AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #1 Skrevet 9. februar 2014 Hei. Jeg lurer på noe ang bidrag, Kansje noen kan svare meg!? Jeg har mottat bidrag siden 12,des.2012, siden min sønn flyttet hit fulltid. Vi ble da enige om en privat avtale som innebar normalt samvær me far, (annan hver helg annen hver ferie). Min sønn har ikke hatt samvær med sin far mer en det blir 0 , via bidragsveilederen. D har kostet meg sirka 1400,- ekstra pr mnd. Har prøvd å snakket med faren om endring, men d er ikke aktuelt sier han. Jeg brukte bidragsveilederen som viste at han skal /skulle ha betalt sirka 2000,- mer pr mnd. Jeg har da søkt om endring og tilbakebet bidrag gjennom Nav. Jeg fikk svar tilbake at jeg kunne få tilbakebetalt , men at jeg måtte legge med en begrunnelse hvorfor jeg krevde dem tilbake.Vet at du kan søke om bidragsforskud tilbake 3mnd, men dette er en helt annen søknad.Problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal begrunne, å hva di er ute etter for svar. Min sønn er 17 år, så han jo selv valgt å ikke reise til far, men det koster å ha ungdom i hus.Det vil si jeg har søkt om tilbakebet di sirka 2000,- fra 12.12.12 til d,d, og lagt ved d faktiske samværet. Anonymous poster hash: 2d925...200 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #2 Skrevet 9. februar 2014 Bidrag er i utgangspunktet noe man søker om fremover i tid, derfor må du begrunne hvorfor du søker om å få fastsatt og innkrevd bidrag tilbake i tid. Her har dere jo hatt en avtale som far ikke har overholdt - det riktige hadde jo vært å allerede når samværet ikke ble overholdt å søke fastsettelse og innkreving av bidrag... Hvorfor har du ikke søkt før? Har far lovet at ting skulle ordne seg og du har trodd på dette og ventet? Da er det isåfall det du må argumentere med for overfor nav.. Anonymous poster hash: cae45...158 4
Kontormus Skrevet 9. februar 2014 #3 Skrevet 9. februar 2014 Jeg har vært i tilsvarende situasjon. Her er gutten 16, da 15. Far hadde skriftlig avtale for samværsklasse 3, mens i virkeligheten var den 0 siden gutten ikke hadde lyst til å bruke tid hos far. Far nektet å skrive under på ny avtale, og da jeg likevel la inn søknad om justering av bidrag svarte far i sitt tilsvar at han hadde sønnen annenhver helg, som alltid. Han løy. Dermed lå bevisbyrden hos meg, og eneste som hadde kunne funket som dokumentasjon var utskrift av flybilletter. Uttale fra skole og lærer var ikke godt nok. Og denne saken var helt oppe i NAV Klagenemd. Du får garantert ikke noe etterbetaling, er du heldig kan du få fastsatt nytt bidrag i de siste månedene fram til han fyller 18.
inom Skrevet 10. februar 2014 #4 Skrevet 10. februar 2014 (endret) Jeg har vært i tilsvarende situasjon. Her er gutten 16, da 15. Far hadde skriftlig avtale for samværsklasse 3, mens i virkeligheten var den 0 siden gutten ikke hadde lyst til å bruke tid hos far. Far nektet å skrive under på ny avtale, og da jeg likevel la inn søknad om justering av bidrag svarte far i sitt tilsvar at han hadde sønnen annenhver helg, som alltid. Han løy. Dermed lå bevisbyrden hos meg, og eneste som hadde kunne funket som dokumentasjon var utskrift av flybilletter. Uttale fra skole og lærer var ikke godt nok. Og denne saken var helt oppe i NAV Klagenemd. Du får garantert ikke noe etterbetaling, er du heldig kan du få fastsatt nytt bidrag i de siste månedene fram til han fyller 18 Endret 10. februar 2014 av inom
inom Skrevet 10. februar 2014 #5 Skrevet 10. februar 2014 men hva med vis sønnen min bekrefter at han ikke er hos far? har ikke det noen betydning?
Kontormus Skrevet 10. februar 2014 #6 Skrevet 10. februar 2014 Nei. Det ville ikke NAV her høre om. De holder ungene konsekvent unna, selv de store. Men kan jo til en viss grad forstå det, og et strort barn kan jo i teorien bare si det den ene har sagt den skal si. Men du kan jo prøve å kjøre til veis ende, for deretter prøve hos Fylkesmannen. Forresten hvis du leser igjenom noen av sakene på sidene der, så vil du finne saker som ligner. 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #7 Skrevet 12. februar 2014 Jeg har vært i tilsvarende situasjon. Her er gutten 16, da 15. Far hadde skriftlig avtale for samværsklasse 3, mens i virkeligheten var den 0 siden gutten ikke hadde lyst til å bruke tid hos far. Far nektet å skrive under på ny avtale, og da jeg likevel la inn søknad om justering av bidrag svarte far i sitt tilsvar at han hadde sønnen annenhver helg, som alltid. Han løy. Dermed lå bevisbyrden hos meg, og eneste som hadde kunne funket som dokumentasjon var utskrift av flybilletter. Uttale fra skole og lærer var ikke godt nok. Og denne saken var helt oppe i NAV Klagenemd. Du får garantert ikke noe etterbetaling, er du heldig kan du få fastsatt nytt bidrag i de siste månedene fram til han fyller 18. Flybilletter og bildet fra ferie/samvær fungerer like dårlig når mora her løy om 0 samvær..Anonymous poster hash: da0f0...b3f
Kontormus Skrevet 12. februar 2014 #8 Skrevet 12. februar 2014 Flybilletter og bildet fra ferie/samvær fungerer like dårlig når mora her løy om 0 samvær..Anonymous poster hash: da0f0...b3f Vel, det er såkalte "eksperter" som behandler disse klagesakene, men det virker som om det er bingolotto hver eneste gang, og det er ikke mulig og finne ut om det praktiseres noen fom for kjøreregler annet enn om de holder med mor eller far. Tenker at første saksbehandlers velvilje/motvilje støttes kollegialt videre i systemet. Sant og si er hele nemda bare tull og tøys, og det er bare å gå videre med saken samme dag som den dumper ned i postkassa etter å ha ligget til gulning x antall uker og måneder hos NAV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå