Gå til innhold

Skal ned i vekt, hvordan er dette treningsprogrammet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mandag: Zumba 1 time (har som mål å også løpe 30 minutter etter dette når jeg kommer i bedre form)

Tirsdag: Stram opp/ Body Pump time (styrketrening for hele kroppen, med strikker, stepbenk, vektstang osv) 1 time

Onsdag: Svømming 45 / hviledag (dette er rolig svømming, bare for å holde meg i gang, og fordi jeg liker svømming og avspenningen dette gir.)

Torsdag: Zumba 1 time

Fredag: Svømming 45 min / hviledag

Lørdag: Zumba 1 time

Søndag: StepFit time (steppbenk med koreografi) 1 time

Ser dette ut som et greit treningsprogram for å komme ned i vekt? Jeg har prøvd meg litt frem, og det er dette jeg har kommet frem til at jeg liker best og som passer inn i timeplanen min.

Noen innspill?

PS. Jeg spiser også rent og sundt vedsiden av. Er veldig glad i mat så prøver å minske porsjonene, men lager kun sunn mat fra bunnen. Håper treningen kan gi meg litt spillerom med maten, så jeg ikke føler jeg sulter meg (skal jeg holde meg innenfor kalorimålet uten trening, synes jeg det blir veldig lite mat).

Anonymous poster hash: 41fbf...b02
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Er litt lettere å hjelpe deg om du forteller høyde, alder og vekt og hvor mange kalorier du inntar per dag(gjerne med eks av hvordan en dag med mat ser ut).

Skrevet

Er litt lettere å hjelpe deg om du forteller høyde, alder og vekt og hvor mange kalorier du inntar per dag(gjerne med eks av hvordan en dag med mat ser ut).

Ja selvfølelig:)

Jeg er 22 år, veier 76 kg, 172 høy

Varierer litt med inntaket av kalorier. Hittil har jeg trent 2 dager noen uker, 3 dager andre uker, og 4 ganger. Så treningen har mye å si.

Når jeg ser på kaloritelleren min ligger jeg på 1400 - 1800 kcal per dag. Jeg er fornøyd når jeg ligger på 1400, da har jeg hatt en god dag (under dette så har jeg det rett og slett ikke noe godt, jeg vil leve et liv hvor jeg forsatt kan nyte å spise mat)

En god matdag ser slik ut:

Frokost: 1 banan og knekkebrød med makrell i tomat eller litt havregrøt med bær eller gresk yoghurt med bær og litt honning

Lunsj: Salat fra salatbar, en liten skive grovbrød med pålegg, eller et lite stk. magert kjøtt (kylling, fisk etc)

Når jeg kommer hjem: 2 knekkebrød eller havregrøt

Middag: Varierer, magert kjøtt eller fisk + grønnsaker, fullkornspasta med fisk eller tomatsaus. Thai-suppe gryte etc. (her sprekker jeg fort litt på porsjonen, og noen ganger spiser jeg litt mer enn jeg skulle ønske)

Kvelds: Om jeg har bruk for det, en avokado, skyr eller lignende. + en kopp te

I tillegg til dette inntar jeg frukt og gulrøtter i løpet av dagen om jeg merker blodsukkeret og energien daler.

+ ca. 3 liter vann og rundt 5 kopper svart kaffe.

Gjest Runforit
Skrevet

Synes dette ser veldig bra ut. Reagerer litt på 1400 kcal på en jente på 172 cm, men om du varierer med 14-1800 kcal så ligger vel gjennomsnittet på ca. 1600 kcal og lavere enn det burde du ikke ligge.

Ligger du for lavt så tærer du på muskelmassen og den vil du beholde da musklene brenner fett 24/7 samt at de får deg til å se mer fit ut :)

Vet du hvor mange kalorier du lå på før du la om livsstilen? Det beste er å ta det som utgangspunkt og så nedjustere fra der så ikke kroppen får sjokk når kaloriene nedjusteres slik at du lett kan sprekke fordi du går mye rundt og er sulten. Bare et tips. Du vil uansett gå ned 0,5 kg i uka da du uansett går i underskudd da du fremdeles inntar mindre kalorier enn før.

Skrevet

Synes dette ser veldig bra ut. Reagerer litt på 1400 kcal på en jente på 172 cm, men om du varierer med 14-1800 kcal så ligger vel gjennomsnittet på ca. 1600 kcal og lavere enn det burde du ikke ligge.

Ligger du for lavt så tærer du på muskelmassen og den vil du beholde da musklene brenner fett 24/7 samt at de får deg til å se mer fit ut :)

Vet du hvor mange kalorier du lå på før du la om livsstilen? Det beste er å ta det som utgangspunkt og så nedjustere fra der så ikke kroppen får sjokk når kaloriene nedjusteres slik at du lett kan sprekke fordi du går mye rundt og er sulten. Bare et tips. Du vil uansett gå ned 0,5 kg i uka da du uansett går i underskudd da du fremdeles inntar mindre kalorier enn før.

Takk for svar!

Jeg har det vel best når jeg ligger på 1600 kcal + så satser på å ligge rundt det. Har eksprimentert litt med kosten den siste mnd (var da jeg la om), så har hatt en periode med for lite mat, og funnet ut at der jeg ligger nå er det jeg trives med, og ja, vil ikke miste muskelmasse.

Jeg aner ikke hva jeg lå på før jeg startet, men var vel mer rundt de 2000 kcal. Men tror nok at største forskjellen er at jeg ikke har de dagene i uka hvor jeg spiser usunt og store mengder, kan godt hende jeg har hat dager da opp mot de 3000 kcal om ikke mer(?) :-o har ikke regnet på det, så aner ikke.

Men jeg lever jo helt annerledes nå. har aldri spist så sunt og trent så mye over en så lang periode før, så er veldig motivert til å forsette, og synes jo at jeg burde begynne å føle på noen ordentlige resultater snart i og med at jeg faktisk lå ganske stabilt på vekten før jeg startet. Veide meg desverre ikke før jeg startet, men tror jeg lå på 78/79, så er nok noen kg lettere, vet også at musklene mine bygger seg ganske lett, har ganske mye muskel i rumpe og lår, og mistenker at jeg kanskje har gått opp 1 kg i muskelmasse, for selvom jeg ikke ser så mye forskjell i fettet på kroppen, så har jeg noen helt andre muskler enn når jeg startet.

- TS

Gjest Runforit
Skrevet

Takk for svar! Jeg har det vel best når jeg ligger på 1600 kcal + så satser på å ligge rundt det. Har eksprimentert litt med kosten den siste mnd (var da jeg la om), så har hatt en periode med for lite mat, og funnet ut at der jeg ligger nå er det jeg trives med, og ja, vil ikke miste muskelmasse. Jeg aner ikke hva jeg lå på før jeg startet, men var vel mer rundt de 2000 kcal. Men tror nok at største forskjellen er at jeg ikke har de dagene i uka hvor jeg spiser usunt og store mengder, kan godt hende jeg har hat dager da opp mot de 3000 kcal om ikke mer(?) :-o har ikke regnet på det, så aner ikke. Men jeg lever jo helt annerledes nå. har aldri spist så sunt og trent så mye over en så lang periode før, så er veldig motivert til å forsette, og synes jo at jeg burde begynne å føle på noen ordentlige resultater snart i og med at jeg faktisk lå ganske stabilt på vekten før jeg startet. Veide meg desverre ikke før jeg startet, men tror jeg lå på 78/79, så er nok noen kg lettere, vet også at musklene mine bygger seg ganske lett, har ganske mye muskel i rumpe og lår, og mistenker at jeg kanskje har gått opp 1 kg i muskelmasse, for selvom jeg ikke ser så mye forskjell i fettet på kroppen, så har jeg noen helt andre muskler enn når jeg startet. - TS Anonymous poster hash: 41fbf...b02

Ikke sett for mye fokus på vekta. Ta bilder fra siden, forfra og bak og ta frem målebåndet. Sammenligne 4 uker fra nå. Skal love deg at du vil bli overrasket fremfor av å se på vektnåla :)

Skrevet

Det skal jeg gjøre, takk for tips:)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...