Gå til innhold

Oslo-boere; nøyaktig hvor går grensa mellom Årvoll og Tonsenhagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor på Tonsenhagen (eller Årvoll?:)) og har en debatt gående med noen jeg kjenner om akkurat hvor grensa går. Jeg har alltid trodd at grensa går langs Rødbergveien, der bussen kjører, slik at alt ovenfor (mot marka og Linderudkollen) er Tonsenhagen, mens alt nedenfor Stig (mot byen) er årvoll. Han jeg diskuterer med mener at Tonsenhagen bare er oppe rundt Tonsenhagen skole og alt nedefor er Årvoll.

Da stemmer det jo ikke at det heter Tonsenhagen torg nede ved Kiwi, om T. bare er alt som er oppe på "haugen" ved skolen? Ikke at dette er veldig viktig altså, men lurer veldig på det. Jeg bor åpenbart helt i gråsonen, så nå er jeg faktisk usikker på hvor jeg skal si jeg bor.. Er jo bygget ut litt her oppe nå også, så vet ikke hvilke områder det faller under. har sjekket wikipedia uten å bli mye klokere. Står bare hvilke veinavn som grovt sett tilhører hvilke områder, men ikke hvor grensa går..

Takker for konstruktive innspill i denne langtekkelige debatten vi har hatt!! :)

Anonymous poster hash: 14141...519
Skrevet

Enig med deg. Alt nedenfor Stig er Årvoll, resten er og forblir Tonsenhagen.

• Liker 5
Skrevet

Men har pratet i telefonen i kveld med en som bor der, og han var ikke helt sikker men mente at badedammen ved kiwi og alt nedenfor er Årvoll, han pekte på Årvoll gård, men gården ligger vel nedenfor Stig bussholdeplass? Jeg tror bekken kanskje gir en pekepinn om hvor man befinner seg ang stedsnavn.

Skrevet

Takk!:) Ja, badedammen og Stig er jo ca samme sted da- det er det samme jeg har tenkt; at nedenfor er Årvoll og alt fra stig og nord-(opp mot skogen) og østover er Tonsenhagen, helt til bakken ned mot Linderud..

Jeg skjønte ikke helt det med bekken? Gir den stedsnavnassosiasjoner?

Det som sto på wikipedia når jeg googlet henholdsvis Tonsenhagen og Årvoll gjorde meg nemlig litt forvirra: det står hvilke gatenavn som tilhører de ulike stedsnavnene, og Dugnadsveien, som ligger langt opp mot skogen og i mitt hode helt klart tilhører Tonsenhagen, står oppført under Årvoll.. Og den ligger lenger øst enn der jeg bor (øverst i Årvollveien, mot isdammen). Mens Rødbergveien og Selvbyggerveien står oppført under begge områdene, så grensa går et eller annet sted i disse veiene..

Skrevet

Takk! :) Ja, badedammen og Stig er jo ca samme sted da- det er det samme jeg har tenkt; at nedenfor er Årvoll og alt fra stig og nord-(opp mot skogen) og østover er Tonsenhagen, helt til bakken ned mot Linderud..

Jeg skjønte ikke helt det med bekken? Gir den stedsnavnassosiasjoner?

Det som sto på wikipedia når jeg googlet henholdsvis Tonsenhagen og Årvoll gjorde meg nemlig litt forvirra: det står hvilke gatenavn som tilhører de ulike stedsnavnene, og Dugnadsveien, som ligger langt opp mot skogen og i mitt hode helt klart tilhører Tonsenhagen, står oppført under Årvoll.. Og den ligger lenger øst enn der jeg bor (øverst i Årvollveien, mot isdammen). Mens Rødbergveien og Selvbyggerveien står oppført under begge områdene, så grensa går et eller annet sted i disse veiene..

Du bor da soleklart på Årvoll, men er ikke lokalkjent. Kan spørre noen som er født og oppvokst der hvis jeg husker. Tror alt øst for badedammen ved kiwi kalles Tonsenhagen, og har alltid trodd at også badedammen er på Tonsenhagen. Mens isdammen og veiene opp mot marka er definitivt på Årvoll.

Skrevet

Du bor da soleklart på Årvoll, men er ikke lokalkjent. Kan spørre noen som er født og oppvokst der hvis jeg husker. Tror alt øst for badedammen ved kiwi kalles Tonsenhagen, og har alltid trodd at også badedammen er på Tonsenhagen. Mens isdammen og veiene opp mot marka er definitivt på Årvoll.

Takk igjen! Ja, da bor jeg kanskje på Årvoll da? Jeg har trodd at grensa ved badedammen gikk "påtvers" hehe, langs Rødbergveien, og at alt ovenfor Stig, inkl øvre del av Årvollveien (fra krysset v stig) også er Tonsenhagen. Men da går det kanskje en grense langs Selvbyggerveien da, slik at det vest for den (altså Årvollvn) faller inn under Årvoll. Morsom link om bekken forresten, og litt historiske facts. Som at isblokker fra isdammen ble solgt til folk uten kjøleskap i gamle dager! :)

• Liker 1
Skrevet

Takk igjen! Ja, da bor jeg kanskje på Årvoll da? Jeg har trodd at grensa ved badedammen gikk "påtvers" hehe, langs Rødbergveien, og at alt ovenfor Stig, inkl øvre del av Årvollveien (fra krysset v stig) også er Tonsenhagen. Men da går det kanskje en grense langs Selvbyggerveien da, slik at det vest for den (altså Årvollvn) faller inn under Årvoll. Morsom link om bekken forresten, og litt historiske facts. Som at isblokker fra isdammen ble solgt til folk uten kjøleskap i gamle dager! :)

Jeg blir mer og mer usikker på hvor grensa mellom Årvoll og Tonsenhagen går, siden du spør :). Men antar at stedsnavnene ble til etter gårdsnavn. Tonsenhagen var en husmannsplass under Tonsen gård. Les mer om det, nå må jeg ta kvelden :)http://no.wikipedia.org/wiki/Tonsenhagen

Skrevet

Jeg har hørt om isblokkene fra isdammen før. Det er interessant med lokalhistorie. :)

Gjest Gemini7
Skrevet

Jeg har også alltid trodd at alt nedenfor Stig er Årvoll og alt ovenfor (dvs også ovenfor badedammen) er Tonsenhagen men når jeg sjekket wikipedia nå så står faktisk borettslagene Sletta og Skauen f.eks under Årvoll, det var overraskende!

Skrevet

Blir du klokere av dette? Her kan du se på adressen din hvor du tilhører :-)

http://www.oslo.kommune.no/om_oslo_kommune/bydelsoversikt/

Forresten: Så nå at den bare viser bydeler..regner med du vet det fra før..

Nei, ikke klokere... Jeg vet at jeg bor i bydel Bjerke. ;)

Skrevet

Nei, ikke klokere... Jeg vet at jeg bor i bydel Bjerke. ;)

Regnet med det :wink:

(jeg måtte faktisk finne mitt eget postnummer der en gang.. hehe.. Var ny i Oslo, og på dokumentene fra huseier sto det bare gateadresse og ikke postnummer..hehe)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...