Gå til innhold

Flytte sammen uten å bli medeier.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min kjøpte ny leilighet før vi traff hverandre, nå er den ferdig bygget og vi ønsker å flytte sammen. MEN vi er nokså enige om at det er litt tidligt å få felles lån enda og vil først bo sammen en stund. Men hvordan er det rettferdig og løse dette med tanke på utgifter?

Planen er at jeg skal være med på å dekke 50% alle fellesutgifter foruten om lånet på leiligheten. Da tenker jeg alt fra mat, strøm, Tv, forsikringer osv.

Prisen vi har kommet frem til er 4000 kr i mnd hver. Så deler vi matutgifter utenom. Høres dette ut som rettferdig ?

Anonymous poster hash: 6e00b...b7a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg synes det er helt rettferdig at dere deler fellesutgifter. Du kommer til å få veldig mange forskjellige svar her, for disse spørsmålene fører alltid til krangler, men jeg synes også du skal betale litt i leie, siden du faktisk bor i hans leilighet. Jeg synes det er naturlig å betale litt mindre i leie hos ham enn du gjorde da du bodde for deg selv.

Anonymous poster hash: f26e0...fe8
  • Liker 1
Skrevet

Ja, jeg synes det er helt rettferdig at dere deler fellesutgifter. Du kommer til å få veldig mange forskjellige svar her, for disse spørsmålene fører alltid til krangler, men jeg synes også du skal betale litt i leie, siden du faktisk bor i hans leilighet. Jeg synes det er naturlig å betale litt mindre i leie hos ham enn du gjorde da du bodde for deg selv.

Anonymous poster hash: f26e0...fe8

Enig i dette. Jeg betaler en sum i leie til min samboer, som skal dekke felles utgifter, regninger osv. I tillegg har vi en dagligvarekonto som vi begge setter inn en sum på hver måned, slik at alt av mat og husholdningsprodukter blir betalt fra den kontoen.

Fungerer veldig bra her :)

• Liker 1
Skrevet

Enig i dette. Jeg betaler en sum i leie til min samboer, som skal dekke felles utgifter, regninger osv. I tillegg har vi en dagligvarekonto som vi begge setter inn en sum på hver måned, slik at alt av mat og husholdningsprodukter blir betalt fra den kontoen.

Fungerer veldig bra her :)

Er dette som er planen her også. Er 4000 en lav sum, burde han få mer? Matvarer kommer utenom denne summen som sagt. Vil ikke føle at jeg er gjerrig på noe måte, men planen er å spare en vist beløp på egen konto som senere skal inn på lånet.

Skrevet (endret)

Er dette som er planen her også. Er 4000 en lav sum, burde han få mer? Matvarer kommer utenom denne summen som sagt. Vil ikke føle at jeg er gjerrig på noe måte, men planen er å spare en vist beløp på egen konto som senere skal inn på lånet.

Det blir litt vanskelig å si når man ikke vet hvor mye dere må betale hver måned. Strøm, internett, kommunale utgifter osv. Vi bor i et større hus da, og jeg betaler 5500 i måneden, eksludert det som skal til dagligvarekontoen. Kanskje dere kan sette dere sammen og se igjennom hva dere kan forvente av utgifter?

Vi gikk ut fra tidligere strømregninger, noe som var greit siden jeg hadde "bodd" her en stund før jeg flyttet inn. Men for dere som nettopp har flyttet inn, kan dere jo ha et omtrentlig beløp og gå ut fra det. Det er jo fullt mulig å prøve seg frem, og eventuelt endre etterhvert som dere ser det blir for mye eller for lite :)

Edit: Må legge til at utgiftene våre er jevnt fordelt, men jeg har også lagt til litt for leie. Hadde betalt en del mer om jeg skulle leid leilighet, alene.

Endret av Chord
Skrevet

Jeg er eneeier og samboer betaler halvparten av fellesutgifene pluss halvparten til mat. Huset kjøpte jeg like før han flyttet inn og lånet er på litt over halvparten av kjøpesummen. Når vi en gang pusser opp skal vi dele på de utgiftene også. Vi lager da en skriftlig avtale som sier hvor mye han har investert og at han skal ha rett på å få det med ut hvis vi bryter forholdet. Etter hvert vil vi endre eierskapet slik at han eier deler av huset men det blir først når mine barn flytter ut. Planen er at siden han ikke har barn så skal mine arve alt etter oss begge. Dette er det so. Føles naturlig for oss iom han ikke har barn selv og ser på mine som sine.

Skrevet

Jeg eier et hus og min samboer kommer aldri til å eie noe av huset. Det er arv, og kommer ikke på tale. Uansett hva som skjer er huset mitt. Med mindre jeg dør, da arver han meg.

Men vi deler på alle utgifter, og han krangler ikke på det. Han vet godt at huset er mitt på papir og i verdi, men jeg går ingen steder, så det er "hans" hjem også uansett.

Jeg har riktig nok større utgifter ettersom jeg står som eier på alt vi har, så han kommer billigere ut av det på mange måter. Men fellesutgiftene og andre ting som mat og reparasjoner/oppgraderinger deler vi på.

Anonymous poster hash: 76a2d...bd6
Skrevet

Det vi gjør er at han har lånet på seg, og jeg betaler en liten leie som er halvparten av rentene på lånet, minus 28% siden han får det tilbake på skatten. Internett og tv deler vi likt. I fellesutgift betaler han litt mer enn meg, siden endel av det går til oppussing som øker verdien og som han får igjen for når han selger.

Skrevet

Standardregelen er 50% av felles utgifter (fellesutgifter/husleie, strøm, internett osv) og 50% av rentene, men ikke avdrag på lånet. Men det er mye som kan spille inn her og dette med rentene er vel det som er riktig å være fleksibel på.

Målet er jo at begge skal kunne ha en ok økonomi og at ingen skal føle seg lurt ved et evt brudd ("Hun bodde nesten gratis!" eller "Jeg betalte masse penger på hans bolig og sitter igjen med ingenting!"). Snakk sammen om det på forhånd og finn en løsning som fungerer for begge.

50% av felles utgifter bør være minimum, mest sannsynlig også en del av rentene om begge tjener ok.

• Liker 1
Skrevet

Takk for kloke svar. 4000 i mnd er halvparten av det vi har regnet som fellesutgifter + en ekstra tusen lapp. Skal være sagt at det er et utgangspunkt siden begge er noe usikre, bli kanskje oppjustert etter behov Rentene er ikke inkludert, men dette skal jeg se nærmere på..

Skrevet

Jeg ville ikke brydd meg om rentene, jeg eier bolig. Men jeg vil ha ryggen fri og ikke la noen evt samboer kjøpe seg inn. Bedre at han/hun har mulighet til å legge opp egenkapital til egen bolig som kan leies ut eller i tilfelle brudd.

Skrevet

Jeg ville ikke brydd meg om rentene, jeg eier bolig. Men jeg vil ha ryggen fri og ikke la noen evt samboer kjøpe seg inn. Bedre at han/hun har mulighet til å legge opp egenkapital til egen bolig som kan leies ut eller i tilfelle brudd.

Slik ville jeg og tenkt dersom min samboer hadde klart å spare. Dessverre sitter han økonomisk i klem etter forrige samboerskap og det han kunne ideelt ha spart må han bruke for å betale gammel gjeld etter det. Siden han har det slik og gjør det han kan for å komme ut av uføret synes jeg det er mest rett at han får rett til å ta ut det han legger i mitt hus.
Skrevet

Kjæresten min kjøpte ny leilighet før vi traff hverandre, nå er den ferdig bygget og vi ønsker å flytte sammen. MEN vi er nokså enige om at det er litt tidligt å få felles lån enda og vil først bo sammen en stund. Men hvordan er det rettferdig og løse dette med tanke på utgifter?

Planen er at jeg skal være med på å dekke 50% alle fellesutgifter foruten om lånet på leiligheten. Da tenker jeg alt fra mat, strøm, Tv, forsikringer osv.

Prisen vi har kommet frem til er 4000 kr i mnd hver. Så deler vi matutgifter utenom. Høres dette ut som rettferdig ?

Hva kostet boligen, og hvor mye fellesutgifter må han betale til sameie/borettslag?

Anonymous poster hash: 567ec...771

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...