Gå til innhold

Strategisk flytting og skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter barn og i den forbindelse vil vi flytte til et område som er så optimalt som mulig som vi kan tenke oss å bo til barna er voksne. Et av våre viktigste kriterier er en god skole som tar mobbing og tilpasset undervisning på alvor. Derfor er jeg interessert i å høre hvordan andre har jobbet rund dette. Undersøkte dere skolemiljøet? Sjekket pisa-resultater? Snakket med skolen om mobbeprogram og skolemiljø? Hørte dere med venner i nærområdet med barn på skolen? Leste dere skolebehovsplanen? Undersøkte bruk av ufaglærte?

På forhånd takk for svar.

Anonymous poster hash: 16912...30f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor bor du nå?

Anonymous poster hash: 459c6...b46

Skrevet

Hvor bor du nå?

Anonymous poster hash: 459c6...b46

Det vil jeg helst ikke si. Er ute etter andres resonnering, uavhengig av hvor de bor.

Skrevet

Vi kjøpte leilighet før vi begynte å planlegge barn så nøye, men det var noe som var i bakhodet.

Nå bor i vi en av de bedre bydelene med ganske gode barnehager og skoler innen gangavstand.

Jeg tror nok at om du innhenter så mye detaljert informasjon om skoler og barnehager så vil du nok komme til ett punkt hvor du har fått for mye informasjon og ikke klarer å ta en avgjørelse. Dessuten kan ting forandre seg på noen år. Den gode skolen blir hengende etter og den dårlige skolen har fått innsprøytning av midler og ett prøveprosjekt som gir gode resultater og ingen mobbing.

Men du får ha lykke til^_^

• Liker 1
Skrevet

Valgte et godt nabolag som viktigste kriterie. Bosatte oss i et nabolag med mange barnefamilier og noen pensjonister, kort vei til fjæra, har et godt rykte for å være inkluderende og sosialt. Trives veldig godt her vi bor, ungene leker i gata, vi voksne er mye sammen og det skjer ofte sosiale ting i nabolaget.

De fleste ungene her skal begynne på samme skole og skolen er helt grei. Så lenge vi som er voksne har et godt samhold vil de smitte over på barna ("voksne skaper vennskap"), tenker jeg.

Skoleresultater ser jeg ikke noe særlig på. Vet at mange skoler holde barn med utfordringer bevisst utenfor slike tester, emns andre skoler lar alle barna ta testene. Så slike tester sier ikke så mye, egentlig.....

Anonymous poster hash: f836c...522
  • Liker 1
Skrevet

Eneste vi tenker på er at området (Oslo) ikke skal være for "vestkant" og ikke for "østkant", om du skjønner. Ang mobbing tror jeg det kommer veldig an på klassen og tilfeldigheter..

Anonymous poster hash: 6dd38...089

• Liker 1
Skrevet

Takk for erfaringene deres!

TS

Skrevet

Jeg venter barn og i den forbindelse vil vi flytte til et område som er så optimalt som mulig som vi kan tenke oss å bo til barna er voksne. Et av våre viktigste kriterier er en god skole som tar mobbing og tilpasset undervisning på alvor. Derfor er jeg interessert i å høre hvordan andre har jobbet rund dette. Undersøkte dere skolemiljøet? Sjekket pisa-resultater? Snakket med skolen om mobbeprogram og skolemiljø? Hørte dere med venner i nærområdet med barn på skolen? Leste dere skolebehovsplanen? Undersøkte bruk av ufaglærte?

På forhånd takk for svar.Anonymous poster hash: 16912...30f

Pisa-resultater får du i hvert fall ikke sjekket! Resultatene på Pisa-prøvene presenteres kun på nasjonalt nivå, og ikke engang på fylkesnivå, så det kan ikke gi noen som helt informasjon om ulike skoler i Norge sett opp mot hverandre. Videre er det kun rundt 200 skoler som trekkes ut, de fleste skolene i Norge har dermed IKKE gjennomført Pisa-prøvene.

Noe helt annet er at skolens resultater svært ofte har liten sammenheng med hvordan kvaliteten på lærerne/undervisningen er, det er derfor skummelt å bruke læringsresultater som mål på skolekvalitet. Det er svært sterk korrelasjon mellom sosial bakgrunn og skoleprestasjoner og også, naturlig nok, mellom språkbeherskelse og skoleprestasjoner. Skoler med mange minoritetsspråklige og/eller mange elever fra laverestilte sosiale kår vil derfor nærmest pr definisjon ende opp med forholdsvis lave resultater på skolenivå, uavhengig av lærernes innsats (men selvsagt er det også elever som presterer godt på disse skolene).

Det samme er tilfelle i den andre sosiodemografiske enden, skoler med stor andel etnisk norske elever, i områder der de fleste foreldrene har høy utdanning og/eller godt betalte jobber og mye kulturell kapital, vil nærmest pr definisjon ha gode resultater. Fullstendig uavhengig av lærernes innsats.

Dette er det forsket mye på, og det er også min personlige erfaring etter å ha arbeidet i mange år som lærer på både typiske østkantskoler og typiske vestkantskoler. Det kan imidlertid være nyttig å forsøke å finne ut litt om skolens skåre på for eksempel Elevundersøkelsen, der kan du få oversikt over elevenes opplevelse av mobbing og vold, læringsmiljø, fysisk miljø osv ved den aktuelle skolen.

Anonymous poster hash: 9feb7...242

• Liker 1
Skrevet

Synes det virker ganske spesielt å "snakke med skolen om mobbeprogram" i hvert fall. Det problemet får man heller ta hvis det viser seg å være problemer med skolemiljøet på skolen om seks-sju år.....mye kan forandre seg før barnet ditt begynner på skolen, TS.

Anonymous poster hash: f7ea6...222
  • Liker 4
Skrevet

Synes det virker ganske spesielt å "snakke med skolen om mobbeprogram" i hvert fall. Det problemet får man heller ta hvis det viser seg å være problemer med skolemiljøet på skolen om seks-sju år.....mye kan forandre seg før barnet ditt begynner på skolen, TS. Anonymous poster hash: f7ea6...222

Jeg er enig at mye forandrer seg på noen år, men jeg vil ha barna mine på en skole som har kultur for å ta mobbeproblematikk på alvor. En slik kultur oppstår gjennom systematisk jobbing over tid, og hvordan de jobber med det i dag er en indikasjon på hvordan det blir i fremtiden. Både jeg og mannen har vokst opp som mobbeofre, så dette tar vi ikke lett på selv om vi vet det er umulig å sikre seg helt.

Skrevet

Så og si alle skoler, har mobbeprogram på papiret. Utad vil de jo vise og si alt det rette. Hvem som tar det seriøst vet man ikke, og ting endrer seg.

Min erfaring er at læreren er ofte alfa og omega, noen er helt fantastiske og tar mobbing veldig seriøst. Andre bryr seg bare ikke.

• Liker 1
Skrevet

Vi har lagt vekt på å bo i et nærområde som generelt sett reflekterer en livsstil/"klasse" som er nogenlunde lik vår.

Stort mer tror jeg ikke man får gjort med tanke på tidsaspekt og individer som vil spille inn.

Skrevet

Så og si alle skoler, har mobbeprogram på papiret. Utad vil de jo vise og si alt det rette. Hvem som tar det seriøst vet man ikke, og ting endrer seg.

Min erfaring er at læreren er ofte alfa og omega, noen er helt fantastiske og tar mobbing veldig seriøst. Andre bryr seg bare ikke.

Det er ikke læreren alene som skal ordne opp i mobbesaker. Min erfaring er at de fleste lærere kjemper hardt for å motarbeide mobbing og å jobbe for å løse mobbing, men at det svært ofte stopper på ledelsesnivå. De lærerne som blir tvunget til å alene, uten støtte, å løse mobbesaker ender ofte opp med å skifte jobb.

Jeg har vært borti ymse på ledelsesnivå. En inspektør som sa "dette får du prøve å løse selv" når en lærer melder i fra om en mobbesak med flere elever på tvers av trinn (om man jobber i skolen så forstår man at det er svært vanskelig å få til som lærer for en klasse på ett av trinnene).

Jeg har også vært borti flere rektorer som nekter å ta opp mobbesaker fordi "vi har ikke mobbing på min skole", og det er viktigere hvordan de fremstår utad enn at de faktisk tar tak i mobbing når det oppstår...

Anti-mobbeprogram og oppførselprogram finnes det også en drøss av. I Oslo er det som oftest noe som det står om på hjemmesiden og som ligger i rektors skrivebord. En gang i året går rektor litt halvhjertet gjennom det for å krysse av på skjemaet til etaten om at man føler programmet.

Å velge skole basert på læreren er også håpløst. Gjennomtrekket av lærere i Oslo f.eks er helt enormt. I løpet av 5 år må man nesten regne med at rundt 50% av lærerne ikke jobber der lenger og at man har skiftet rektor minst en gang.

Dette har med utstrakt bruk av vikariater og at mange unge flytter når de etablerer seg.

Ser man etter et sted å bo i Oslo tror jeg man heller bør se på om nabolaget er trygt. At man får råd til en bolig som er stor nok med stor nok hage (trenden er at man holder seg mer og mer hjemme og mindre og mindre ute). Pass også på at det er nok av aktiviteter i nærheten om man er opptatt av dette.

Å se på skolens resultater er håpløst, det viktigste er at barna på skolen kan norsk og at klassene ikke er for store. Er ikke noe poeng å gå på en skole med kjemperesultater om det er 33 unger i klassen per lærer og foreldrene ikke snakker sammen, og det er mye mobbing basert på inntekt.

Man må nok tenke på hvilke behov man har når man velger sted å bo.

Anonymous poster hash: 7d745...814

Skrevet

Synes du bør konsentrere deg om nabolag og bhg i første omgang.

Skolen til våre barn fikk ny rektor 1 år før eldste begynte på skolen, og ny igjen da hun startet i 3. klasse. Den nye rektoren ansatte også en ny inspektør. Har også kommet til flere nye lærere de siste 2-5 årene da elevtallet har økt. Det har skjedd mye med skolens satsningsområder og arbeidsmåte etter ny ledelse kom på plass. En skole kan ha en fantastisk ledelse og gjøre ting bra, men ved rektorskifte kan mye forandres på kort tid..

Skrevet

Vi valgte etter området vi hadde lyst til å bo. Hadde forsåvidt hørt fra noen at de var fornøyd med skolen, men tro meg, det viktigste de neste 6 årene er først og fremst nabolaget, hva slags folk du bor rundt og barnehagene. Resultater for barnehagenes foreldreundersøkelsee ligger tilgjengelig på Oslo kommunes nettside for aktuell barnehage.

Anonymous poster hash: 3ceae...60f

Skrevet

Vi er også svært opptatt av skolen, men som andre sier så er det vanskelig å vite noe mange år i forveien. Vi fokuserte derfor først og fremst på nærmiljøet som helhet. Viktige faktorer for oss var trygg skolevei, nærhet til lekekamerater og lekeplasser, nærhet til kollektiv og fritidsaktiviteter til når barna blir større (slippe å kjøre dem overalt), størrelsen på klassene osv. Vi forhørte oss også med venner og bekjente som bodde i området om hvilke skoler de var fornøyde med, og fulgte med når det var målinger i avisene.

En siste ting vi har sett på er muligheten for å bytte skole dersom det virkelig ikke skulle fungere på nærskolen. Bor man på grensen mellom to skoler er det enkelt, men er neste skole flere mil unna blir det straks mye vanskeligere.

Skrevet

Alle skoler jobber seriøst mot mobbing og for godt skolemiljø, på papiret...

Anonymous poster hash: 3688b...177

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...