Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min har pratet om å flytte sammen. Jeg er 22 og han er 25. Vi har vært sammen i over 3 år, så jeg føler vi kjenner hverandre ganske godt.

Har gjerne lyst på 2 soverom, da det ene soverommet kan være gjesterom med sovesofa, eller et rom der en av oss kan slappe av på, om vi vil trekke oss litt tilbake....

Men er det noe vi burde tenke på? Burde vi lage noen form for regler, oppgaver, husarbeidsliste? Jeg aner ingenting! Har dere noen råd? :)

Anonymous poster hash: bd95c...f43
Videoannonse
Annonse
Skrevet

SAMBOERKONTRAKT

Anonymous poster hash: 5602b...b55
  • Liker 1
Skrevet

Diskuter økonomi og husarbeid før dere flytter sammen.

Har dere ulik standard når det gjelder ryddighet og renslighet? Noe dere liker å gjøre fremfor andre oppgaver? En synes f.eks. det er ok å vaske bad, men hater å støvsuge. Dessverre så blir ofte jenta den som tar mest av husarbeide og det er veldig vanskelig å få snudd en sånn situasjon. Derfor ta dette før dere flytter sammen.

Bli enig om fordeling av det økonomiske. Jeg synes et greit utgangspunkt er å dele alle utgifter til bolig, strøm, internett osv i to. Dere betaler selv deres personlige utgifter som egen mobilregning, studielån osv.

Bli enige om et matbudsjett. Ha en konto hvor dere overføre penger hver måned og ha vært deres bankkort. Bli enige om hva som hører hjemme her. Bind og ob og barbersaker? Øl? Matbudsjettet trenger nødvendigvis ikke deles i to da det kan være en veldig skjevdeling i hvor mye man spiser.

Anonymous poster hash: 8a1fb...808
  • Liker 2
Skrevet

Diskuter økonomi og husarbeid før dere flytter sammen.

Har dere ulik standard når det gjelder ryddighet og renslighet? Noe dere liker å gjøre fremfor andre oppgaver? En synes f.eks. det er ok å vaske bad, men hater å støvsuge. Dessverre så blir ofte jenta den som tar mest av husarbeide og det er veldig vanskelig å få snudd en sånn situasjon. Derfor ta dette før dere flytter sammen.

Bli enig om fordeling av det økonomiske. Jeg synes et greit utgangspunkt er å dele alle utgifter til bolig, strøm, internett osv i to. Dere betaler selv deres personlige utgifter som egen mobilregning, studielån osv.

Bli enige om et matbudsjett. Ha en konto hvor dere overføre penger hver måned og ha vært deres bankkort. Bli enige om hva som hører hjemme her. Bind og ob og barbersaker? Øl? Matbudsjettet trenger nødvendigvis ikke deles i to da det kan være en veldig skjevdeling i hvor mye man spiser.

Anonymous poster hash: 8a1fb...808

Takk for et fint svar. :) Ja kjæresten min tjener en god del mer enn meg, så usikker på hvordan vi skal fordele det. Jeg vil gjerne være med på å betale like mye, men samtidig så spiser nok han mer enn meg også videre. Men flotte tips du kom med her, skal ta det med meg videre.

Anonymous poster hash: bd95c...f43

Skrevet

Økonomi og husarbeid som anonymbruker skriver over her. Vi avtalte hvordan vi skulle dele det meste av utgifter, men noe har selvsagt plutselig dukket opp etterpå. Nå har han lån på leiligheten siden han er litt eldre enn meg, og jeg betaler halve renten minus 28% (siden han får 28% igjen på skatten). Dette gir meg mulighet til å spare vedsiden av slik at vi om noen år kan kjøpe hus sammen.

Med mat har vi ganske ulikt kosthold, så her handler vi faktisk hver for oss av slikt! Også har vi et felleskort som vi bruker når vi handler sammen, er ute, kjøper møbler og fyller bensin. Fungerer veldig greit for oss foreløpig, men kommer sannsynligvis til å få en annen ordning på det etterhvert som vi får barn :)

Med husarbeid har vi en avtale om at han støvsuger og rydder når vi har "vaskedag", han tar badet, og jeg tørker støv og vasker gulv. Det er begge fornøyde med :)

Skrevet

Samboerkontrakt. Også er det veldig lurt å finne ut om dere ønsker felles eller separat økonomi og hvordan dere skal fordele utgifter :) Er også en grei ting å vite om dere er ganske like eller ikke når det kommer til husarbeid og lignende, kan fort bli litt kræsj om den ene vil rydde av bordet og få oppvasken bort med en gang og en som gjerne kan la det stå noen dager f.eks., så å bli litt enige om noen grunnleggende ting kan være veldig lurt(og spare dere for unødvendig krangling). Har gått på den smellen før :P Men uansett, lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...