Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I helga ble jeg frastjåle lommeboka mi, men var så heldig at jeg fikk en opprigning i dag av en mann som hadde funnet den. merkelig nok var ingenting borte, selv om det hadde vært ganske så mye penger i den.

Siden han hadde brukt litt tid for å spore meg opp så sa han at han ville ha mer enn de 10% det er normalt å gi i finnerlønn.

Spørsmålet mitt er; hvor mye er det normalt å gi i tilegg til de 10%?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gi han en blomst.... Hallo.. Kreve mer enn takk kan han vel egentlig ikke?

Skrevet

Hmm.. jeg tenkte øyeblikkelig:

Lommeboken ble stjålet, men ingenting var borte og denne mannen FANT lommeboken.

Hvis man stjeler en lommebok, så tømmer man den vel for penger?

Men OK.. du er glad for å få tilbake lommeboka di.

Jeg ville rundet det litt oppover.

Hadde du f.eks 1000 kroner, så ville jeg gitt ham 2-300 kroner tror jeg.

Skrevet

Jeg må innrømme jeg synes det var litt frekt å kreve finnerlønn i det hele tatt. Selvsagt bør man jo gi noe som takk, særlig når ingenting var borte, men jeg synes det er en uting å kreve noe som helst. Jeg hadde ærlig talt ikke hatt spesielt lyst til å gi noe som helst ekstra. Jeg ville takket pent en gang til og sagt at jeg rett og slett ikke hadde råd til å gi noe mer.

Skrevet

Jeg syns også det var merkelig at ingen penger var borte fra lommeboka. vel, ikke vet jeg. men jeg får den i alle fall igjen :)

Gjest GreenSky
Skrevet

Hva med å gi han en konfekteske?

Gjest Gjesta
Skrevet

Siden han hadde brukt litt tid for å spore meg opp så sa han at han ville ha mer enn de 10% det er normalt å gi i finnerlønn.

Spørsmålet mitt er; hvor mye er det normalt å gi i tilegg til de 10%?

Siden han sa han ville ha mer, så hintet han nok til penger...noe jeg synes var utrolig frekkt!!

Vet ikke selv hvor mye jeg hadde gitt....

Clea

Gjest gjesta
Skrevet

Han kunne jo ha tatt alle pengene dine. Det gjorde han ikke, så jeg synes at han kunne få litt finnerlønn for "strevet", men å kreve dette synes jeg er veldig frekt.

Spør han hvor mye han tenker på da? Du trenger ikke å gå med på det, men du kan jo få en pekepinn på hvor mye han ønsker.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Kommer an på hvor mye du hadde i lommeboka, hadde du en hundrelapp så hadde jeg nok gitt litt mer enn 10%, men hadde du 3000 kr så hadde det jaggu holdt med 10% synes jeg. Ville gitt ham 10% og en blomst jeg.

Å si at du vil ha mer enn de vanlige 10% synes jeg var usannsynlig frekt! Pes å finne deg ja, særlig...

Hadde jeg funnet lommeboka di, så hadde jeg ikke forlangt noe som helst!

Skrevet

HÆ?

Jeg synes faktisk det er litt frekt å BE om finnerlønn..

Hadde jeg funnet pengboka di, skulle du fått igjen rubbel og bit ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Syns ikke du skal gi han noe som helst. Hittegods SKAL leveres til politiet og de ordner med finnerlønn. Bare be han levere den dit så kan du hente lommeboka der når du har anledning. Syns hele historien virker litt suspekt fra hans side.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Synes jeg også. Stjele lommeboka og forlange finnerlønn i stedet for å ta alle penga, for da har han "tjent" pengene på ærlig vis... frekt ja!

Gjest Poirot
Skrevet
Syns ikke du skal gi han noe som helst. Hittegods SKAL leveres til politiet og de ordner med finnerlønn. Bare be han levere den dit så kan du hente lommeboka der når du har anledning. Syns hele historien virker litt suspekt fra hans side.

Politiet ordner ikke med finnerlønn. De tar imot navnet til den som leverer inn slik at finner og eier kan orden opp segimellom om eier ønsker det. Å KREVE finnerlønn er frekt.

Gjest gjest1
Skrevet

Politiet ordner ikke med finnerlønn. De tar imot navnet til den som leverer inn slik at finner og eier kan orden opp segimellom om eier ønsker det. Å KREVE finnerlønn er frekt.

Ble klønete formulert fra min side, jeg vet at polititet ikke utbetaler finnerlønn, og burde ha presisiert bedre.

Uansett det er frekt å kreve finnerlønn, som alle her har presisert.

Skrevet

Syns det var en smule frekt av ham å kreve mer enn de 10% :roll: er vel ikke så veldig kostbart å ta en telefon til meg og fortelle meg han hadde funnet den?

Jaja..

Siden det lå endel penger i den + andre verdier så fikk han 250 kroner. resten av pengene som var i lommeboka skal han sette inn på kontoen min siden det er risikabelt å sende så mye penger i posten. lommeboka får jeg i posten om noen dager..

Syns jeg var nesten litt for snill jeg :P

Gjest Tabby
Skrevet

Ja jeg synes også du var nesten for snill nå Lilleputt. Klart jeg ville gitt finnerlønn om jeg mistet lommeboka og det var mye penger i den. Men når noen sier som han sa, at de vil ha mer enn de vanlige 10 % så ville jeg fått en motvilje til å gi noe som helst...

Skrevet

Så han har nå både kontonummeret ditt og alle kortene dine?..

Skrevet

Hvis jeg ville ha hatt finnerlønn for funnet og tilbakeleveringen hadde jeg trukket 10% av kontantene fra lommeboka selv, før jeg hadde levert den tilbake. Å spørre om å få finnerlønn virker på meg som en "teit" ting å gjøre.

Hadde noen funnet lommeboken min med 1 000 kroner i, hadde de fått 100 kroner som takk, uten betenkeligheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...