AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #1 Skrevet 8. februar 2014 Jeg vurderer å søke phd nå når jeg er ferdig med master. Noen som kan fortelle meg litt om hvordan dette foregår? Må det være en utlyst stilling, eller kan en ta direkte kontakt med relevant faginstitusjon. Dersom dette er en utlyst stilling, gjelder da de samme reglene som for andre jobbintervju? Eller er det nødvendigvis de med de beste resultatene fra utdanning og publikasjoner som får stillingen/konkurrerer om den. Hvordan fungerer et evt jobbintervju. Er det faste regler for dette? Anonymous poster hash: c464d...11a
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #2 Skrevet 8. februar 2014 Jeg søkte et utlyst stipendiat, på samme måte som jeg ville søkt en normal jobb. Utlysningen kom i Teknisk Ukeblad etter det jeg husker. Tror ikke jeg var inne til noe intervju. Mulig det ble litt spesielt for jeg var til en viss grad øremerket for det stipendet tror jeg, og hadde snakket en del med veilederen min om det på forhånd. Vi var begge enige om at den oppgaven ville være svært passende for meg. Vet naturligvis ikke hvor mange andre søkere det eventuelt var, men håper virkelig jeg fikk stipendet pga. kvalifikasjoner og ikke bare pga. jeg hadde diskutert det med veileder. Anonymous poster hash: b32c4...a21
Gjest Gemini7 Skrevet 8. februar 2014 #3 Skrevet 8. februar 2014 Hvis det er utlyst en stip.stilling søker du på den som hvilken som helst annen stilling, og man blir da vurdert etter faglige kvalifikasjoner, hvor relevant faglig fordypning du har, erfaring og egnethet basert på bl.a et intervju. Blir som et vanlig jobbintervju. I noen tilfeller bes man i utlysningen om å sende inn en prosjektbeskrivelse som man selv utformer (ca 10 s) på et gitt prosjekt. Dette krever selvsagt en del kunnskap om feltet og om hvordan et forskningsprosjekt foregår. En annen mulighet er å søke om midler fra et av Norges Forskningsråds programmer med faste utlysningsfrister, og da må man også utforme en god prosjektbeskrivelse på et spesifikt prosjekt selv. Dette krever ganske mye, man må ha tilgjengelige data eller gode og gjennomførbare ideer til hvordan du skal skaffe dette, må ha internasjonale og nasjonale samarbeidspartnere som sier seg villige til å delta, en institusjon som du kan få jobbe ved etc. Du trenger altså et forskningsnettverk og folk søker oftest ikke slike stipender om de ikke alt er ansatt ved en forskningsinstitusjon. så- sjansen er altså størst ved en vanlig utlysning om en ferdig definert stillling...
Gjest Gemini7 Skrevet 8. februar 2014 #4 Skrevet 8. februar 2014 (endret) dobbeltpost Endret 8. februar 2014 av Gemini7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå