AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #1 Skrevet 9. februar 2014 Treåringen vår var hos tannpleier på onsdag og fikk da beskjed om at hun burde slutte med smokken. Vi fant da ut at vi likegodt kunne ta tak i det med det samme og smokken forsvant. Hun har aldri brukt den utenom i senga eller når hun har vært syk, så noen nedtrapping har ikke vært nødvendig. Det har igrunn gått veldig bra mtp at hun har godtatt at hun ikke skal ha smokken mer, hun gråter ikke etter den og har såvidt spurt etter den. Men hun bruker så utrolig lang tid på å sovne! Før sovnet hun nesten før vi var kommet ned trappa, nå er hun våken i timesvis etter hun legger seg. Hun bytter da på å bare ligge fint i senga, høre på musikk, lese og å rope på mamma. Vil at mamma skal lese, synge, ligge med henne osv. Hat gjort det til en viss grad, men etter en stund begynner hun bare å tulle. Hun våkner også på natta og må ha meg sittendes der en stund før hun sovner igjen i tillegg til å våkne tidligere på morgenen. Jenta begynner jo å lide av søvnmangel stakkar... Hun har forresten fått en selvvalgt premie etter smokkeslutten (litt for tidlig kanskje?) i form av en bamse vi håpte ville "erstatte" smokken. Jeg har lest så mange solskinnshistorier nå, så er det vanlig at de sover dårligere etter å ha sluttet med smokken?Anonymous poster hash: 1893e...e6d
Tante-Sofie Skrevet 9. februar 2014 #2 Skrevet 9. februar 2014 Det er jo bare noen dager siden hun sluttet, så det er ikke rart hun trenger litt tid på å avvennes. Det der går helt garantert over, bare hold ut. 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #3 Skrevet 10. februar 2014 Hei. Vi sluttet også da hun var ca tre år, og det tok faktisk noen måneder før hun sovnet like fort som før. Først hadde vi et par uker med mye styr, så hadde vi kanskje 2-3 måneder hvor hun brukte lengre tid enn tidligere, uten at hun gråt eller var sint. Husker ikke akuratt når det gikk tilbake til normalen, men hun sluttet i august og nå er det slik at hun i de fleste tilfeller sover 10-15 min etter at vi har sagt god natt, og det er jo ikke dårlig. Jeg vet det er slitsomt og frustrerende, men det går over!Anonymous poster hash: 7043f...b0d
Miss I.W. Skrevet 11. februar 2014 #4 Skrevet 11. februar 2014 Her har det gått nesten ett år og vi holder fremdeles på med det du beskriver… Ikke i timesvis, men det kan ta opp til en time ja. Har gjort avtaler på at vi skal lese så mye og synge èn sang, og hvis hun skal leke/tulle så går vi. Funker en stund og så sklir det ut. Hun finner stadig på nye ting vi må gjøre. Nå må vi sitte til hun har sovnet, men vi får "se på telefonen", som hun sier, fordi vi får ikke se på henne. Jeg prøver å se på det som kvalitetstid sammen uten forstyrrelser, men det er ikke like enkelt når hun begynner å tulle og strekke avtalene.
Gjest Maman Skrevet 11. februar 2014 #5 Skrevet 11. februar 2014 Slik var det i begynnelsen for oss også, dvs. hun sovnet fort men hun våknet oftere om natten og ble lys våken. Dette ga seg etter et par uker. Vi var i tillegg så "heldige" at hun ble syk dagen etter smokkeslutt, med feber og alt, så det var noen harde netter. Men det går seg til! Det er mange positive ting ved smokkeslutt også: vi fikk i hvert fall en livligere jente som prater som en foss! Der hun før satt passiv med smokken i munnen er hun nå mer våken og "med". Angrer nesten på at vi ikke sluttet før (vi sluttet etter oppfordring fra helsesøster da jenta var 2,5 år), det gikk jo så fint og det ergodt å slippe de periodene hvor hun satt helt passiv med kork i munnen.
Leanne Skrevet 11. februar 2014 #6 Skrevet 11. februar 2014 Når du først har latt henne venne seg til å ha smokken i lang tid, så kan det nok ta en stund å avvende. Hun husker nok ikke hvordan hun skal sovne uten. Gi det tid, men ikke lag nye uvaner. Vær konsekvente, etter dere har sagt natta så er det natta, ikke flere turer innom, sanger, lydbøker osv. Hvis du ikke gir henne oppmerksomhet etter leggetid, vil hun nok etterhvert lære å sovne av seg selv. Ikke for å virke selvgod, men ment som råd til andre... Slutt med smokken rundt 1årsalderen. Da er sugebehovet borte. Begge mine gjorde det, hadde to-tre netter med litt trøbbel så var det over. De knyttet seg til kosebamsene i stedet, minste på 7 sover fortsatt med sin. Eldste på 9 gjør ikke det lenger. Bamsen slutter de med av seg selv helt naturlig etterhvert..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå