Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først, jeg er ufør og dermed er det allerede begrenset hva jeg kan gjøre. Jeg vil ikke skrive hvorfor jeg er ufør, men jeg kan si at plagene jeg har kan kjøre meg ned i dype depresjoner og tidvis sterke smerter. I tillegg har jeg daglige utfordringer pga plagene diagnosene gir meg og medisiner jeg må ta.

Så jeg har et veldig kjedelig liv, fordi det er begrenset med sosial omgang med familie, venner og andre mennesker.

Hobbyer er liksom det som er løsningen på alt sies det, men de typiske hobbyer som blir nevnt for uføretrygdede er veldig kjedelige og utfordrende pga smerter og hvor mye energi en har att etter alle plagene.

Så, hvordan kan jeg få et mer verdifullt liv? Jeg føler meg så lite verdt. Spesielt etter at noen nære personer også har sviktet meg, delvis fordi jeg ble ufør og måtte begynne å velge å gjøre andre ting for å ta hensyn til meg selv.

Jeg syns livet er vanskelig. Hvordan finner en ut hvordan å leve et godt liv? Klart jeg har det trygt, jeg sulter ikke og jeg har et tak over hodet og lever ikke i frykt slik som mange andre mennesker i andre land.

Jeg føler meg så lite verdt som menneske. Jeg klarer jo ingenting pga tilstanden min.

Noen tips eller tanker?

Anonymous poster hash: 24e85...1be
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du trenger å stimulere de små grå. Hva med å studere med lav progresjon over nett? Du kan kjøpe pensum og lese i ditt tempo og så melde deg til eksamen når du føler deg klar. Er det et tema du er spesielt interessert i kan du jo ta et dypdykk uten direkte å studere. Du kan perfeksjonere en matrett. Se opplæringsvideoer på YouTube, fra f.eks Khan academy eller TED.com.

Poenget mitt er at de fleste trenger å utfordre de små grå jevnlig for å ha det bra. Siden du er ufør får du ikke nødvendigvis bruk for det i arbeidslivet, men jeg finner stor glede i kunnskap som et mål i seg selv. Og kanskje kan du komme i kontakt med flere som er interessert i et tema og utvide omgangskretsen, om enn bare på nettfora.

Det er synd at du fler du har liten verdi for du ikke klarer så mye. Jeg håper du kan kommer deg bort fra slike triste tanker. Menneskers verdi kan egentlig ikke måles, for den er der uansett for alle. Alle er verdt noe per definisjon. Ethvert liv er verdifullt.

Jeg vet ikke om du er deprimert, men oppmerksomhetsmeditasjon har hjulpet meg mye med min depresjon. Søk på YouTube etter mindfulness meditation, så finner du mye bra materiale. Denne meditasjonsformen hjelper deg til å bli flinkere til å leve her og nå, i stedet for å gruble over depressive tanker. Alt du trenger er å sitte i sofaen, lukke øynene og høre på instrusksjonene.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 6351f...63e

• Liker 7
Skrevet

Hvis det er slik at enkelte hobbyer kan du ikke delta på pga smerter så burde som en har nevnt over stimulere hjernen din. Lær noe nyttig,et språk feks eller om et tema, dette gir like stor mestringsfølelse og glede som å kunne løpe 5km på x antall tid..

Skrevet

Få deg katt om du har mulighet til det.

Anonymous poster hash: 36b1b...667

Skrevet

Jeg syns det er litt vanskelig med nettforum, det er såvidt jeg klarer KG. Men jeg skal tenke på forslagene. Katt er dessverre uaktuelt, jeg har mer enn nok problem med å ta ansvar for meg selv om ikke jeg skal ha ansvar for et levende vesen i tillegg.

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg.. jeg ble akkurat 24, men har levd sånn her fra jeg sluttet på ungdomskolen.. Du må tenke som en survivor.. du får selvtillit igjen, kanskje du drar på kurs, blir god til å utfordre deg selv, blir kjent med nye folk.. men du har friheten til å gjøre det i din egen tid.. Nøkkelordet her er selvtillit, så kommer livskvaliteten med det.. En life coach jeg liker veldig godt er Tony Robbins! Han er SÅ flink :) Du finner det meste på youtube.. bare for et ekspempel legger jeg til den her :

Lykketil :)

Skrevet

Takk for tips! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...