AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #1 Skrevet 8. februar 2014 Hvor gammel var du når du begynnte å lese selv / eller barna dine? Donald eller bok.. :-) Anonymous poster hash: ec585...346
Rainbow Skrevet 8. februar 2014 #2 Skrevet 8. februar 2014 Seks år. Begynte på skolen da jeg var sju og et halvt år (siden jeg er født tidlig på året). Det var veldig kjedelig å kunne lese da jeg begynte på skolen, husker jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #3 Skrevet 8. februar 2014 Barnet mitt er 6 år og kan lese helt enkle tekster. Meg selv husker jeg ikke. Anonymous poster hash: f4471...5b3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #4 Skrevet 8. februar 2014 Alt fra 2-8, avhengig av hvor smart ungen er og om du hjelper ham å lære. Anonymous poster hash: 7c481...aaa
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #5 Skrevet 8. februar 2014 Mellom 4 og 5 år. Anonymous poster hash: 7dc30...696
Gjest Carousel Skrevet 8. februar 2014 #8 Skrevet 8. februar 2014 Jeg leste da jeg var 5-6 år. Førskolen
Erazor Skrevet 8. februar 2014 #9 Skrevet 8. februar 2014 Har blitt fortalt at jeg var tre år gammel da foreldrene mine oppdaget at jeg kunne lese. 1
GammelKaktus Skrevet 8. februar 2014 #10 Skrevet 8. februar 2014 Jeg kunne lese når jeg var rundt 3 eller 4. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #11 Skrevet 8. februar 2014 Her skal alle skryte ser jeg Jeg husker ærlig talt ikke, men det var i alle fall ikke før jeg var 7 og hadde begynt på skolen. Har en jente på 6 som kan lese enkle ord med de bokstavene hun kan, og en jente på 3 som absolutt ikke er i nærheten av å kunne lese. Tror ikke det er noe poeng i at barn kan lese før de begynner på skolen da hele første og andre klasse er viet til å lære bokstaver og å lese (i norskfaget). Så det blir jo passe kjedelig om man kan alt fra før. Anonymous poster hash: 983fc...c2a 3
Rosewood Skrevet 8. februar 2014 #12 Skrevet 8. februar 2014 Jeg leste helt fint da jeg var 4-5 år tror jeg, jeg var ihvertfall flink til å lese før jeg begynte i 1 klasse på barneskolen
Enyya Skrevet 8. februar 2014 #13 Skrevet 8. februar 2014 Skjønner ikke helt argumentet mange kommer med om at det blir kjedelig å begynne på skolen om man kan lese. Lurer virkelig på hvilken kant av landet deres barn går på skole. Jobber selv som lærer og har en sønn i 1.klasse ved samme skole. Her jeg jobber gir vi barna tilpasset opplæring og det gjelder fra første dag i 1.klasse. De barna som kan lese ved skolestart får tekster tilpasset nivået de er på. Min sønn var 5 år da han begynte i 1.klasse, men var da allerede en meget god leser. Han får da egne leselekser tilpasset sitt nivå og får lese og skrive i norsktimer hvor de som ikke kan lese har bokstavinnlæring. Han sliter litt med finmotorikk og får trene litt ekstra på stavskrift og utformingen av tall for her trenger han mer hjelp. Og til de av dere som mener man kun driver med innlæring av bokstaver i 1 OG 2.klasse. Hvor har dere det fra? I 2.klasse skriver elevene små korte tekster og fortellinger og leser bøker. Her igjen er så klart tilpasning viktig! 4
Akvarium85 Skrevet 8. februar 2014 #14 Skrevet 8. februar 2014 (endret) Jeg kunne lese da jeg var 4, og siden har jeg lest og lest. Leste Sofies Verden da jeg var 12, bibelen og Koranen da jeg var 14, og Kafkas Prosessen og alt av Ibsen da jeg var 17. På ungdomsskolen og vgs leste jeg 2-3 bøker hver dag. Jeg leser ekstremt fort, omtrent 120 sider i timen hvis det er en vanlig, norsk roman, 100 hvis det er fagbøker eller på engelsk. Sikkert ingen overraskelse at jeg ikke hadde noen venner, nå leser jeg et par bøker i mnd, men så har jeg også et liv nå. ;p Endret 8. februar 2014 av Akvarium85
Frk.K Skrevet 8. februar 2014 #15 Skrevet 8. februar 2014 Når jeg var rundt 5 vil jeg tro.. Husker jeg var ganske god til å lese som barn, leste mange bøker, noen litt mer komplisert en andre og alltid best og kjappest i klassen til å lese på barneskolenivået. Synd jeg ble opptatt av andre ting og sluttet å lese..
Gjest Luna123 Skrevet 9. februar 2014 #16 Skrevet 9. februar 2014 (endret) Jeg lærte å lese i 2. klasse, om jeg husker riktig. Det var i hvert fall da vi lærte om bokstaver og slikt en gang i begynnelsen av barneskolen. Endret 9. februar 2014 av Luna123
Erazor Skrevet 9. februar 2014 #17 Skrevet 9. februar 2014 Her skal alle skryte ser jeg Jeg husker ærlig talt ikke, men det var i alle fall ikke før jeg var 7 og hadde begynt på skolen. Har en jente på 6 som kan lese enkle ord med de bokstavene hun kan, og en jente på 3 som absolutt ikke er i nærheten av å kunne lese. Tror ikke det er noe poeng i at barn kan lese før de begynner på skolen da hele første og andre klasse er viet til å lære bokstaver og å lese (i norskfaget). Så det blir jo passe kjedelig om man kan alt fra før. Anonymous poster hash: 983fc...c2a Tror ikke nødvendigvis man vil skryte, men det er vel heller ikke noe poeng i å lyve fordi man ikke vil bli beskyldt for å skryte. Å kunne lese tidlig er for øvrig ikke på noen måte en garanti for suksess senere i livet. Ingen prøvde aktivt å lære meg å lese, det fant jeg tydeligvis ut av meg selv. Så selv om det teknisk sett ikke var noe poeng i at jeg lærte meg det tidlig, så var det nå en gang sånn det ble. Jeg er helt enig i at det kan være kjedelig å måtte gå gjennom alle bokstavene man allerede kan. Skolen i Norge er dessverre slik at man ikke tilpasser undervisningen til alle, men til gjennomsnittet. Jeg skulle ønske at jeg hadde fått mye større utfordringer i de tidlige skoleår slik at jeg også kunne lære meg studieteknikk. Men det er selvsagt en helt annen diskusjon. 3
Kvothe Skrevet 9. februar 2014 #18 Skrevet 9. februar 2014 Jeg lærte å lese rundt 5 års alderen. Datteren min på 4år har såvidt begynt å stave seg frem til ord så hun lærer seg nok mulig å lese før hun fyller 5. Vi presser henne ikke til det, men vi oppfordrer til å lære å lese og øver på både å skrive og lese - det samme gjør barnehagen hun går i. Vi bor dog ikke i Norge og følger annen læreplan i både barnehage og skole, og jeg vet at hun vil få tilpasset undervisningen etter nivået sitt når hun starter på skolen til høsten.
Gjest Naria Skrevet 9. februar 2014 #19 Skrevet 9. februar 2014 Lærte å lese da jeg var 5. Startet på skolen som 7-åring og ble da tatt ut av timene under leseopplæringen, sammen med et par andre som også kunne lese.
la Flaca Skrevet 9. februar 2014 #20 Skrevet 9. februar 2014 Og til de av dere som mener man kun driver med innlæring av bokstaver i 1 OG 2.klasse. Hvor har dere det fra? I 2.klasse skriver elevene små korte tekster og fortellinger og leser bøker. Her igjen er så klart tilpasning viktig! Stemmer det. Og sånn som utdanningssystemet fungerer nå har barnehagen tatt over mye av det som var førsteklassestoff før. Så når barna begynner på skolen kan de allerede alfabetet og de fleste, mange i hvertfall, kan å sette sammen korte ord. Barnehagen vil få enda mer av utdanningsjobben fremover så vidt jeg har skjønt. Uansett, det stilles mye høyere krav til leseferdigheter nå enn da foreldregenerasjonen var små, selv om barna begynner tidligere på skolen. Så det er en stor fordel om barna kan lese før skolestart, så kan de heller øve på lesehastighet de første to årene. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå