AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #1 Skrevet 8. februar 2014 Omtrent på hver kinakål jeg har kjøpt har det vært mørke flekker/ prikker på kinakålen. Men den skal vel egentlig være helt grønn, uten prikker/flekker. Vurderer å bare slutte og kjøpe kinakål, for blir usikker når den "alltid" er sånn. Hva er desse prikkene/flekkene? Sist var det mange små svarte prikker i omtrent hele kinakålen. Og en plass såg det ut som at det var et dyr. Ikke alltid det går å skylle vekk heller. Så hvilke andre kan jeg bruke istedetfor kinakål? (Som kan kokes/stekes).Anonymous poster hash: 41995...0aa
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #2 Skrevet 8. februar 2014 Ja, kan noen svare TsAnonymous poster hash: 41995...0aa
absinthia Skrevet 8. februar 2014 #3 Skrevet 8. februar 2014 (endret) Det gjør ingenting. Ofte kan det være resultat av jord som har sneket seg inn når det har blåst eller ved rensing av ugress under lukingen. At de får små flekker er helt normalt når de står ute i vær og vind. Det lønner seg å dele kålen i to på langs og skylle den. Jeg hadde heller bekymret meg for om de så totalt plettfri ut og jeg aldri fant spor av noe som helst, for da hadde det kanskje vært overdreven bruk av kjemiske midler. Har dyrket kinakål på jobb og er det noe som snegler og insekter virkelig elsker, så er det kinakål. Vi sluttet å produsere kinakål da vi la om til økologisk drift på grunn av dette. Edit: så lenge kålen smaker godt er den i orden og om det skulle være virkelig stygge partier er det bare å fjerne disse. Er en av de fine fordelene ved frukt og grønt i forhold til kjøtt og fisk som er helt ødelagt om en del av den har blitt utsatt for råteskader. Endret 8. februar 2014 av absinthia 1
Zzyzx Skrevet 9. februar 2014 #4 Skrevet 9. februar 2014 Paksoi og tatsoi er greie erstattere for kinakål. Grønnkål er vedig godt, men er litt grovere og sterkere i smak. Ellers kan alt av kåltyper brukes til det samme. Det spørs bare hvor fremdtredende kålsmak du vil ha.
Minya Skrevet 9. februar 2014 #5 Skrevet 9. februar 2014 At folk får angst for flekker, hull og jord på grønnsaker som står i jorda, er hysterisk og idiotisk. Folk har klaget over jord i purreløken sin og kålhoder med ett og annet markhull. Spis kinakålen din med god samvittighet, den blir ikke dårlig av en liten flekk eller fem. 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #6 Skrevet 11. februar 2014 Jeg får overhodet ikke angst! Jeg vil bare ha svar på det jeg spør om, og det har jeg fått. Men er det flere som har noe og svare blir jeg takknemlig for flere svar Har aldri hørt om paksoi og tatsoi, finnes de også iblant alle de andre grønnsakene i vanlige dagligvarebutikker? Slapp av, jeg skal google meg frem til hva det er. TsAnonymous poster hash: 41995...0aa
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #7 Skrevet 11. februar 2014 Kinakål er noe av det mest Harry man kan spise, særlig med thousand island. Får helt 80-talls-flashback her. Kjøp heller isbergsalat du, mye bedre. Anonymous poster hash: 22377...1f8 1
Gjest Violetta Skrevet 11. februar 2014 #8 Skrevet 11. februar 2014 Kinakål er noe av det mest Harry man kan spise, særlig med thousand island. Får helt 80-talls-flashback her. Kjøp heller isbergsalat du, mye bedre. Anonymous poster hash: 22377...1f8 Ja huff, man må ikke spise mat som er harry. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #9 Skrevet 11. februar 2014 Kinakål er noe av det mest Harry man kan spise, særlig med thousand island. Får helt 80-talls-flashback her. Kjøp heller isbergsalat du, mye bedre. Anonymous poster hash: 22377...1f8 Kinakål er sunt og det er ikke harry og spise sunne ting. Googlet thousand island, og fant ut at det er dressing, og dressing er noe jeg ALDRI bruker. Kan godt kjøpe isbergsalat jeg, men kan den kokes og stekes? Spiser det ikke kaldt for da er det ikke godt. Så det jeg evt skal erstatte kinakålen med må kunne kokes /stekes. Liker alle kål typene jeg har smakt, men da må de være kokt, liker dem ikke kalde. TsAnonymous poster hash: 41995...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #10 Skrevet 11. februar 2014 Sææææærlig du ikke visste hva thousand Island er. Alle vet det selv om de ikke spiser det. Det er ofte brukt på "salat" i form av kinakål, mais og vassen tomat på Harry veikroer langs E6 nord for minnesund. Anonymous poster hash: 22377...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #11 Skrevet 11. februar 2014 Sææææærlig du ikke visste hva thousand Island er. Alle vet det selv om de ikke spiser det. Det er ofte brukt på "salat" i form av kinakål, mais og vassen tomat på Harry veikroer langs E6 nord for minnesund. Anonymous poster hash: 22377...1f8 Nei, jeg visste ikke det. Ikke alle vet om alt finnes innen mat. Kan isbergsalat kokes? TsAnonymous poster hash: 41995...0aa
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #12 Skrevet 11. februar 2014 Nei, jeg visste ikke det. Ikke alle vet om alt finnes innen mat. Kan isbergsalat kokes? TsAnonymous poster hash: 41995...0aa Hmmm trodde alle kjente til den jeg. Uansett ikke noe tap, den smaker grusomt og er vel noe av det mest Harry man kan spise. Var vel første dressingen som kom til Norge. Vet ikke om isbergsalat kan kokes, men det vil jeg tro. Jeg spiser den rå da. I kald salat. Er ikke så glad i kokte grønnsaker. Anonymous poster hash: 22377...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #13 Skrevet 11. februar 2014 Hmmm trodde alle kjente til den jeg. Uansett ikke noe tap, den smaker grusomt og er vel noe av det mest Harry man kan spise. Var vel første dressingen som kom til Norge. Vet ikke om isbergsalat kan kokes, men det vil jeg tro. Jeg spiser den rå da. I kald salat. Er ikke så glad i kokte grønnsaker.Anonymous poster hash: 22377...1f8 Du spiser helt sikkert ting som andre synes er harry du også Anonymous poster hash: 1776f...af4 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #14 Skrevet 11. februar 2014 Du spiser helt sikkert ting som andre synes er harry du også Anonymous poster hash: 1776f...af4 Garantert! Anonymous poster hash: 22377...1f8 1
Zzyzx Skrevet 11. februar 2014 #15 Skrevet 11. februar 2014 Kan isbergsalat kokes? TsAnonymous poster hash: 41995...0aa Nei.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #16 Skrevet 11. februar 2014 Nei. Ok, takk! Da er isbergsalat utelukket. Hvorfor? Jeg liker ikke kald salat eller kalde grønnsaker. TsAnonymous poster hash: 41995...0aa
Zzyzx Skrevet 11. februar 2014 #17 Skrevet 11. februar 2014 Ok, takk! Da er isbergsalat utelukket. Hvorfor? Jeg liker ikke kald salat eller kalde grønnsaker. TsAnonymous poster hash: 41995...0aa Fordi den faller helt sammen og blir til grøt. Grønn, slimete grøt.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #18 Skrevet 11. februar 2014 Fordi den faller helt sammen og blir til grøt. Grønn, slimete grøt. Ok, ussjjj, det hørtes ikke akkurat delikat ut Var jo greit å få vite hvorfor den ikke kan kokes. Men jeg skrev jo at da var isbergsalat utelukket for meg. Så skrev jeg hvorfor? Og sa grunnen til hvorfor isbergsalat er utelukket for meg, altså at jeg ikke liker kaldt. Så fikk jeg i samme sleng forklart hvorfor den er utelukket av meg, før noen evt spør men ser jo nå at det kunne forstås på den måten du tolket svaret mitt på TsAnonymous poster hash: 41995...0aa
Chloe- Skrevet 11. februar 2014 #19 Skrevet 11. februar 2014 Bok choy (skrives noen hanger phok choy) er en veldig god kinesisk kål man kan koke.
Zzyzx Skrevet 11. februar 2014 #20 Skrevet 11. februar 2014 Bok choy (skrives noen hanger phok choy) er en veldig god kinesisk kål man kan koke. Minner veldig om kinakål, men er en del mer delikat. Det er det samme som paksoi som jeg nevnte tidligere, men kjært barn har tydeligvis svært mange navn. http://www.bama.no/eway/no/gronnsaker/paksoi-og-tatsoi-/index.aspx
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå