Gå til innhold

Bli kvitt magefett uten å miste muskler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen kan gi meg noen tips;

Jeg er 27 år gammel, 167 høy og veier 67 kilo. Ideal/trivselsvekta mi er ca 62-63. Det siste året har jeg trent noe styrke. Jeg trener hjemme, men jeg tar hardt i og svetten spruter, så jeg tror jeg gjør det riktig. Armhevinger, planken, knebøy, frivekter osv, og løper litt på tredemølla. Ca 15 min oppvarming (litt intervaller), etter styrketreninga løper jeg 5 min til (er helt utslitt etter styrketreninga og orker bare 5 min...) Dette gjør jeg MINST 2 ganger i uka, noen ganger annenhver dag, pluss at jeg går litt turer og trener yoga en gang i uka.

Jeg merker at jeg har fått litt mer muskler, så noe har jeg vertfall gjort riktig. Men så er det de 5 kiloene som absolutt ikke vil av... Kanskje litt av det er muskler, men jeg har mer fett på magen. Jeg spiser relativt ganske sunt, og veldig sjeldent godteri, potetgull, aldri alkohol eller junk-Food.

Så jeg lurer så veldig på hvordan jeg skal ta av meg 5 kilo fett uten å miste musklene jeg har bygd opp? Det hadde vært så fint om jeg kunne sett enda mer av resultatene av treninga ;-) Hva skal jeg spise før og etter trening? Jeg leser en del om at karbohydrater legger seg på magen, men så leser jeg også at man må ha karbohydrater når man trener styrke. Jeg er forsiktig med karbo, men noe blir det jo.

Jeg blir kjempeglad om noen kan gi meg noen tips og råd! Jeg er sikkert ikke den eneste som lurer på dette :-D

Hilsen anneira

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kondisjonstrening hver dag, minst 30 min i ett strekk når du løper, ta dette før stryketrening, ellers du kan legge inn to slike økter i tillegg til de øktene du trener nå. De dagene du ikke trener går du tur i minst en time. Karbohydratene du spiser bør ikke være raske, dvs. hold deg til grovt brød osv. Hvis du etter dette ikke går ned, må du begynne å telle kalorier.

Anonymous poster hash: fc4fe...b47
Skrevet

Mange takk for svar!

Jeg spiser kun "sunne" karbohydrater når jeg spiser det. 100 % grovt brød, bær, havregrøt osv.

Jeg syns det er mye allerede det jeg trener... jeg har trappa opp fra omtrent ingenting til rundt 3 styrkeøkter, noe løping/intervaller, yoga, og turene jeg går er en runde på 35 min. Jeg syns det er et tiltak og et ork, men jeg gjør det vertfall... Mener du at jeg burde løpe på mølla 2 ganger à 30 min i tillegg til det jeg gjør fra før, at det er bra for å bli kvitt magefettet? Eller bytte det ut med noe annet?

Huff, når jeg skriver nå så hørtes jeg kanskje litt lat ut, men jeg syns jeg gjør det bra òg da... får så dårlig samvittighet av å lese alle disse treningsbloggene...

Men 30 min på mølla skal jeg vel klare. Tror jeg må ta 20 min de to første ukene og øke til 30 min etter det ;-)

Skrevet (endret)

Jeg ville kjørt en intervall i uka, og 2-3 tunge styrkeøkter kombinert med RIKTIG (proteiner, fett og riktige karbohydrater) og NOK mat.

30 min kondisjon hver dag som AB foreslår er ikke nødvendig, selv om det er fint å være i bevegelse hver dag, men du trenger ikke å ta deg helt ut! Det er styrke som gir deg bra kropp. Intervalltreninger er bra for fettforbrenning i forhold til langkjøring/jogging i samme tempo, men egentlig ikke en nødvendighet. Ha hovedfokus på styrketrening.

Du skal ta det rolig i begynnelsen hvis du ikke er vant til å trene. Man skal ikke gønne på med trening hver dag da. Gå heller en tur på hviledagene dine.

Jeg kan heller ikke understreke nok hvor viktig mat er - det er kostholdet som er den viktigste veien til fin mage.

Endret av drue
Skrevet

Jeg ville kjørt en intervall i uka, og 2-3 tunge styrkeøkter kombinert med RIKTIG (proteiner, fett og riktige karbohydrater) og NOK mat.

30 min kondisjon hver dag som AB foreslår er ikke nødvendig, selv om det er fint å være i bevegelse hver dag, men du trenger ikke å ta deg helt ut! Det er styrke som gir deg bra kropp. Intervalltreninger er bra for fettforbrenning i forhold til langkjøring/jogging i samme tempo, men egentlig ikke en nødvendighet. Ha hovedfokus på styrketrening.

Du skal ta det rolig i begynnelsen hvis du ikke er vant til å trene. Man skal ikke gønne på med trening hver dag da. Gå heller en tur på hviledagene dine.

Jeg kan heller ikke understreke nok hvor viktig mat er - det er kostholdet som er den viktigste veien til fin mage.

Mange takk for svar!

Får litt forskjellige svar her, men dere sier begge at jogging er bra. Jeg har trent styrke regelmessig et år, jeg har alltid vært aktiv, men jeg har trent mye mer det siste året, så jeg blir sjeldent støl eller noe lenger. Jeg spiser veldig sunt. Masse grønnsaker, bær, tunfisk, grovt brød, egg, kylling osv. Det eneste nå er magefettet. Magen er liksom mye større enn resten av kroppen, og som sagt vil jeg gjerne få den litt flatere uten å miste for mye muskler på kroppen... Jeg trodde man måtte spise litt i underskudd for å bli kvitt noen fettprosent? Hvis kostholdet er viktigst så burde man vel spise litt mindre, om målet er mindre mage? Jeg blir litt forvirra... Det er ikke så farlig om jeg mister LITT muskler, men jeg vil helst ikke ødelegge så mye av det jeg har bygd opp, spesielt siden jeg syns det er et ork og et herk å trene :-P

Gjest mann20mb
Skrevet

Kondisjonstrening hver dag, minst 30 min i ett strekk når du løper, ta dette før stryketrening, ellers du kan legge inn to slike økter i tillegg til de øktene du trener nå. De dagene du ikke trener går du tur i minst en time. Karbohydratene du spiser bør ikke være raske, dvs. hold deg til grovt brød osv. Hvis du etter dette ikke går ned, må du begynne å telle kalorier.

Anonymous poster hash: fc4fe...b47

For å bevare musklene må du trene styrke før du jogger! Sier seg selv at man begynner med det tyngste som da er styrketrening. jogging/cardio trening tar du etterpå og kjører på så du har null energi igjen. Proteiner er viktig for å bygge og holde på musklaturen. Spis rent i førsten, kutt ut sukker, så vil du gå ned i vekt, hvis ikke så hjelper det i hvertfall når du begynner å telle kalorier.

Skrevet

Du har jo ikke en eneste kondisjonsøkt, så jeg ville prøvd det. Jeg sier ikke at det er det som virker for alle, men du sier at du driver med styrke og yoga og ikke er helt fornøyd med resultatene, så da ville jeg tenkt tre sekunder på hva som manglet i rutinen min og tenkt "aha, ingen kondisjon". Du mister ikke muskler av 1-2 løpe- eller sykleøkter i uka, men du kan være så heldig at du blir mer definert og går ned de få kiloene du ønsker for trivselsvekt.

Anonymous poster hash: b4596...3ea
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Om målet ditt er å bygge og beholde mest mulig muskelmasse så kan kondisjonstrening virke mot sin hensikt om du ikke gjør det rett.

Jeg anbefaler korte intervall økter(ala 4x4) der fokuset er høy fart for å brenne mest mulig kalorier og få skikkelig etterforbrenning samt en langkjøring med lav intensitet så du brenner på fettet og ikke muskelmassen.

I tillegg så kjører du tung styrke med få reps 3 ganger i uka.

Med et kosthold rikt på proteiner, fett og trege karbohydrater så vil ikke nødvendigvis kiloene ramle av, men centimeterne vil definitivt krympe og du vil få høyere muskelmasse og lavere fettprosent; derav en flat mage :)

EDIT: morsom IPad med autokorrektur :P

Endret av Runforit
Skrevet

Tusen takk for svar folkens!

Jeg trener litt kondisjon allerede. Jeg tar ikke akkurat de lengste joggeturene, men det blir i det minste litt da... Da trener jeg intervaller, 20-25 min. Det er kanskje ikke så lenge, men jeg blir skikkelig GØRR sliten av det, og svetten spruter!

Da forstår jeg det som at kondisjon er bra, i tillegg til å trene styrke for å holde på musklene... Da kan jeg jo prøve å legge inn enda litt mer løping :) Etter hver treningsøkt spiser jeg forresten en boks med tunfisk i vann (36 gram proteiner) innen 10-15 min etter trening. Før trening spiser jeg yogurt med masse bringebæ'r og bjørnebær.

Yesh, da blir det litt mer jogging fremover da, så får vi se om ikke det gjør susen :)

Ha en fin lørdagskveld!

Skrevet

IKKE tren kondisjon før styrketrening...!
Kondisjon motarbeider muskler, helst skal man ikke ta det i samme økt, men om man gjør det trener man alltid styrke først!

Tren styrke oftere enn kondisjon, f.eks høy intensitet intervaller 3 ganger i uka, og styrketrening 4-5 ganger uka. Styrketrening = muskler, jo mer muskler du har, jo mer forbrenner du i løpet av en dag aka. mindre fettprosent.

Og få i deg masse proteiner, om du vil ned i fettprosent uten å miste muskelmasse!!!!

Anonymous poster hash: ba1d0...bfd
Skrevet

Tusen takk for svar folkens!

Jeg trener litt kondisjon allerede. Jeg tar ikke akkurat de lengste joggeturene, men det blir i det minste litt da... Da trener jeg intervaller, 20-25 min. Det er kanskje ikke så lenge, men jeg blir skikkelig GØRR sliten av det, og svetten spruter!

Da forstår jeg det som at kondisjon er bra, i tillegg til å trene styrke for å holde på musklene... Da kan jeg jo prøve å legge inn enda litt mer løping :) Etter hver treningsøkt spiser jeg forresten en boks med tunfisk i vann (36 gram proteiner) innen 10-15 min etter trening. Før trening spiser jeg yogurt med masse bringebæ'r og bjørnebær.

Yesh, da blir det litt mer jogging fremover da, så får vi se om ikke det gjør susen :)

Ha en fin lørdagskveld!

20-25 minutter er helt perfekt!! Man skal egentlig ikke overstige 20 minutter intervall, for hvis man klarer mer enn det, har man ikke trent hardt nok! :) Det er ikke lengden, men intensiteten som har betydning.

Anonymous poster hash: ba1d0...bfd

Skrevet

Takk for svar!

Å trene styrke 4-5 ganger i uka i tillegg til det andre tror jeg ikke at jeg kommer til å gjøre for å være ærlig, vertfall ikke sånn til å begynne med... men det er heller å anbefale enn å løpe på tredemølla for magefettet altså...? Hva om jeg trener styrke annenhver dag etterfulgt av 20 min intervaller, og en 30 min "ikke-intervall" utenom?

Spiser masse proteiner, over 100 gram om dagen :-)

Noe spess jeg burde spise før/etter trening?

Da tar jeg løpinga ETTER styrke :-)

Nå SKAL magen vekk!!

Ha en fin dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...