: f16d4...94c
Skrevet

* Altså bulgarsk utfall i smith,ikke hipthrust

Anonymous poster hash: f16d4...94c
Skrevet

Jeg har innsett at jeg vil ha finere rumpe. Jeg er greit fornøyd med kroppen min, jeg vil bare stramme opp litt her og der, og det er spesielt rumpa jeg vil forbedre! Så er det noen som har noen gode triks til å få finere rumpe? Helst med vanlige apparater, jeg har ikke så lyst til å bevege meg bort til vektavdelingen!

The magic happens when you squat. Knebøy er prioritet nr 1 for rumpa. Markløft er heller ikke å forakte. Ellers har du mange andre øvelser du kan gjøre. Er bare å søke på YT for eksempel.

Skrevet

Ballett! :D Trener aldri noe annet for rompe enn ballett og turgåing og jeg får komplimenter for rompa mi veldig ofte :fnise:

Anonymous poster hash: d6617...6bd
  • Liker 1
Skrevet

Ballett! :D Trener aldri noe annet for rompe enn ballett og turgåing og jeg får komplimenter for rompa mi veldig ofte :fnise:

Anonymous poster hash: d6617...6bd

Og klatring. Gjerne i overheng ;) fordelen er at man også får trent hele kroppen. Kroppen består av mer enn en rumpe.

Anonymous poster hash: 7973f...b9a

Skrevet (endret)

Og klatring. Gjerne i overheng ;) fordelen er at man også får trent hele kroppen. Kroppen består av mer enn en rumpe.

Prøv å ta en piruette, eller stå i arabesque uten å bruke hele kroppen. Ballett består av mer enn rumpe selv om halvparten av treninga er dype knebøy i forskjellige varianter :fnise:

Endret av anybody
Gjest lillelarve
Skrevet

http://www.youtube.com/watch?v=FSRu6D_0rVE

Jeg bruker denne + at jeg føyer til enda en halvtime med forskjellige øvelser. Blant annet knebøy og planken. Jeg bruker å gjøre en øvelse jeg ikke vet navnet på, men man ligger på rygg, og løfter rumpa opp og ned fra gulvet. Den er bra, og strammer opp her og der ;)

Skrevet

Prøv å ta en piruette, eller stå i arabesque uten å bruke hele kroppen. Ballett består av mer enn rumpe selv om halvparten av treninga er dype knebøy i forskjellige varianter :fnise:

Jeg tviler ikke :)

Klatring blir forresten omtalt som vertikal ballett. Men om jeg ser ut som en ballettdanser i veggen, er jeg ganske usikker på :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...