Gå til innhold

Styrketrening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat begynt å trene. Har egentlig aldri trent noe styrke i hele mitt liv, når jeg tenker etter. I dag var første gangen jeg tok i en vektstang.

Var på en gruppetime på treningssenter. Det var blant annet knebøy, markløft og benkpress hvor vi måtte bruke vektstangen.

Men jeg aner ikke hvor mye vekt jeg skal ha på? Hvor mye er vanlig å starte med? Er jo ganske svak da, siden jeg aldri har trent styrke.

Vil ikke ta i for hardt, så jeg ødelegger meg på noe vis, men jeg vil ikke underyte heller akkurat.

Noen nybegynnertips? Hvor mye vekt begynte dere med?

Anonymous poster hash: 904f8...1e0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags time er det snakk om? Noen timer er utholdende styrke (type bodypump), andre timer er styrketrening med færre repetisjoner. Når man trener utholdende styrke må man vanligvis ha en del mindre vekt på, fordi man skal gjøre såpass mange repetisjoner.

Et nybegynnertips er uansett å ikke ta på for mye i starten. Det tar alltid litt tid å finne ut hvor du bør ligge. Om du synes det blir for lett, så kan du ta med noen ekstra vekter sånn at du kan ta på litt til underveis. Vær heller ikke redd for å ta av vekter midt i en øvelse om du kjenner at du har tatt for mye på.

Spør gjerne instruktøren etter timen om det var noen øvelser du var usikker på. Det er også mange videoer tilgjengelig på nettet der du får gode beskrivelser av de forskjellige løftene. Det tar gjerne noen ganger å bli kjent med deg selv nok til å vite akkurat hva som er passe vekt på de forskjellige øvelsene, så gi deg selv litt tid.

Det som er viktig er at du fokuserer på å gjøre øvelsene korrekt. Mange tar på for mye vekter, men utfører øvelsen feil. Da er det større sjanse for skader, og man får heller ikke den beste effekten.

Skrevet

Ikke vær redd for å begynne med lave vekter. Er det Bodypump eller Elixia Power du var med på? Da kan du godt begynne med laveste vekt på oppvarming (ca 1 kg på hver side) og ta på så du får opp mot 3-4 kg per side på bein, som tyngste øvelse.

Som de sier over her, så er det viktigst nå å fokusere på teknikk fremfor høy vekt. Ikke se på hva de andre har av vekter. De kan ha trent dette mye mer enn deg. Se heller på teknikken deres.

Vær nøye med å få vekta i helen og rumpa bakover med 90 grader i knærne på knebøy. Ser alt for mange som setter seg rett ned og får knærne langt forran tærne, når de trener. Det er aua for knærne. Samme med markløft. De henger fremover med svai i ryggen i stedet for å bruke bakside av lår for å løfte opp.

Anonymous poster hash: 5cc34...00d
Skrevet

Ikke vær redd for å begynne med lave vekter. Er det Bodypump eller Elixia Power du var med på? Da kan du godt begynne med laveste vekt på oppvarming (ca 1 kg på hver side) og ta på så du får opp mot 3-4 kg per side på bein, som tyngste øvelse.

Som de sier over her, så er det viktigst nå å fokusere på teknikk fremfor høy vekt. Ikke se på hva de andre har av vekter. De kan ha trent dette mye mer enn deg. Se heller på teknikken deres.

Vær nøye med å få vekta i helen og rumpa bakover med 90 grader i knærne på knebøy. Ser alt for mange som setter seg rett ned og får knærne langt forran tærne, når de trener. Det er aua for knærne. Samme med markløft. De henger fremover med svai i ryggen i stedet for å bruke bakside av lår for å løfte opp.

Med andre ord, ikke så lurt å se på andre for å lære teknikk!

Anonymous poster hash: 16fa3...582

• Liker 2
Skrevet

Med andre ord, ikke så lurt å se på andre for å lære teknikk!

Hehe godt poeng :fnise:

Men man ser tydelig hvem som kan dette, og hvem som ikke kan dette. Jeg ser i hvert fall forskjell. Se på instruktøren ;) Det er vel et bedre råd.

• Liker 1
Skrevet

Du bør legge opp treningen etter hvilke resultater du ønsker.

Vil du bulke og sånt anbefaler jeg tips fra Cornelis Elander.
Vil du bli bikini-fit anbefaler jeg Kayla Itsines.

Anonymous poster hash: 6e27c...920
Skrevet

Takk for alle svar!

Det er en slags pump-time. Ikke Elixia.

Prøver å se på teknikk så godt jeg kan. Det jeg lurer mest på er om jeg skal ha svai rygg eller prøve å ha den så strak som mulig, mens jeg tar knebøy f.eks?

Jeg vet ikke hva bulking er.. men jeg har ikke lyst til å få veldig fremtredende muskler i hvert fall. Sånne jenter som driver med fitness i konkurranser osv, ser mer ut som menn. Slik vil jeg IKKE se ut.

Vil bare stramme opp og få bittelitt mer definert.

-TS

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar!

Det er en slags pump-time. Ikke Elixia.

Prøver å se på teknikk så godt jeg kan. Det jeg lurer mest på er om jeg skal ha svai rygg eller prøve å ha den så strak som mulig, mens jeg tar knebøy f.eks?

Jeg vet ikke hva bulking er.. men jeg har ikke lyst til å få veldig fremtredende muskler i hvert fall. Sånne jenter som driver med fitness i konkurranser osv, ser mer ut som menn. Slik vil jeg IKKE se ut.

Vil bare stramme opp og få bittelitt mer definert.

-TS

Hvis du er i tvil, ikke nøl om å spørre instruktøren etter timen. Etter all sannsynlighet vil han/hun forklare, be deg utføre øvelsen og korrigere deg, hvis nødvendig.

(Men stol alltid på hva kroppen din selv forteller deg. Både leger, fysioterapeuter og intruktører kan ta feil.)

Det er også mange videoklipp rundt på nettet som forklarer riktig teknikk i detalj.

Skrevet

På bodypump-timer merker du fort hvor din grense går, det er vanligvis slik at du klarer repetisjonene med A antall kilo, men ikke med B antall kilo, og da velger du naturlig nok A. Du merker da når du tar B at du ikke klarer å henge med på slutten. Jeg tror ikke du kommer til å ødelegge deg, man har jo generelt relativt lave vekter på bodypump siden man gjør så mange repetisjoner, og jeg tror at du kommer til å merke stor forskjell på de ulike vektene. Når vi gjør brystpress eller skulderøvelser på bodypump her så har jeg ingen sjans i havet til å verken gå opp eller ned i vekt, enda det skiller lite mellom vektene. Mindre blir for lett, mer har jeg ikke sjans til å fullføre. Har det sånn på de fleste øvelsene bortsett fra knebøy hvor jeg ofte kaaan ta mer, men mitt naturlige tyngdepunkt gjør at jeg må fokusere veldig for å ha riktig teknikk, så vil ikke lempe på mer der.

Anonymous poster hash: 10a44...d50
Skrevet

. Sånne jenter som driver med fitness i konkurranser osv, ser mer ut som menn. Slik vil jeg IKKE se ut.

Det skjer ikke så veldig lett (les: ikke i det hele tatt) med mindre du har utypisk hormonproduksjon (eller mer sannsynlig dytter i deg ymse farmasøytiske produkter av heller tvilsom art).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...