AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #1 Skrevet 8. februar 2014 Blir både bekymra og oppgitt over moren min sitt kosthold. På en side er det ikke min sak, men jeg er helt ærlig redd for at hun tar livet av seg snart. Hun har hjerteproblemer de ikke finner ut av(hun er født med en hjerte feil, pluss at hennes mor hadde angina), hun plages med høyt kolesterol og har en rekke andre helseplager jeg ikke en gang orker å liste opp. Og kostholdet hennes er helt forferdelig som neppe hjelper helsesituasjonen. Jeg er ikke noen fitness vidunder selv akkurat, men dietten hennes består omtrent bare av karbohydrater og fett(brød, potet, smeltet smør og smeltet ost, gjerne med majones). Hun er så plaga med helsa at bare denne mnd. så har hun 8 avtaler med lege, sykehus, ulike spesialister osv. Enda viktigere at hun har et godt kosthold! Jeg prøver å oppmuntre henne til å spise sunnere uten å være bedreviter, snakker om nye retter og matvarer jeg har prøvd/funnet oppskrift på, tilbyr meg å lage ting, få henne til å smake osv. men det vil hun ikke. Det eneste jeg vet hun spiser av grønt av og til er erterstuing, surkål og tomatbønner, alt ferdigfabrikata. Hun liker ikke grønnsaker sier hun, at hun brekker seg av dem. Jeg har foreslått om andre måter å tilberede grønnsaker på(hun overkoker dem i vann med masse salt), men det synes hun er for mye jobb, og liker ikke det heller. Prøvd å få henne til å prøve helt nye retter der det er lett å lure inn grønnsaker uten at en merker det så godt, som lasagne eller quisedias, men det vil hun ikke prøve om jeg tilbyr meg å lage. Hun klager på at sånn "utenlandskmat" er for sterkt, men det kommer jo bare an på hva man har i, og ber henne være med å smake underveis så det ikke blir for sterkt for henne, men det vil hun ikke. Ironisk nok klager hun på at maten hun alt spiser ikke smaker noe, men krydder skal hun ikke ha for det er sterkt... Har foreslått tilbehør som guacamole, salsa, hummus osv. men om jeg lager det og prøver å få henne til å smake før jeg har i krydder slik at vi kan kryde slik at det ikke blir for sterkt for henne, så vil hun ikke prøve å smake igjen. Har prøvd å spille på ting jeg vet hun liker, som tomat, slik at hun kan spise mer av det, og foreslått at hun kan bake dem i ovnen, samme med sopp, kanskje ha litt ost på, men det er for mye jobb. Hun "gidder ikek stå i timesvis å lage mat hver dag." Men kjære vene det tar da 10 minutter å lage taco f.eks! Det siste argumentet hennes er at hun blir dårlig av alt grønt. Uansett hvordan det er varmebehandla eller rått, uansett åssen frukt, grønnsak eller salat det er snakk om. Og hun er jo plaga med magen, bevares, men man kan jo ikke gå hele livet uten å spise frukt og grønt! Jeg er nå voksen og kan ikke huske å noen sinne ha sett henne spise et eple eller en banan eller noe, på restaurant ligger alltid alt grønt igjen, hun skraper av salaten på burgeren osv. Jeg blir så frustrert for hun er et voksent menneske men oppfører seg som et barn som ikke vil spise grønnsaker eller prøve noe nytt, samtidig som jeg er så redd for henne for hun kommer til å ta livet av seg om hun fortsetter med dette kostholdet. Vet ikke hva mer jeg skal prøve. Hadde vi bodd i samme by kunne jeg invitert henne på middag uten å avsløre menyen, men da hadde hun vel bedt om brødksiver med smelta ost. *oppgitt* Anonymous poster hash: 646c8...e81
Sophia Skrevet 8. februar 2014 #2 Skrevet 8. februar 2014 Herregud. Skjønner du er oppgitt. Utrolig at det finnes voksne mennesker som oppfører seg sånn. Skjønner hun ikke selv at det er derfor hun er så mye dårlig?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #3 Skrevet 8. februar 2014 Huff skjøner godt du er bekymra Men ikke lett å gjøre noe helle. Hun bestemmer jo selv. Men jeg er enig i at hun høres veldig umoden ut i matveien. Jeg har selv en far med en elendig helse. Han drikker tomatjuice - det skal han ha. Men det er ikke nok for å erstatte grønnsaker i hverdagen. Går mye i fet mat, cola og pølser. Det er absolutt ingen ting jeg kan gjøre, eller si, for å endre på dette. Han vet nemlig best selv. Han anser sitt kosthold som sunt. At han er ekstremt overvektig, tror jeg ikke han ser selv engang. Jeg bruker han som skrekkeksempel for egen del, og holder meg sunn, slank og veltrent. Så noe godt kommer i hvert fall ut av dette Anonymous poster hash: a4eca...ee0
absinthia Skrevet 8. februar 2014 #4 Skrevet 8. februar 2014 Lær henne å gjør som man gjør til barn - mos dem i sausen! Tomatsaus lagd fra grunnen er jo rimelig sunt, både fordi tomat er sunnere kokt enn rå ( fordi det frigjøres noen antyoksydanter ved koking ) og fordi man gjerne putter i litt hvitløk og/ eller gulrot, sellerirot, løk og krydder.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #5 Skrevet 8. februar 2014 Herregud. Skjønner du er oppgitt. Utrolig at det finnes voksne mennesker som oppfører seg sånn. Skjønner hun ikke selv at det er derfor hun er så mye dårlig? Nei, jeg tror ærlig talt ikke hun gjør det:\ Personlig tror jeg i alle fall noe av grunnen til at hun er en del dårlig i magen til å begynne med er at hun har ødelagt den med jojo-slanking hun har drevet med hele livet hvor hun sulter seg på 700 kalorier om dagen før hver sommer og før hver jul:\ Prøvd å få henne til å holde vekta men det sier hun at hun ikke klarer og fortsetter med jojo-slankinga. Lær henne å gjør som man gjør til barn - mos dem i sausen! Tomatsaus lagd fra grunnen er jo rimelig sunt, både fordi tomat er sunnere kokt enn rå ( fordi det frigjøres noen antyoksydanter ved koking ) og fordi man gjerne putter i litt hvitløk og/ eller gulrot, sellerirot, løk og krydder. Hehe, ja, er jo det jeg har tenkt, å "gjemme" grønnsakene i maten, men jeg bor jo et annet sted, jeg kan jo ikke være der å lage mat for henne hver dag. Og hun vil ikke gjøre det selv fordi det "er for mye jobb." Vet ikke hva det er hun gjør på kjøkkene, men alt som ikke betyr å koke poteter til kjøtt eller fisk er for mye jobb:P Ikke liker hun hverken ris eller pasta heller, men hun spiser forsåvidt nok karbohydrater som det er. Anonymous poster hash: 646c8...e81
Gjest Coolaid Skrevet 11. februar 2014 #6 Skrevet 11. februar 2014 Mammaen din tar ikke ansvar for seg selv. Det er trist selvsagt, men noen mennesker bryr seg bare rett og slett. Det er det samme med en del overvektige. De gir bare jernet og lever akkurat slik de selv ønsker uten tanke på sin egen helse. Gi grei beskjed til moren din en gang. Dersom hun ikke ønsker å få hjelp til å hjelpe seg selv så la det ligge. Du kan ikke forandre moren din.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #7 Skrevet 11. februar 2014 Kanskje du kan prøve å lage blomkålris til henne? Det er enkelt og raskt. Putt blomkålbiter i en foodprocessor og kjør til bitene er så små som du vil ha dem. Putt i en bolle og ha i litt godt smør (EKTE smør, ikke sånn melangedrit) og putt inn i microen. Kjør på max i 7 minutter, og så er det ferdig. Anonymous poster hash: 5eb43...658
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå