Gå til innhold

Helgetur sykemeldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er sykemeldt 100%, ønsker i helgen å reise til Sverige for å besøke familie. Rett og slett slappe av.

Jobber ikke helger, så skal jo ikke ta ut noe ferie. Skal jeg fremdeles melde fra til nav?

Anonymous poster hash: ab87b...eee

Skrevet

Trenger Nav å vite at du skal på familiebesøk? :vetikke:

Anonymous poster hash: c60f5...1bf
Skrevet

Vet ikke? Er jo utenlandsopphold, men i helg i utg.punktet ikke skulle jobbet uansett. Usikker..

Skrevet

Så lenge det ikke er i veien for avtalt aktivitet og er et kortvarig opphold behøver du ikke søke Nav om ferie.

Anonymous poster hash: 9239c...4d7

• Liker 1
Skrevet

Er du sikker? :) takk for svar

Skrevet

Tror ikke du kan reise utenlands når du er sykmeldt?

Anonymous poster hash: 3033d...846
Skrevet

Argumentet med at du ikke skulle jobbet helg duger ikke. Jeg kjenner ikke NAVs regler for utenlandsopphold og sykemelding, men man kan teknisk sett være sykemeldt i helgene også, selv om man jobber mandag-fredag, jfr. NAVs regler for egenmelding:

"Også arbeidsfrie dager tas med når antall kalenderdager beregnes. Dersom arbeidstakeren har sykefravær med egenmelding fredag og fortsatt er syk mandag, regnes både lørdag og søndag med."

Anonymous poster hash: 2e92e...e4a
Gjest Citronella
Skrevet

Du kontakter NAV. Som regel er det intet problem å reise ut av landet så lenge det ikke vil negativt påvirke ditt videre sykdomsforløp.

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Du må kontakte NAV så lenge du er sykemeldt og skal reise utenlands uansett om du skulle ha jobbet eller ei.

Skrevet

Ok. Så jeg skal bare ringe og gi beskjed? Blir litt forvirra :) skal jeg også ringe legen? Pesete for å bare krysse grensa. Hadde jo ikke trengt å gjøre det om jeg skulle reise en time en annen vei. (Bor rett ved grensa) :)

Skrevet

Du trenger ikke ringe Nav for å varsle at du skal stikke over grensa til Sverige i et par dager.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke ringt nav. Poenget med den regelen er jo at hvis du er i tiltak eller har jobb/er sykemeldt skal de kunne få tak i deg hvis det er noe. Det er for at folk ikke skal stikke to uker til syden mens de er i tiltak, mao få tak i de som snylter. Og nav kommer ikke til å ringe deg i helga i Sverige.

Skrevet

Du trenger ikke si fra at du stikker over grensa en tur.

Anonymous poster hash: d9d3d...d45
Skrevet

Du skal jo reise en helg,og jobber ikke helg. Det spiller ingen rolle,og det er ingen grunn til å ring NAV.

Skrevet

Det er jo en rubrikk i sykemeldinger man skal krysse av dersom man skal ha opphold i utlandet i sykemeldingsperioden. Jeg tenker det er en grunn til dette.

Det går nok helt sikkert fint for en helg å ikke si i fra, for NAV ringer nok ikke... Men skjer det noe og du blir "tatt" ville jeg hatt mitt på det rene! F.eks om du havner i ulykke og må på sykehus- vil forsikringen (f.eks reiseforsikringen) da dekke dette siden du er sykemeldt og skulle sagt i fra? Er man sykemeldt så er man det, en skiller ikke på helg og hverdag i en slik situasjon. Er jo alltid en risk å ta...

Det går nok bra!

Annonse
Skrevet

Er du sikker? :) takk for svarAnonymous poster hash: ab87b...eee

Dette er Sverige, ikke to ukers sydentur eller tur til Thailand. Så lenge det kan ha en positiv effekt på din helse og i tillegg er i en helg (altså ikke i veien for behandling), så er det bare å dra. Det er grenser for hva nav skal kontrollere.

Men om du hadde dratt på en sydentur, og så havnet på sykehus e.l., hadde du vært i trøbbel med nav. Men tviler på at en helgetur til Sverige blir sett på som så "alvorlig".

Anonymous poster hash: ca8eb...923

Gjest Blomst83
Skrevet

Det er jo en rubrikk i sykemeldinger man skal krysse av dersom man skal ha opphold i utlandet i sykemeldingsperioden. Jeg tenker det er en grunn til dette.

Det går nok helt sikkert fint for en helg å ikke si i fra, for NAV ringer nok ikke... Men skjer det noe og du blir "tatt" ville jeg hatt mitt på det rene! F.eks om du havner i ulykke og må på sykehus- vil forsikringen (f.eks reiseforsikringen) da dekke dette siden du er sykemeldt og skulle sagt i fra? Er man sykemeldt så er man det, en skiller ikke på helg og hverdag i en slik situasjon. Er jo alltid en risk å ta...

Det går nok bra!

Nettopp! Hvis du reiser utenlands(uansett om det bare er over grensa),og noe skulle skje så vil du slite så lenge du ikke har gitt beskjed om det. Og hvor mye koster det å ta en telefon?

Skrevet

Det står i sykmelding "oppholder du deg i utlandet i perioden du krever sykepenger for"

Man krever ikke sykepenger for helger når man ikke jobber.. Så nav skal ikke trekke deg i sykelønn uansett

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...