Sunshine Skrevet 8. februar 2014 #1 Del Skrevet 8. februar 2014 Jeg tenkte jeg skulle strikket en hals til datteren min, så jeg prøver å finne et garn som ikke stikker i det hele tatt mot halsen selv om det blir litt klamt. Babyull synes jeg klør mot min hals så det må være noe annet enn det. Noen som har tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Clafoutis Skrevet 8. februar 2014 #2 Del Skrevet 8. februar 2014 Alpakka er jo supermykt, det synes i hvert fall ikke jeg at stikker 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #3 Del Skrevet 8. februar 2014 Eksemgutten jeg strikker til tåler lerke/lille lerke og duett/mini duett, som er merinoull/bomullsblandinger når han ikke har utbrudd tåler han også drops merino extra fine - det garnet skryter de fleste som strikker til barn av Anonymous poster hash: c30ab...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #4 Del Skrevet 8. februar 2014 Alpakka er jo supermykt, det synes i hvert fall ikke jeg at stikker Det er innmari individuelt.... Noen tåler det godt, andre synes det er tortur. Men vel verdt å prøve selvfølgelig Anonymous poster hash: c30ab...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 8. februar 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 8. februar 2014 Jeg prøvde å kose med litt alpakkagarn fra Bogerud her om dagen og det stakk masse synes jeg. Må nok dra på en skikkelig garnbutikk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Clafoutis Skrevet 8. februar 2014 #6 Del Skrevet 8. februar 2014 Jeg prøvde å kose med litt alpakkagarn fra Bogerud her om dagen og det stakk masse synes jeg. Må nok dra på en skikkelig garnbutikk! Hmm, ja det er mulig at det stemmer det AB'en over her sier da, at noen tåler det, mens andre reagerer veldig på det Jeg har flere hjemmestrikkede skjerf og sjal i alpakka, og merker absolutt ingen stikking. Har også strikket en del til sønnen min i alpakka, og han har heller aldri reagert på at det er ubehagelig å ha på seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjarte Skrevet 8. februar 2014 #7 Del Skrevet 8. februar 2014 Merino extra fine fra Drops klør jeg ikke av. Har strikket en del luer av det med sukess. Sandnes garn har også fått inn merino garn som kjentes veldig likt Drops sitt da jeg så på det i butikken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mary Quant Skrevet 9. februar 2014 #8 Del Skrevet 9. februar 2014 Jeg strikker i Lerke fra Dalegarn. Det er en blanding av merinoull og bomull. Et herlig garn som ikke klør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBallerina Skrevet 9. februar 2014 #9 Del Skrevet 9. februar 2014 Merinoull fra SandnesGarn, Merino Extra Fine eller Baby Merino fra Drops Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GirlWithOneEye Skrevet 10. februar 2014 #10 Del Skrevet 10. februar 2014 Hva med sånt bambusgarn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 11. februar 2014 #11 Del Skrevet 11. februar 2014 BabyAlpaca Silk fra Drops er ett av de mykeste garnene jeg har vært borti! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inox Skrevet 11. februar 2014 #12 Del Skrevet 11. februar 2014 BabyAlpaca Silk fra Drops er ett av de mykeste garnene jeg har vært borti! Var det jeg også tenkte å foreslå mye mykere og "glattere" enn vanlig alpakka, Fin fra du store alpakka også en mulighet Også ull/silke-blandinger, men der vet jeg bare av Nøstebarn sitt merinoull-silke garn som er tilgjengelig i Norge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 12. februar 2014 #13 Del Skrevet 12. februar 2014 Jeg har brukt sandnes alpakka til hals og viking alpakka, sistnevnte ganske tykt garn. Ingen av disse klør ifølge ungene. Drops alpakka og alpakka silke er fine og prisguntsige garn som ikke klør. Mulig at alpakka silke blir for mykt til å holde fasongen i en hals? Jeg tror det er garn som kan falle litt sammen på den type plagg, opplever at det henger fint for det er så glatt og mykt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 12. februar 2014 #14 Del Skrevet 12. februar 2014 Det er rart med alpakka, for noen sier jo at det klør. Men de må vel være spesielt sensitive? Jeg har aldri likt å bruke lue, helt til jeg strikket en lue i tykt alpakkagarn, og den er virkelig helt kløfri. Men vet ikke om det forskjell på alpakkagarn også? Støtter ellers Extra fine merino-garn. Det er jo supert til barneklær, både fordi det ikke klør og holder seg godt, selv etter mange vask i maskin (hvertfall pickles sin variant, som er det eneste jeg har prøvd av denne typen). Ellers kan andre merinogarn funke. Jeg har bl.a. en jakke strikket i tykt abuelita-garn og det bruker jeg ned bare singlet under. Klør over hodet ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #15 Del Skrevet 13. februar 2014 Det er rart med alpakka, for noen sier jo at det klør. Men de må vel være spesielt sensitive? Jeg har aldri likt å bruke lue, helt til jeg strikket en lue i tykt alpakkagarn, og den er virkelig helt kløfri. Men vet ikke om det forskjell på alpakkagarn også? Det er forskjell på alpakkagarn ja alpakka-ulla sorteres etter grovhet, så babyalpakka er veldig mykt, mens alpakka som inneholder mye av de stivere ytterhårene på pelsen klør mer - og billige alpakka-garn blander i en del av den dårligere kvaliteten Men selv babyalpakkaen klør på folk med sensitiv hud, selv om den kjennes aldri så myk og deilig for oss andre bare se på noe som er strikka av alpakka, det er masse løse hår som stikker ut av arbeidet - og en får ofte fanget fullt av løshår. For en som har sensitiv hud er det klart at det klør, så for mange er det ren tortur. Men det vet en jo ikke sikkert før en prøver da Strikker til en med tendens til eksem, og han kan tåle alpakka-silke blandinger på gode dager, men vil ikke ta i lua av ren alpakka engang. Men silkeblandingen kjennes visst glattere, og røyter ikke. Anonymous poster hash: c30ab...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 13. februar 2014 #16 Del Skrevet 13. februar 2014 Strikker med Drops sitt Merino Ekstra Fine og det klør ikke overhodet, lagde hals av det og det er superdeilig. Jeg er utrolig kløete selv spes rundt halsen. Kan strikke dette med pinne 4-6 så det er litt tykkere enn babygarn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raquelle Skrevet 13. februar 2014 #17 Del Skrevet 13. februar 2014 Stemmer også for Drops Merino Ekstra Fine. Jeg klør ekstremt fort, men dette klør jeg ikke av. Har strikke pannebånd og tube skjerf av det, og er kjempefornøyd :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 13. februar 2014 #18 Del Skrevet 13. februar 2014 Jeg anbefaler Soul og Sky fra den nye Dreamline-serien til Du store alpakka. Soul består av 68% babylpakka og 32% nylon, mens Sky består av 70% babyalpakka og 30% silke. Jeg har også god erfaring med Babysilk (80% alpakka og 20% silke) fra Du store alpakka. Når det gjelder alpakka, kan det være forskjell på om den er børstet eller ikke. Børstet alpakka er visstnok glattere enn ikke-børstet, men jeg vet ikke hvordan Jeg tror SandnesGarn har garn med kashmir og alpakka/babyalpakka, men har ikke strikket noe med det selv. Kanskje det kunne være noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #19 Del Skrevet 13. februar 2014 Strikker med Drops sitt Merino Ekstra Fine og det klør ikke overhodet, lagde hals av det og det er superdeilig. Jeg er utrolig kløete selv spes rundt halsen. Kan strikke dette med pinne 4-6 så det er litt tykkere enn babygarn. Også "storebroren" big merino - samme kvalitet, bare tykkere Anonymous poster hash: c30ab...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #20 Del Skrevet 14. februar 2014 Prøv garntyper med silke i. Jeg har selv god erfaring med Sandnes Alpakka Silk, og DSA Fin. Anonymous poster hash: 17310...79c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå