Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei hei ja jeg har fortsatt ikke så altfor god greie på alkohol. Men hvor lenge kan jeg lagre sprit og cognac?? går det greit i 1, 5 år?? dere skjønner jeg har begynt og kjøpe inn litt etter litt til bryllup.

og skal det stå mørkt og kjølig også?? eller kan jeg ha det i et skap i stuetemperatur?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ethereal
Skrevet

Hvis du ser på flaskene, er slikt lagret i ganske lang tid allerede, og jo lengre lagringstid, jo dyrere. Forskjellen på VSOP og XO er vesentlig en i lagringstid, så du skal ikke bekymre deg over 1.5 år, som er småtterier i forhold. Men du bør IKKE lagre i lyset, eller i stuetemperatur, men mørkt og forholdsvis kjølig.

Skrevet

Du kan lagre disse produktene til evig tid. Men, som hun over meg sier, ikke la de stå i sola.

Sterke brenneviner som cognac, whiskey og sprit etc. vil ikke forandre seg i det hele tatt dersom de står uåpnet på flaske.

Hadde de derimot vært lagret på trefat, hadde de selvfølgelig tatt til seg smak og farge.

Hilsen Ella

Skrevet

Legger til: ikke kjøp vin før en uke eller to før bryllupet. Vin har ganske variabel holdbarhet. Noe vin holder seg lengre enn annen. I tillegg så må vinen lagres riktig. Og likører som er tilsatt krem, som Bayleys, holder heller ikke så veldig lenge.

Dersom du ikke bruker all vinen, så kan du levere tilbake ca. 10-15 prosent, men da må vinen være kjøpt nylig. Spar på kvitteringer! :-)

Hilsen Ella

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...