ladyluna Skrevet 8. februar 2014 #1 Skrevet 8. februar 2014 Jeg har lyst til å lage meg et etui til strikkepinnene mine. Har sett en del bloggposter om hvordan man syr slike, men har dessverre ikke symaskin. Lurer derfor på om noen har tips til oppskrifter om hvordan man strikker denne typen etui som jeg kan få tak i på nett?
wondergirl Skrevet 9. februar 2014 #2 Skrevet 9. februar 2014 Kanskje du kan finne oppskrift på pennal og moderere den litt?
ladyluna Skrevet 11. februar 2014 Forfatter #3 Skrevet 11. februar 2014 Kanskje du kan finne oppskrift på pennal og moderere den litt? Ja det kunne kanskje være en idé. Men hvordan kan jeg få til denne "lag på lag"- effekten med lommene da tro?
wondergirl Skrevet 12. februar 2014 #4 Skrevet 12. februar 2014 Du kan jo strikke ett langt stykke og brette 1/3 av det dobbelt, f.eks, sånn at det blir en slags veske, og så kan du sy sømmer på tvers, så du får smale lommer på høykant ( puh, vanskelig å forklare!). Men problemet når du strikker eller hekler, er at pinnene vil kunne falle igjennom fordi maskene aldri blir helt tette. Så der bør vel uansett fores med noe stoff...?
ladyluna Skrevet 12. februar 2014 Forfatter #5 Skrevet 12. februar 2014 Du kan jo strikke ett langt stykke og brette 1/3 av det dobbelt, f.eks, sånn at det blir en slags veske, og så kan du sy sømmer på tvers, så du får smale lommer på høykant ( puh, vanskelig å forklare!). Men problemet når du strikker eller hekler, er at pinnene vil kunne falle igjennom fordi maskene aldri blir helt tette. Så der bør vel uansett fores med noe stoff...? Skjønte hva du mente Og det er jo faktisk en mulighet. Jeg har tenkt en del på det du sier. Tror nok pinnene vil falle gjennom dersom jeg ikke forer. Min mor har en symaskin jeg bruke litt, men dette er tenkt som en gave til henne, så jeg kan ikke lage hele prosjektet på den og risikere hun oppdager hva jeg driver med Men har du et forslag til når i prosessen jeg bør legge inn foret?
Gjest Zeitgeist Skrevet 13. februar 2014 #6 Skrevet 13. februar 2014 Kanskje du kan sy fast et stykke stoff på det som skal bli innsiden slik at pinnene ikke stikker ut? Jeg ville ha gjort slik: 1)Ta et stykke stoff, ca 50x70 cm 2) Brett det opp nede (den korte delen, i en slik høyde at det nesten tilsvarer lengden på en strikkepinne. Med brett måler stoffet nå ca 50x50 cm) 2a) Råkanten brettes inn mot stoffet og sys igjen. Evt. sy fast et bånd 3) Sy sammen for hånd i kantene 4) Sy sømmer i passelig avstand på den oppbrettende delen for å få lommer til de ulike pinnestørrelse. Husk at du skal gjennom begge stofflagene 5) Strikk et stykke i ca 50x50 cm, damp og strekk det i form 6) Fest stoffet til strikkedelen og sy knappehullssting rundt, eventuelt legg delene med vrangen mot hverandre og sy rundt, men husk å levne litt rom for å kunne vrenge etuiet på retten igjen. Sy igjen hullet. 7) Strikk ei snor, eller bruk sateng-bånd, skinnsnor e.l. for å lukke etuiet. Sy dette fast i ullstoffet i passelig høyde. Du kan selvsagt velge andre mål enn det jeg har gjort her. Da jeg sydde mitt (på maskin vel og bemerke) brukte jeg litt tykt strykeinnlegg mellom stofflagene for å forhindre at pinnene skulle stikke gjennom, men også for å få etuiet litt stivere. Jeg sydde også et for hånd av litt tykk filt for lenge siden. Fungerte fint det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå