Gå til innhold

Samlet inntekt på 800 000, hvordan er livet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt vagt spørsmål, men hvordan vil et par uten barn klare seg på en samlet inntekt på 800 000?

Anonymous poster hash: 03118...13a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro de klarer seg helt fint. Vi er to voksne og tre barn, har 2.3 i inntekt, og har det greit.

Anonymous poster hash: c39e1...4fc
Gjest Badabing
Skrevet

Helt fint. :) Vi hadde rundt det før jeg ble student, og jeg synes vi levde bra. Følte ikke at vi måtte spinke og spare til noe, annet enn til lengre ferier og slikt.

• Liker 1
Skrevet

Vi er to med ca den inntekten, og vi klarer oss helt fint selv med baby. Tidligere var det enda enklere. 2 biler kjøpt nye (100K i lån på den ene, den andre ikke noe lån) enebolig en halvtime utenfor en relativt stor norsk by, stort sett råd til det vi ønsker oss.

Anonymous poster hash: 5e826...5da
  • Liker 1
Skrevet

Kanskje litt vagt spørsmål, men hvordan vil et par uten barn klare seg på en samlet inntekt på 800 000?

Spørs jo hvor stort lån man har da, vi er to stk. Uten barn, tjener rett under en mil til sammen og synes vi spinkelt og sparer. Men så bor vi i Oslo da...

Anonymous poster hash: b3298...75d

Skrevet

Men med "helt fint" hva menes med det? Selvfølgelig er det relativt hva man tenker om det. Men inkluderer dette at man fint kan ha 1-2 reiser i året f.eks?

Er så redd for å leve under average/average..

Skrevet

Luksusproblem. Hvordan tror du en på minstepensjon har det?

Anonymous poster hash: 66a52...81f
  • Liker 5
Skrevet

Luksusproblem. Hvordan tror du en på minstepensjon har det?

Jeg vet ikke hva som er minstepensjon. Men nå er det snakk om at vi er 2 stykker i 20årene. Ikke én dame på 80.

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er minstepensjon. Men nå er det snakk om at vi er 2 stykker i 20årene. Ikke én dame på 80.

Minstepensjon er 165.000 i året. Og det finnes mange yngre uføretrygdede på det (og litt over).

Skrevet

Og hva har du tenkt å gjøre med det i såfall? Gå i luksusfellen?

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Men med "helt fint" hva menes med det? Selvfølgelig er det relativt hva man tenker om det. Men inkluderer dette at man fint kan ha 1-2 reiser i året f.eks?

Jeg føler ikke at jeg mangler noe, men det kommer sikkert an på hvilken livsstil man har. Vi er jo bare to, så jeg ser ingen vits i en større bolig enn vi trenger. Vi har to biler, den ene er kjøpt ny. Vi reiser et par ganger i året. Var på storbyferie i oktober og i januar. Men vi kjøper gjerne ting brukt også. Vi bruker mye på å leve og å kose oss, og lite på ting.

Litt usikker på hvor mye samboer har i lån siden vi betaler sånt hver for oss, men jeg betaler ca 6500 i lån per måned, pluss studielån.

Og for å legge til det da; vi lever antagelig "average", men det må da være flott når man ikke mangler noe? Ville aldri klaget på det, bor jo her i Norge og har råd til det som betyr noe og litt til.

Endret av Badabing
Skrevet

Vi har under 800 000 til sammen og har ingenting å klage på :laugh:

Anonymous poster hash: 44c57...2cd
  • Liker 5
Skrevet

Tror også det kommer litt an hva man er vant med om det er mye penger eller ikke. Jeg vokste opp under fattigdomsgrensen, mora mi eide ikke nåla i veggen og er fremdeles nedsylta i gjeld. Som student var det jeg som støttet dem med penger, ikke motsatt.

Når jeg er ferdig studert blir jeg og sambo til å ha en samlet inntekt på nesten 900K, og det er uten at jeg har rukket å få ansinitet. Så når jeg har vært noen år i arbeidslivet så blir vi vel å nå 1 mill. Noe som for meg selvsagt er latterlig mye penger! Men blir vel nok å betale på når hus og bil og evt. unger kommer

Anonymous poster hash: 7b28d...1a8
  • Liker 1
Skrevet

Og hva har du tenkt å gjøre med det i såfall? Gå i luksusfellen?

Nei, evt ta mer utdanning.. / se etter mulighetene for mer inntekt/ekstrainntekt.

Skrevet

Det kommer litt an på situasjonen generelt. Jeg har fått hjelp av foreldre til å komme meg inn på boligmarkedet, og tjener nå 413.000. Betaler ikke på studielån, har opparbeidet meg litt på sparekonto i studietiden. Kjæresten har også egen leilighet, lavt lån og tjener rett under meg. Hovedproblemet i den alderen er ikke inntekten i seg selv, men hva man må bruke den til. Boliglånet mitt er ikke høyt, og selv om jeg ikke tjener voldsomt bra så kan jeg disponere det meste jeg har fritt. Broren min tjener dobbelt så mye som meg, men har svært høye faste utgifter samt "påtvungne" sosiale utgifter relatert til jobben sin, så i sum har han cirka det samme beløpet som meg "fritt", noe som jo er lavt til å ha så høy inntekt.

Anonymous poster hash: 47a0c...56b
Skrevet

Er jo litt avhengig av boutgifter etc. Men er man 2 stykker og har 800 000 i året og synes man har lite, bør man stikke finger'n i jorda og se litt på forbruket sitt.

• Liker 7
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Nei, evt ta mer utdanning.. / se etter mulighetene for mer inntekt/ekstrainntekt.

Men hva slags livsstil er du ute etter? Hva bruker du penger på?

Vi har antagelig forskjellige prioriteringer enn dere. Min samboer er utdannet til et yrke hvor det er vanlig med millionlønninger, men vi har fulgt hjertet. Så lenge man har råd til det man trenger, så synes jeg det å finne en jobb man trives i er det viktigste. Og jeg er veldig glad han har normale arbeidstider og kan være med meg i stedet. ;)

Og kan jo legge til det også; da jeg kuttet kraftig ned på forbruk for å spare til en lengre reise, greide jeg å spare 100.000 på 6 måneder. Så man bruker ofte penger på mye unødvendig.

Endret av Badabing
  • Liker 3
Skrevet

Men med "helt fint" hva menes med det? Selvfølgelig er det relativt hva man tenker om det. Men inkluderer dette at man fint kan ha 1-2 reiser i året f.eks? Er så redd for å leve under average/average.. Anonymous poster hash: 03118...13a

Det vil jeg da håpe. Jeg er en person med inntekt noe over halvparten av det du skisserer. Bolig verdt 2.5 mill, bil, glad i god mat og vin, drar på 3-5 turer årlig og sparer 100' i året. Med en til å dele boutgiftene på ville huset vært oppgradert og lånet nedbetalt i løpet av noen få år.

Det kommer mindre an på ting som hvor du bor og hvor fint du lever og mer an på hvor dyktig du er på å disponere penger. Selvsagt, du har ikke råd til både helt ny bil, fint hus og ferie. 400' inn er ikke så fryktelig mye i dagens Norge, så det må hard styring av pengeflyt til.

Anonymous poster hash: c7ad2...f78

Skrevet

Er jo litt avhengig av boutgifter etc. Men er man 2 stykker og har 800 000 i året og synes man har lite, bør man stikke finger'n i jorda og se litt på forbruket sitt.

Tja. Vi bor i Oslo sentrum, med en leilighet til ca 3300000 og ca en mil i studielån til sammen. hver tjener ca 400000 og har utbetalt litt over 20 i mnd, 19000 til å betale på lån og husleie. 6000kr i mnd på studielån da sitter jeg igjen med litt over 7000 hver å leve for i mnd som skal rekke til alt annet, da er jeg rett på SIFO budsjettet og lever 'fra hånd til munn' føler ikke jeg lever no 'fancy' og det går akkurat rundt. Oslo er dyrt!

Anonymous poster hash: b3298...75d

Skrevet (endret)

Jeg tror det handler om prioriteringer, uansett inntekt.

Endret av ninuska_
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...