Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som kan forklare meg viktige forskjeller (og evt. likheter) mellom statskirken og pinsemenigheten?

Årsaken til at jeg spør er at min stesønns mor har blitt aktiv i en menighet, og gjerne vil ha med seg gutten - jeg trenger å vite litt om hva vi sier ja eller nei til..

Gjest Hillary..
Skrevet

Generelt legger de mer vekt på den hellige ånd (derav pinsevenner - disiplene fikk den hellige ånd i pinsen), de snakker noen ganger i tunger, er mer konservative (puritanske) enn statskirke-kristne flest...

Møtene / gudstjenestene er preget av sang, tungetale, utrop fra medlemmer, en pastor som leder...

Noen av disse menigheten er egentlig karismatiske - mer ekstreme...

Menighetene kan være veldig forskjellige, og jeg hadde undersøkt nærmere! Poenget er alt man ikke ser...

Er dette en del av en bevegelse, f.eks. Livets Ord?

Personlig hadde jeg holdt mitt barn under oppsikt...

Skrevet

Så vidt jeg vet, dreier det seg om en menighet som ble stiftet av utbrytere av pinsemenigheten fordi p.m var for liberale. Og ja, de har tett tilknytning til Livets Ord i Uppsala. Jeg tenkte som så, at hvis jeg setter meg litt inn i hva pinsemenigheten står for, og "legger til litt", så begynner jeg å skjønne hva som foregår der..

• Liker 1
Gjest Hillary..
Skrevet

En ting er hva de tror og gjør utad, en annen ting er alt det som foregår innad.

Pastoren har visstnok en meget sterk rolle i de mer karismatiske menighetene -. Kvinner har ingen god rolle nødvendigvis...

Disse menighetene greier jo å appelere til følelser på en helt annen måte en en trøtt gudstjeneste i statskirken. Det er også større ungdomsmiljøer, så de vil føle en tilknytning.

Er dette moderat, så er det kanskje greit... Det er fint å ha en tro.

Du kjenner jo ditt barn best...

http://www.livetsord.se/

Skrevet

Om du har et greit forhold til ditt barns stemor og det ikke er for langt unna er det kanskje lurt å bli med en gang selv, bare for å se?

• Liker 2
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg sier som Fakse. Vær med og se! Alle møter er åpne. Du kan sette deg langt bak og se hva som skjer og høre på hva som sies.

Pinsemenigheter er veldig forskjellige. Vanligvis kalles ikke menigheter med Livets Ord tilknytning for pinsemenigheter. Pinsemenigheter er en betegnelse på dem som er tilknyttet pinsebevegelsen som er et nettverk av selvstyrende pinsemenigheter.

Menigheter som Livets ord blir ofte betegnet som trosmenigheter.

Pinsemenigheter kan være veldig forskjellige. Noen trosmenigheter har etter mitt synspunkt utviklet seg i sekterisk retning.

Mange pinsemenigheter i landet er ganske tradisjonelle og er ikke så veldig annerledes enn en statskirkemenighet, med unntak av noen små forskjeller.

Jeg vil ikke svare deg generellt. Det blir for vanskelig uten å kjenne menigheten det er snakk om. Det finnes noen trosmenigheter hvor jeg ville blitt bekymret om mine barn ble med i. De fleste pinsemenigheter ville ikke bekymret meg i det hele tatt.

Hilsen Lampeskjerm

Gjest Madam Felle
Skrevet
Er det noen av dere som kan forklare meg viktige forskjeller (og evt. likheter) mellom statskirken og pinsemenigheten?

Årsaken til at jeg spør er at min stesønns mor har blitt aktiv i en menighet, og gjerne vil ha med seg gutten - jeg trenger å vite litt om hva vi sier ja eller nei til..

Kjempe fint at du engasjerer deg, men det er ikke noe du skulle ha sagt angående dette. Det er din mann og moren til barnet som skal ta denne avgjørelsen.

Ellers er jeg enig med noen av de andre. Få faren til barnet til å være med på et slikt møte, så får han se hva det går i. For det blir helt feil at du alene skal gå, og dermed komme med hva du mener ut i fra din erfaring, når du egentlig IKKE har noe du skulle ha sagt.

Gjest gjest1
Skrevet

Som flere sier er menighetene forskjellige, men en av de stor forskjellene vs staskirken er barne dåp vs voksen dåp.. Statskirka døper små barn og mener det er dems "billet" til himmlen, mens P.V tror på frelse som "bilett" (må få si at det ikke står NOE sted om barne dåp i bibelen..)

Men jeg synes det er kjempe fint at du engasjerer deg! bli med, da vel. for det er klart ikke alle meigheter er bra!

Lykke til

Skrevet
Kjempe fint at du engasjerer deg' date=' men det er ikke noe du skulle ha sagt angående dette. Det er din mann og moren til barnet som skal ta denne avgjørelsen.
Skrevet

Jeg går i en pinsemenighet , men ville vært litt mer betenkt på å sende mitt barn til en menighet tilknyttet f.eks. Livets Ord. Litt avhengig av barnets alder og litt avhengig av den aktuelle menigheten/ledernes væremåte. Og er det snakk om å ta med barnet på et møte eller på en aktivitet for barn ? Det jeg er litt betenkt på i enkelte av disse trosmenighetene er det presset enkelte kan legge på et barn for å få de til å ta et valg om å tro. Og de er ofte veldig konservative i sin forkynnelse.

Er det et møte vil jeg heller tro at barnet finner det mer kjedelig enn skremmende, faktisk (avhengig av barnet) , men det kan være store forskjeller mellom ulike trosmenigheter. Kan du finne ut mer om denne menigheten så vet du bedre om det er noe du vil betrakte som usunt for din stesønn. Vær gjerne litt skeptisk til du vet mer.........

P.s Det går an å ta en tlf til denne menighetens pastor og spørre litt om hva de står for , hva de forkynner og hvordan de møter barn som er tilstede på møte/barneaktivitet. Han vil sikkert bare være glad for å svare.

Gjest StoreSky
Skrevet

Pinsemenigheten i Oslo skal være mindre "ekstrem" enn enkelte andre steder i landet -sa en som er medlem i Oslo. (sør/vest landet er visst mye mer konservativt)

• 2 uker senere...
Skrevet

Barn og "intense" religiøse møter hører ikke sammen etter min mening. Hvis man finner en glede i det selv er det fint, men hvorfor dra barna inn i det?

Det kan skje ting på møter som kan virke skremmende på barn. Og barn er "svamper" - de trekker ukritisk til seg ting de hører, og de oppfatter det kanskje på en annen og mer bokstavelig måte enn det som var ment. Man har ingen kontroll på hva som setter varige spor i et barnesinn. Og tro meg - det som er brent inn i barndommen i religionens navn er ikke lett å forandre på som voksen.

Hadde jeg hatt noen som helst påvirkning, hadde jeg sagt NEI!

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet
Så vidt jeg vet' date=' dreier det seg om en menighet som ble stiftet av utbrytere av pinsemenigheten fordi p.m var for liberale. Og ja, de har tett tilknytning til Livets Ord i Uppsala. Jeg tenkte som så, at hvis jeg setter meg litt inn i hva pinsemenigheten står for, og "legger til litt", så begynner jeg å skjønne hva som foregår der..[/quote']

da bør du absolutt ikke tilate at din sønn døpes der. Dette minner om Knutbysekten (som også brøt ut av pinsebevegelsen)

pinsebevegelsen er såpass fanatisk innstillt til livet i seg selv at det ille nok det

her må jeg virkelig advare deg

Skrevet

Og til Lampeskjerm - vi snakker nok kanskje heller om en trosmenighet enn en pinsemenighet, for så vidt jeg har forstått det, har de nær tilknytning til Livets Ord. Lederen er meget karismatisk, og jeg kan forstå at det er lett å bli revet med, både av ham og av halelujastemning på møtene..

Jeg kan bekrefte at det ikke er er vanlig pinsemenighet men en trosmenighet. :wink:

Gjest advarsel
Skrevet

jeg advarer deg på det sterkeste mot å la dinn sønn bli døpt her.

ettersom de mente at pinsebevegelsen ikke er konservativ nok burde det være en advarsel i seg selv

Annonse
Skrevet

Synes ikke dere skal mistro Pinsemeningheter så mye. Det er ikke nødvendigvis så store skiller mellom pinsemeningheter og statskirke. Det avgjørende skillet er barnedåp/voksendåp.

Jeg er ikke pinsevenn selv, men har nær familie som var det. (Bestemoren min og en tante/onkel) I tillegg har jeg nære venner som er pinsevenner.

(For øvrig på vestlandet, og jeg kan ikke si jeg har merket så mye til ekstremisme der i gården)

Det er vel også umulig å si noe om denne spesielle svenske menigheten. Det kan være helt ok og et godt miljø med fine verdier for stesønnen din... Og det kan være det helt motsatte.

Hadde jeg vært dere hadde jeg nok tatt en telefon til f.eks en prest (i den svenske kirke) på stedet. Forklart saken på en ordentelig måte og sagt at dere lurte på hva slags menighet dette var, hva som skilte den fra en vanlig menighet osv.

• Liker 1
  • 17 år senere...
Skrevet

Statskirke var tider det, haha ;) 

Anonymkode: e86ad...fde

Skrevet
raven skrev (På 14.6.2004 den 23.27):

Barn og "intense" religiøse møter hører ikke sammen etter min mening. Hvis man finner en glede i det selv er det fint, men hvorfor dra barna inn i det?

Det kan skje ting på møter som kan virke skremmende på barn. Og barn er "svamper" - de trekker ukritisk til seg ting de hører, og de oppfatter det kanskje på en annen og mer bokstavelig måte enn det som var ment. Man har ingen kontroll på hva som setter varige spor i et barnesinn. Og tro meg - det som er brent inn i barndommen i religionens navn er ikke lett å forandre på som voksen.

Hadde jeg hatt noen som helst påvirkning, hadde jeg sagt NEI!

Vet dette et gammelt innlegg men er fullstendig enig. Barn bør skjermes fra slik påvirkning. 

Anonymkode: 86b74...3f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 16.01):

Vet dette et gammelt innlegg men er fullstendig enig. Barn bør skjermes fra slik påvirkning. 

Anonymkode: 86b74...3f5

Hvorfor er slik påvirkning greit, men ikke indoktringering fra homolobbyen i barnehagene eller anti-religiøs ateistisk lære i skolene?

Anonymkode: ba1a2...a34

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er slik påvirkning greit, men ikke indoktringering fra homolobbyen i barnehagene eller anti-religiøs ateistisk lære i skolene?

Anonymkode: ba1a2...a34

Barn og ungdom lærer heldigvis idag at alle mennesker har samme verdi uansett hvilket skjønn man er tiltrukket av.

På alle barneskoler og ungdomsskoler blir religion undervist på en nøytral måte (Relegion, Livssyn og Etikk).

Takk og lov at de ikke slår barn i hodet med biblene lenger og truer. med helvete og lære dem tøys som at Noah ark og syndefloden.

Anonymkode: f136a...47d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...