venus_ Skrevet 10. februar 2014 #21 Skrevet 10. februar 2014 Synes Peppes sin ferdige pizzabunn funker fint
Jade Skrevet 10. februar 2014 #22 Skrevet 10. februar 2014 En "ordentlig" bunn som hever i en halvtime vil alltid være bedre enn en "ferdigbunn" som ikke skal heves, uansett. Og det har man alltid tid til
Bodhisativa Skrevet 10. februar 2014 #23 Skrevet 10. februar 2014 Likte også Peppes sin bunn best, den som kom i et rør man måtte vri -som skremte vettet av meg hver gang jeg skulle åpne den Men nå er den pakket i plast og er helt anderledes! Den hevet ikke som før og smakte bare blæ... Skuffa!!! Får vel krype til korset og lage fra bunnen av heretter, gitt.
venus_ Skrevet 10. februar 2014 #24 Skrevet 10. februar 2014 Likte også Peppes sin bunn best, den som kom i et rør man måtte vri -som skremte vettet av meg hver gang jeg skulle åpne den Men nå er den pakket i plast og er helt anderledes! Den hevet ikke som før og smakte bare blæ... Skuffa!!! Får vel krype til korset og lage fra bunnen av heretter, gitt. Enig, den var mye bedre da den kom i det røret. Lurer på hva naboene trodde foregikk på kjøkkenet mitt første gangen jeg skulle åpne røret
*Mocca* Skrevet 14. februar 2014 #25 Skrevet 14. februar 2014 Sånn apropos ferdigbunn. Ser at mange av dere er flinke til å lage bunn hjemme! Det er min samboer også, men han er veldig frustrert over at bunnene aldri blir luftige. Noen av dere som har noen gode knep for å få til noen luftige knasende gode bunner? Hvis du lar deigen heve litt etter at du har kjevlet den ut på langpanna. Legg over et håndkle, sett den lunt og gi den 15-30 minutter før du tar på fyllet, da hever den seg litt igjen og blir luftig. 1
fresia Skrevet 14. februar 2014 #26 Skrevet 14. februar 2014 når jeg ikke lager bunnen selv pleier jeg å bruke Toro pizzabunn. blandes bare med litt vann, ingen heving synes den er god!
Alvina Skrevet 15. februar 2014 #27 Skrevet 15. februar 2014 Pizadeig heves raskt, en halv times tid. Du kan også ha varmt vann i oppvaskkummen og sette bollen med deig på en stekovnsplate over vannet.
skruf Skrevet 15. februar 2014 #28 Skrevet 15. februar 2014 (endret) Jeg kjevler aldri pizzabunnen. Lager den skikkelig klissete, tømmer den på stekebrettet, tar olivenolje på hendene og gnur den utover. For ekstra spø deig så prikker jeg den med en gaffel og steker den litt på 225g før jeg tar på fyllet og steker den ferdig. Bruker 3dl lunket vann, en halv gjær (fersk), litt salt, litt olivenolje og ei blanding av fint og grovt mel til den blir passe klissete. Endret 15. februar 2014 av Pomperipossa
Brunhilde Skrevet 15. februar 2014 #29 Skrevet 15. februar 2014 Jeg kjevler aldri pizzabunnen. Lager den skikkelig klissete, tømmer den på stekebrettet, tar olivenolje på hendene og gnur den utover. For ekstra spø deig så prikker jeg den med en gaffel og steker den litt på 225g før jeg tar på fyllet og steker den ferdig. Bruker 3dl lunket vann, en halv gjær (fersk), litt salt, litt olivenolje og ei blanding av fint og grovt mel til den blir passe klissete. Nesten slik jeg også gjør det, men jeg blander ikke olivenoljen i deigen, jeg "smører" den rundt før jeg setter til heving, så slipper jeg å ha ekstra olje på hendene når jeg trykker den utover stekebrettet.
Gjest Whitestripes Skrevet 15. februar 2014 #30 Skrevet 15. februar 2014 Jeg kjevler aldri pizzabunnen. Lager den skikkelig klissete, tømmer den på stekebrettet, tar olivenolje på hendene og gnur den utover. For ekstra spø deig så prikker jeg den med en gaffel og steker den litt på 225g før jeg tar på fyllet og steker den ferdig. Bruker 3dl lunket vann, en halv gjær (fersk), litt salt, litt olivenolje og ei blanding av fint og grovt mel til den blir passe klissete. Sånn gjør jeg det også. Tror den prikkinga med gaffel er smart, for da får man luft i deigen. Ferdiglaget deig er ikke godt - dyrt er det også - så det bruker jeg aldri. Hvordan smakte det, TS?
Gjest Rossin Skrevet 16. februar 2014 #31 Skrevet 16. februar 2014 Sånn gjør jeg det også. Tror den prikkinga med gaffel er smart, for da får man luft i deigen. Du punkterer faktisk glutenstrukturen, så nei, deigen suger ikke til seg luft gjennom gaffelhull. Luft i deig er et resultat av at gjæren "spiser" sukker (fra stivelse), produserer co2, og holder det inne ved hjelp av seigheten i glutenet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå