AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #1 Skrevet 9. februar 2014 Det finnes endel artikler og advarsler om at lavkarbo kan øke faren betraktelig for både hjertesykdom og hjerneslag. Hva tenker dere om dette? Jeg har hatt både slag og hjerteinfarkt, ville noen anbefalt meg å gå på lavkarbo eller fraråde? Anonymous poster hash: 8ebf5...b71
Gjest Runforit Skrevet 9. februar 2014 #2 Skrevet 9. februar 2014 Da burde du snakke med legen din. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #3 Skrevet 9. februar 2014 Abefaler lavkarbo. Anonymous poster hash: dd5df...ce7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #4 Skrevet 9. februar 2014 Abefaler lavkarbo. Anonymous poster hash: dd5df...ce7 Fordi? Anonymous poster hash: 8ebf5...b71
sullå Skrevet 9. februar 2014 #5 Skrevet 9. februar 2014 Og det finnes artikler og forskning som peker på at lavkarbo er veien å gå, for å ikke få hjerteproblemer http://www.docsopinion.com/2013/03/17/low-carb-diets-and-heart-disease-what-are-we-afraid-of/ "(...)I commonly recommend individuals who are obese or suffer from the metabolic syndrome to cut down on carbohydrates and increase fats. In most instances, I find these recommendations very useful."
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #6 Skrevet 9. februar 2014 Ja det er akkurat det det gjør. Og derfor vil legene også være uenige. Ville dere gått på lavkarbo om dere hadde hatt hjerneslag og hjerteinfarkt? Ville dere tatt sjansen siden "ekspertene" tydeligvis er uenige? Jeg spør fordi det er et utrolig fokus på hvor fantastisk det er, samtidig råder legene forskjellig. De fleste sier at det ikke er bra og en har sagt at han trodde det ikke var så farlig. Jeg er 35 år og ikke overvektig, men har alltid vært opptatt av sunt kosthold. Anonymous poster hash: 8ebf5...b71
sullå Skrevet 9. februar 2014 #7 Skrevet 9. februar 2014 Jeg har lest såpass mye om det at jeg ville tatt sjansen. Men jeg forstår at folk fortsatt er skeptisk, man stoler jo selvfølgelig på myndighetene og leger. Du bør nok være så sikker som du kan på at du tror på lavkarbo. Les mer, snakk med leger osv. Per i dag vil du få forskjellige svar. Jeg føler på meg at ting er i ferd medå endres, at lavkarbo vil bli normen ffremfor unntaket. Hvor lang tid det tar, vet jeg ikke...
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #8 Skrevet 9. februar 2014 Jeg har lest såpass mye om det at jeg ville tatt sjansen. Men jeg forstår at folk fortsatt er skeptisk, man stoler jo selvfølgelig på myndighetene og leger. Du bør nok være så sikker som du kan på at du tror på lavkarbo. Les mer, snakk med leger osv. Per i dag vil du få forskjellige svar. Jeg føler på meg at ting er i ferd medå endres, at lavkarbo vil bli normen ffremfor unntaket. Hvor lang tid det tar, vet jeg ikke... Så det vil si at lavkarbo heller ikke kan høyne kolesterolet? Og at du anbefaler meg å prøve det? Skulle jeg få et nytt slag eller hjerteinfarkt, så er det med sikkerhet ikke påvirket av lavkarbokostholdet? Anonymous poster hash: 8ebf5...b71
momo Skrevet 9. februar 2014 #9 Skrevet 9. februar 2014 Jeg ville ikke gått på ekstrem lavkarbo. Der spiser de jo ikke mye grønnsaker, men mye fett, og det fra smør, fløte, ost og kjøtt. Synes det er alt for lite fokus på sunt fett, fisk og grønnsaker. Selv har jeg prøvd ekstremvarianten, og ble fysisk syk av det. Men jeg har og gått på moderat lavkarbo, ala Fedon. Der er fokus på sunt fett, fisk, oljer, avocado, nøtter, grønnsaker, frukt og korn. Tror dette er en veldig bra form for lavkarbo. 3
sullå Skrevet 9. februar 2014 #10 Skrevet 9. februar 2014 Jeg vil ikke påta meg et slik ansvar, og anbefale deg det. Jeg sier bare at ut i fra det jeg har lest og hørt, ville jeg tatt sjansen. "Bra" kolesterol kan øke, men det farlige gjør ikke. Les om det
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #11 Skrevet 9. februar 2014 Jeg vil ikke påta meg et slik ansvar, og anbefale deg det. Jeg sier bare at ut i fra det jeg har lest og hørt, ville jeg tatt sjansen. "Bra" kolesterol kan øke, men det farlige gjør ikke. Les om det Joda jeg leser om det, men som sagt så er det flere i mot enn for. Derfor jeg lurer. Anonymous poster hash: 8ebf5...b71
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #12 Skrevet 9. februar 2014 Og hvis det er som du sier, ikkenoe farlig, men sunt og at det gode kolesterolet øker, så er det jo ufarlig å anbefale det også. Eller finnes det en viss usikkerhet? Anonymous poster hash: 8ebf5...b71
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #13 Skrevet 9. februar 2014 Jeg er generelt i mot alt maseet om lavkarbo, men jeg ser at for noen går det bra. Syntes uasett dette er noe som må gjøres under oppfølging av lege. Anonymous poster hash: 817ed...088
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #14 Skrevet 9. februar 2014 kostdoktorn.se Anonymous poster hash: dd5df...ce7
sullå Skrevet 9. februar 2014 #15 Skrevet 9. februar 2014 Joda jeg leser om det, men som sagt så er det flere i mot enn for. Derfor jeg lurer.Anonymous poster hash: 8ebf5...b71 Og sånn vil det dessverre fortsette å være en stund. Man har gitt fett skylden for alt mulig siden 80-tallet, derfor tar det tid å tro at dette er feil. Og ikke minst, tenk på alle pengene som er inne i bildet. Mange tjener penger på overvekt, fettskrekk og sukkeravhengighet... 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #16 Skrevet 9. februar 2014 Ja jeg vet ikke. I denne artikkelen står det jo at det er bra for hjertet, men et enkelt googlesøk viser at de fleste artikler sier det stikk motsatte. Da er det ikke enkelt å ta et valg når man ikke er ekspert på ernæring. Tror jeg holder meg unna kanskje.http://fitnessbloggen.no/7-gode-grunner-til-a-velge-lavkarbo/ Anonymous poster hash: 8ebf5...b71 1
sullå Skrevet 9. februar 2014 #17 Skrevet 9. februar 2014 Og hvis det er som du sier, ikkenoe farlig, men sunt og at det gode kolesterolet øker, så er det jo ufarlig å anbefale det også. Eller finnes det en viss usikkerhet?Anonymous poster hash: 8ebf5...b71 I og med at jeg har null utdannelse innen kosthold, er jeg forsiktig med å anbefale. Jeg er en "vanlig" person som kun har lest, og spiser lavkarbo selv. Jeg kommer mer enn gjerne med mattips, og forteller hvorfor jeg spiser lavkarbo, samt fordelene jeg har merket. Men å si til en person som har hatt slag og infarkt at alt blir bra med lavkarbo, det skal jeg ikke gjøre.
Supraspinatus Skrevet 9. februar 2014 #18 Skrevet 9. februar 2014 Jeg ville ikke gått på ekstrem lavkarbo. Der spiser de jo ikke mye grønnsaker, men mye fett, og det fra smør, fløte, ost og kjøtt. Synes det er alt for lite fokus på sunt fett, fisk og grønnsaker. Selv har jeg prøvd ekstremvarianten, og ble fysisk syk av det. Men jeg har og gått på moderat lavkarbo, ala Fedon. Der er fokus på sunt fett, fisk, oljer, avocado, nøtter, grønnsaker, frukt og korn. Tror dette er en veldig bra form for lavkarbo. Det er mange som misforstår. Det går fint an å spise "ekstrem" lavkarbo. I form at en ketogen diett og likevel ha MYE grønnsaker i dietten. Og da mener jeg mye i forhold til det vanlige norske borgere spiser. Det handler bare om å velge dem som er naturlig lav på karbohydrater og/eller veldig høy på fiber. I tillegg har det noe å si når man spiser disse karbohydratene man har i dietten. Det er jo aldri snakk om nullkarbo. Til trådens tema: Kan man spise lavkarbo når man har hatt hjerteinfarkt/slag. Det generelle svaret er ja, men det kommer veldig an på. Har du familiær hyperkolesterolemi så bør du IKKE legge om til en høyfettdiett uten at det følges nøye opp. Uansett ville jeg tatt dette opp med legen spesielt siden du antageligvis går på statiner, blodtrykksenkende osv. Om du har en åpensinnet lege vil han sikkert være åpen for å diskutere dette med deg. Les gjerne boken til kostdoktorn og ta den med slik at dere kan diskutere dette på samme plan. Selve årsaken til blodpropper er ikke høyt kolesterol, men avleiringer som skyldes betennelse (den ledende teorien). Høyt kolesterol er en svak indikator på at dette kan skje dersom det finnes betennelser, det gjelder bare å tolke det riktig. Noe spesialister har mer peiling på enn allmennleger. Ta gjerne opp Espen Rostrup og hans syn: http://espenrostrup.com/2011/06/01/hva-trenger-en-lege-og-andre-a-vite-om-lavkarbo-diett/
momo Skrevet 9. februar 2014 #19 Skrevet 9. februar 2014 Det er mange som misforstår. Det går fint an å spise "ekstrem" lavkarbo. I form at en ketogen diett og likevel ha MYE grønnsaker i dietten. Og da mener jeg mye i forhold til det vanlige norske borgere spiser. Det handler bare om å velge dem som er naturlig lav på karbohydrater og/eller veldig høy på fiber. I tillegg har det noe å si når man spiser disse karbohydratene man har i dietten. Det er jo aldri snakk om nullkarbo. Jeg skrev det med lite grønnsaker, fordi jeg gikk på en sånn diett en stund. Og når du bare får spise 15 g karbohydrater om dagen, så blir det lite og dårlig utvalg. Jeg er veldig glad i grønnsaker, liker å variere og spise det til de fleste måltider.
Supraspinatus Skrevet 9. februar 2014 #20 Skrevet 9. februar 2014 Jeg skrev det med lite grønnsaker, fordi jeg gikk på en sånn diett en stund. Og når du bare får spise 15 g karbohydrater om dagen, så blir det lite og dårlig utvalg. Jeg er veldig glad i grønnsaker, liker å variere og spise det til de fleste måltider. Jeg skjønner at det er vanskelig å spise slik, men det er ikke helt umulig. Bare veldig restriktivt. Jeg anbefaler ingen å leve slik permanent. Med mindre det går av seg selv. Det er veldig forskjell på folk og en må tilpasse det litt etter individet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå