Tosca Skrevet 24. mai 2004 #1 Skrevet 24. mai 2004 Sambo og jeg ble litt usikker på en ting når vi snakket om taler i sted. Når skal første taler sette igang? Etter forrett, under hovedretten, eller........?
*Lene* Skrevet 25. mai 2004 #2 Skrevet 25. mai 2004 Kommer veldig an på hvor mange retter dere skal ha, og hvor mange taler. Vi skal ha velkomst-tale før maten, og første tale etter første forrett. Vi har 6 retters, og må plotte inn tale etter hver rett, og 2 etter hovedretten. Nærmer seg for oss nå gitt
Gjest Tex Skrevet 25. mai 2004 #4 Skrevet 25. mai 2004 Skal ikke tale en og to holdes når folk har fått skikkelig mat på tallerkenen...? Jeg har ikke peiling, det er mamma som styrer med sånt her i gården.....
Lullu Skrevet 25. mai 2004 #5 Skrevet 25. mai 2004 Hos oss skal det holdes en velkomsttale, og presentasjon av toastmaster når alle har satt seg. Toastmaster får ordet. Før forretten skal sambo holde sin, og jeg min etter forretten. Vi serverer frukt osv. når gjestene ankommer lokalene, så vi håper ingen er skrubbsultne når det nærmer seg middag Her i gården er brudeparet fast bestemt på at de ønsker å bli ferdige med sine taler først, slik at de kan nyte resten av middagen uten nervene på høyspenn. Egentlig er det slik at brudens far skal holde helt først, men jeg tror nok han blir nr. 3. Ting er ikke helt avklart enda. Jeg gruer meg fryktelig til talen min, og vil ha den unna så fort som mulig. Det samme tenker min samboer.
April Skrevet 25. mai 2004 #6 Skrevet 25. mai 2004 Pappa kommer til å ønske velkommen og introdusere toastmaster før forretten og så skal vi sikkert ha en velkomstsang. Pappa kommer til å holde den første talen og den blir etter forretten.
Scorpina Skrevet 25. mai 2004 #7 Skrevet 25. mai 2004 Pappa kommer til å ønske velkommen og introdusere toastmaster før forretten .... Hmmmm....godt spørsmål....men hvordan blir det når vi har buffet??? kanskje 1. tale kan komme når ALLE folka har fått henta seg mat og fyllt opp glassene med vin/øl/brus og SÅÅ kommer talene/sangene...?! *gruble-gruble*
diddi Skrevet 25. mai 2004 #8 Skrevet 25. mai 2004 NEIIIIII!!!!! Husk at folk er sultne etter en lang dag der de oftest ikke har spist siden frokost, og maten kommer i 17-18 tiden. Ha en velkomsttale (brudens far evt. mor, som introduserer toastmasteren, som evt. sier noen ord eller starter opp velkomstsang. Så kan gjestene forsyne seg og spise litt. Husk at gjestene også har lyst til å bli kjent (prate litt) med sidemannen. Dersom det er varm mat skal denne spises varm. Det ville vært en skam om man satte igang taler slik at man satt der sulten og ventet mens maten ble kald. Ellers så kan første tale (brudens far) passe fint inn etter 1. hovedrett (rett 2 ved flere). Da lar man stemningen komme godt igang ved at det ikke er taler mellom forrett og hovedrett. Vi hadde sang fra min mor, brudgommens tale og så brudens tale etter 1.hovedrett. Etter 2. hovedrett hadde vi brudgommens far og forlovere, og etter desserten kom brudens søster og takk for maten - tale (brudgommens onkel).
Lullu Skrevet 26. mai 2004 #9 Skrevet 26. mai 2004 Diddi: Vi har frukt og snacks stående fremme når folk kommer fra kirken, så det metter jo bittelitt. Er uaktuellt for oss å vente med 1.taler til etter hovedrett. Blir en del taler, så vi må fylle opp før/eller forrett også. Vi holder selvsagt ikke talene når hovedretten er servert. Avtaler m/ kjøkkenet på forhånd, slik at de vet at maten må holdes varm til talen(e) er ferdig. Velkomsttale MÅ jo holdes før forrett. Så bør toastmaster få ordet. Mellom forrett og hovedrett legger vi inn 2 taler. Sangen min kan jo evnt. syngs etter 1. servering av varmmat.
April Skrevet 26. mai 2004 #10 Skrevet 26. mai 2004 Vi skal bare ha en gang servering av hovedrett, så det er ikke aktuelt for oss å vente med noen tale/sang til etter hovedretten! Vi har mottakelse etter vielsen hvor gjestene får kanapeèr og jordbær, så jeg tror ingen kommer til å være skrubbsulten...
philippa starck Skrevet 26. mai 2004 #11 Skrevet 26. mai 2004 Det finnes faktisk "regler" for slikt! Og det skal aldri holdes taler mellom forrett og hovedrett. Talene skal holdes mellom 1. og 2. servering og mellom 2. servering og dessert. Slik er etiketten og den bør man vel nesten følge....?
April Skrevet 26. mai 2004 #12 Skrevet 26. mai 2004 Det er ikke alle kjøkken som er fornøyd med å ha en tale mellom 1. og 2. gang servering av hovedrett, det har hvertfall jeg fått beskjed om! Var noe med å holde maten varm etc.. Det er jo greit å følge etiketten, men jeg kommer til å gjøre det som er mest praktisk for oss! Tror ingen av våre gjester vil reagere på det heller..
Lullu Skrevet 26. mai 2004 #13 Skrevet 26. mai 2004 Det finnes faktisk "regler" for slikt! Og det skal aldri holdes taler mellom forrett og hovedrett. Talene skal holdes mellom 1. og 2. servering og mellom 2. servering og dessert. Slik er etiketten og den bør man vel nesten følge....? Nei, sier jeg Det er vi som gifter oss, og våre ønsker skal komme først (selvsagt tenker vi på gjestene også). Kan ikke se problemet med å holde taler mellom forrett og hovedrett. Ting og tang må jo ryddes av bordet også. Utrolig kjedelig om alle talene kommer på rekke og rad etter hovedretten syntes jeg.... Så hos oss, vrir og vender vi på etiketten slik det passer inn i våre planer for dagen NB! Talene før hovedretten vet vi er korte, da de nemlig er brudeparets :-)
philippa starck Skrevet 26. mai 2004 #14 Skrevet 26. mai 2004 Kan ikke se problemet med å holde taler mellom forrett og hovedrett. Ting og tang må jo ryddes av bordet også. Man holder da ikke tale mens det blir ryddet av bordet.... Men selvfølgelig: alle gjør som de vil i sitt eget bryllup. Jeg for min del synes bare det er ok å følge almenne regler for bordsetting, slik at alle vet hva de har å forholde seg til.
diddi Skrevet 26. mai 2004 #15 Skrevet 26. mai 2004 Som gjest synes jeg at antallet taler bør begrenses. De som evt. har noe å si utover de "obligatoriske" kan ta det under kaffen. Menyen er som oftes noe som er godt planlagt, og som vertskapet ønsker best mulig. For mange taler kan føre til at gjestene ikke får ro til å nyte maten og konversere med sidemannen. Forloveren min hadde vært i et bryllup der hun knapt fikk snakket med bordkavaleren. Men hun fikk høre mye oppgulp om hvor fantastiske brudeparet var. Og jo flere som sier noe, jo flere er det som føler at de også må si noen ord (rart det der!!). Under taler skal man etter etiketten ikke spise, servere eller rydde. Det er sjelden at den regelen blir brutt (av høflighet til den som taler og alle som hører litt dårlig eller blir lett distrahert.) Det er klart at dersom man kun har en servering av hovedrett så må man tilpasse taler deretter, men oppskåren frukt endrer ikke det at gjestene er sultne når middagen blir servert. For endel smaker ikke på frukten. Og andre spiser så lite at det nesten bare er en appetittvekker. Har dere tenkt å ta en pause underveis??? Ofte greit med en "røykepause" (les: tissepause og strekk-på-beina-pause). Spesielt siden tre time til bords ikke er uvanlig (heller MEGET vanlig) Da kan jo man ta brudens far, brudgom og brud så ti min pause. Deretter brudgommens far, forlovere før dessert. (eller kun forloverene etter desserten og "alle andre" til kaffen. (disse andre som ønsker å si noe har ikke samme behovet som f.eks. forloverne til å bli ferdig med talen under middagen for å kunne slappe av og nyte resten av kvelden. De er ofte ikke så nervøse, for de MÅ jo ikke holde tale. Da kan de si noe litt utpå. (Da er det også litt hyggelig med noen innspill annet enn dans. Og ofte tones musikken ned når kaker blir servert. Da er det en perfekt anledning til tanter, gudmor osv. som er taletrengte.) Men for å kaste ut en rød klut, så bør man også tenke på hvordan gjestene vil ha det i bryllupet. Det mest vellykkede bryllupet er det der gjestene har hatt det fantastisk. "Regler" om etikette er der av hensyn til dette. Det er ofte årsaker til at det er anbefalt nettopp slik eller slik, og at det som oftest blir fulgt. Det er synd der brud (oftere det enn brudgommen kanskje) skal ha alt på sin måte fordi det er hennes bryllup, og overkjører hensynet til gjestene sine. Men for all del, man må ofte finne en annen løsning fordi etiketten ikke sier noe om hva som er best ved f.eks en gangs servering eller ved koldtbord. Men husk at det blir jo oftest ønsket velkommen og introdusert en toastmaster og så kanskje en velkomstsang. Forretten tar kort tid å spise og skal det allerede da komme en tale så vil jeg huske dette pga talene og ikke maten. Samt at jeg ikke fikk anledning til å lene meg tilbake og snakke med de rudt meg.
Lullu Skrevet 26. mai 2004 #17 Skrevet 26. mai 2004 Diddi: Ja, det var jo et laaangt og fint innlegg. Godt å få tips av andre. Selvsagt holdes det ingen taler mens det ryddes på/av. Når det gjelder pappa, så vet jeg ikke en gang om han skal holde noen tale.... Vi har ikke helt sett på dette enda (5 mnd til faktisk :-) ) Brudgom og jeg ønsker å bli fort ferdig med talene våre, av hensyn til nervøsitet osv. Vi ønsker å holde våre taler, evnt før brudens far taler. Det kan da ikke være så nøye hvem som taler først. Da blir det velkomstord evnt. v/ toastmaster, og 2 taler etter forretten. Disse talene er korte - det vet vi. Tilsammen 10 min. Selvsagt tenker vi på gjestene våre. Vil jo at de skal hygge seg, og få mulighet til å snakke med nabo'n. Men vi vil også fordele flesteparten av talene utover middagen. Gørr kjedelig om mange taler kommer etter hverandre mener nå vi. Talelisten er enda ikke satt, og vi vet ikke 100% hvordan vi skal sette det opp. Brudeparet har et sterkt ønske om å tale først, og jeg kan ikke helt se problemet med det. Min sang får heller tas etter 1. servering av hovedrett. At frukt og snacks ikke metter, det er jeg med på. Men om gjestene virkelig er SÅÅÅ sultne, så tar nok de fleste og forsyner seg litt (det hadde hvertfall jeg gjort ). Har ikke vært i så mange bryllup, så jeg vet ikke med sikkert hva som gjøres med mange taler. Var i ett i fjor sommer, og der ble det holdt tale mellom forrett og hovedrett. Ingen som stusset over dette da.......
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2004 #18 Skrevet 26. mai 2004 Vi har heller ingen nøyaktig taleliste klar ennå, men vi gjør som Lullu og stokker litt om på rekkefølgen. Min brudgom kommer til å være så nervøs at han ikke får i seg noe av den gode maten før han er ferdig med å holde sin tale. Da synes jeg det er bedre å la han få snakke tidlig enn å følge etikette til punkt og prikke.
¤Tiili¤ Skrevet 26. mai 2004 #19 Skrevet 26. mai 2004 Pappa skal ønske velkommen og holde tale før forretten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå