Gå til innhold

En slags mugg på veggen..? HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bodd i leilighet siden August og for et par uker siden oppdaget jeg noe på soverommet som ikke har vært der før:

so3hbl.jpg

302s7pt.jpg

Som dere ser er det både oppe i hjørnet og helt nederst ved listene, på samme side av veggen. Det er ikke slik noen andre plasser verken i soverommet eller resten av leiligheten.

1. Hva er dette? Muggsopp??

2. Hvordan kan jeg fjerne/vaske dette bort?

Husverten min er bortreist og er ikke å få tak i før 20.februar...

Anonymous poster hash: c7e0c...4fd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

DYTT

Gjest FrkAnna
Skrevet (endret)

No er ikkje eg mugg ekspert. Men visse typer mugg kan gje luftvegs plager, astma og div. Til og med kreft.. Mest sannsynlig er det fukt som er årsaken. Vil ikkje anbefale deg å sove der lengre. Sett inn ein varmeovn, og kjøp ein fuktsluker på Biltema. Så får han ordne dette når han kjem tilbake. Vil tru at det ikkje er lov å leige ut hybel/leilighet med eit slikt problem.

Skrubb vekk med grønnsåpe og klor.

Endret av FrkAnna
Skrevet

Det er mugg. Vask det bort med klorinvann, flere ganger. Tørk med rent vann. Lufter du godt nok? Har du nok varme på? Kjøp fuktsluker, evt. luftavfukter.

Anonymous poster hash: e9a85...674
  • Liker 1
Skrevet

Det er mugg. Vask det bort med klorinvann, flere ganger. Tørk med rent vann. Lufter du godt nok? Har du nok varme på? Kjøp fuktsluker, evt. luftavfukter.

Anonymous poster hash: e9a85...674

Lufter aldri når jeg tenker meg om...kan dette være grunnen??

• Liker 1
Skrevet

Det er nok mugg ja.

Anonymous poster hash: 6ea3f...670
Skrevet

Fra http://www.inneklima.com/index.asp?document=172

Hvordan bli kvitt muggsoppvekst?
  • Muggsoppvekst som helt sikkert bare finnes på overflaten av harde overflater, vaskes bort med 5% oppløsning av Klorin (OBS gjennomtrekkslufting!). Enda bedre er bruk av hydrogenperoksid. Sikkerhetstiltak og bruksanvisning fra leverandør må i alle tilfeller følges nøye.

• Hvis det er det minste tegn på at muggsoppveksten har berørt materialet i dybden, må alt materiale som er angrepet, fjernes helt slik at man er sikker på at det bare er helt friskt materiale igjen.
    Dette gjelder alle porøse materialer, gipsplater, sponplater m.v.
  • Deretter vaskes overflaten med 5% klorinløsning, hydrogenperoksid e.l.
  • Støvsug grundig (god støvsuger med HEPA-filter) gulv, vegger og alle flater og gjenstander som kan ha tatt imot støv med sporer i rommet og tilstøtende rom, og vask så med 5% klorinløsning, hydrogenperoksid e.l.. Kast støvsugerposen.
  • Den som fjerner muggsoppinfisert materiale, må beskytte seg mot innånding av muggsoppsporer (som øker voldsomt i lufta). Bruk støvmaske!
  • Unngå at det behandlede området blir utsatt for fukt igjen
  • Kontroller noen ganger i året at det ikke er kommet ny vekst av muggsopper.

Vær oppmerksom på at muggsopper som vokser på porøse materialer, meget lett trenger i dybden. Det kan for eksempel se ut som et ganske løst lag av muggsoppen på overflaten av malingen på tapet eller glassfiber, men hvis du skraper i malingen, kan du oppdage at angrepet går helt inn i limet under glassfiberen eller tapetet.
Hvis det samtidig har vært vekst av hussopp, kan muggsopp finne god næring og vekstforhold i hussoppens myceltråder – også dypt inn i mur. Er det muggsoppvekst her, må all soppinfisert mur fjernes helt.

OBS!Under fjerning av muggsoppinfisert materiale kan det virvles opp mye sporer og støv med mykotoksiner og glukaner som kan være helseskadelige. Det er derfor lurt å bruke en enkel vernemaske.
Muggsoppholdig støv, sporer og gasser fra muggsoppene kan spres i hele huset under utførelsen av arbeidet. Hvis slik spredning ikke kan begrenses, er det best at barn og evt helsemessige sårbare personer oppholder seg andre steder. Rom som har vært utsatt for spredning av støvet, bør rengjøres godt før bruk.

Bare bruk av oson eller hydrogenperoksid (oksidering) alene er utilstrekkelig og medfører risiko for at gjenværende støv, drepte sporer, mykotoksiner m.v. kan bli mer helseskadelige .

Anonymous poster hash: c644b...6ab
  • Liker 1
Skrevet

Lufter aldri når jeg tenker meg om...kan dette være grunnen??

Ja, det kan være grunnen.

Kjøp "husvask", det tar bort muggen.

Skrevet

Vask godt med klorin, øk temperaturen og sjokkluft jevnlig. Skaff fuktsluker!

Om du ikke lufter er det din feil at det har kommet mugg. Gjør tiltak!!!

Trekk fram sengen fra veggen.

Anonymous poster hash: a0b64...f9d

Skrevet

Ja, det kan være grunnen.

Kjøp "husvask", det tar bort muggen.

Kjør heller på med klorin eller sopp og algefjerner. Husvask desinfiserer ikke!

Skrevet

Kjør heller på med klorin eller sopp og algefjerner. Husvask desinfiserer ikke!

Husvask fungerte best hos oss. Husvask er bedre for veggen så lenge det fungerer. Kan evt kjøre kraftvask. Klor ville jeg unngått å brukt på tapeten. Hadde blitt sur om min leieboeer hadde gjort det.

Men er opp til TS hva hun gjør. Vaske må hun iallfall =)

Skrevet

Husvask fungerte best hos oss. Husvask er bedre for veggen så lenge det fungerer. Kan evt kjøre kraftvask. Klor ville jeg unngått å brukt på tapeten. Hadde blitt sur om min leieboeer hadde gjort det.

Men er opp til TS hva hun gjør. Vaske må hun iallfall =)

Klorin desinfiserer, ts skal ikke bleke veggen, men DESiNFISERE! Husvask gjør ikke det, så da kan mugger blomstre opp igjen.

Skrevet

Æsj! Ekkelt! Hadde flyttet tvert!

Anonymous poster hash: bf0f0...a07
  • Liker 1
Skrevet

Er jo Ts sin feil at det er mugg der.. så da kan det bli mye flytting om ikke Ts endrer vaner

Æsj! Ekkelt! Hadde flyttet tvert!

Anonymous poster hash: bf0f0...a07

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis TS sin feil at det er mugg der.

Er dette svart muggsopp, kommer muggen først ut gjennom tapeten etter at den har satt seg i veggen. Har selv bodd i en kjellerleilighet som var befengt med svart muggsopp pga dårlig drenering rundt grunnmuren og lever fortsatt med senskader i dag.

Lufting hjelper noe, men problemet sitter sannsynligvis allerede i veggen og vil ikke forsvinne med grundig vasking av tapeten.

TS; Si fra til huseier, be om at han måler luftfuktigheten og får muggsoppen testet for å finne ut hvilken type det er. Noen typer mugg er mer helseskadelig enn andre og hvis ikke situasjonen bedrer seg, kan du ende opp med luftveisproblemer resten av livet om du fortsetter å bo der.

I mellomtiden; Vask veggen, fjern alt som står inntil veggen og flytt ting som må stå inntil veggen ut fra veggen med minst ti cm, luft ofte, bytt soverom eller flytt senga til et annet rom/sted om du bare har ett rom, evt sov i stua.

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis TS sin feil at det er mugg der.

Er dette svart muggsopp, kommer muggen først ut gjennom tapeten etter at den har satt seg i veggen. Har selv bodd i en kjellerleilighet som var befengt med svart muggsopp pga dårlig drenering rundt grunnmuren og lever fortsatt med senskader i dag.

Lufting hjelper noe, men problemet sitter sannsynligvis allerede i veggen og vil ikke forsvinne med grundig vasking av tapeten.

TS; Si fra til huseier, be om at han måler luftfuktigheten og får muggsoppen testet for å finne ut hvilken type det er. Noen typer mugg er mer helseskadelig enn andre og hvis ikke situasjonen bedrer seg, kan du ende opp med luftveisproblemer resten av livet om du fortsetter å bo der.

I mellomtiden; Vask veggen, fjern alt som står inntil veggen og flytt ting som må stå inntil veggen ut fra veggen med minst ti cm, luft ofte, bytt soverom eller flytt senga til et annet rom/sted om du bare har ett rom, evt sov i stua.

Ikke meningen å kuppe tråden til TS, men kan jeg spørre hvilke symptomer du hadde da du bodde der, og hvordan senskadene arter seg? Jeg lurer fordi jeg selv bor i en leilighet med muggsopp og ikke har mulighet til å få gjort noe med det enda.

Anonymous poster hash: add7f...382

Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden til TS, men kan jeg spørre hvilke symptomer du hadde da du bodde der, og hvordan senskadene arter seg? Jeg lurer fordi jeg selv bor i en leilighet med muggsopp og ikke har mulighet til å få gjort noe med det enda.

Anonymous poster hash: add7f...382

For meg startet det med tykt slim fra bronkiene, mye gørr å hoste opp om morgenen og ti ganger verre om jeg var forkjølet. Det ble bare verre og jeg var kronisk bøtteforkjølet gjennom det halve året vi bodde der. Jeg hostet opp rundt tre deciliter gørr hver morgen i flere år etterpå, først etter fem-seks år bedret tilstanden seg.

Jeg lever med irriterte bronkier i dag, det er en form for kronisk bronkitt, men ikke bronkitt per se. Jeg blir tungpustet når det er fuktig luft og kan lukte meg frem til mugg i hus fordi jeg blir akutt potte tett i nesa av det.

Hoster fremdeles opp noe gørr om morgenen, men det er snakk om en tjuekroning i mengde. Dette forverrer seg når jeg blir forkjølet og da hoster og harker jeg så mye at jeg brekker meg til slutt.

Ti år etter muggsoppleiligheten.

Han jeg bodde sammen med fikk allergisk hudreaksjon med store, væskende sår over hele kroppen.

På det verste var 70% av kroppen hans dekket av digre sår som lignet på brennkopper, som væsket noe så helt forjævlig.

Vi gikk gjennom over 500 kroner i uka i bandasjer i uka, samt over 5000 kr pr halvår i eksemlindrende kremer som skulle smøres på hver dag. Vi var også storforbrukere av Eurax, det gikk med to tuber i uka fordi han klødde seg til blods. Kløen roet seg da han fikk Atarax antihistaminer, de tok den verste kløen og var søvndyssende så han fikk sove om natta. Mannen hadde aldri sovet så godt tror jeg...

For ham roet det seg først etter andre flytting etter muggleiligheten, ca tre år etter første utbrudd.

Men han utviklet kontaktallergi mot så og si alt til slutt.

Skrevet

For meg startet det med tykt slim fra bronkiene, mye gørr å hoste opp om morgenen og ti ganger verre om jeg var forkjølet. Det ble bare verre og jeg var kronisk bøtteforkjølet gjennom det halve året vi bodde der. Jeg hostet opp rundt tre deciliter gørr hver morgen i flere år etterpå, først etter fem-seks år bedret tilstanden seg.

Jeg lever med irriterte bronkier i dag, det er en form for kronisk bronkitt, men ikke bronkitt per se. Jeg blir tungpustet når det er fuktig luft og kan lukte meg frem til mugg i hus fordi jeg blir akutt potte tett i nesa av det.

Hoster fremdeles opp noe gørr om morgenen, men det er snakk om en tjuekroning i mengde. Dette forverrer seg når jeg blir forkjølet og da hoster og harker jeg så mye at jeg brekker meg til slutt.

Ti år etter muggsoppleiligheten.

Han jeg bodde sammen med fikk allergisk hudreaksjon med store, væskende sår over hele kroppen.

På det verste var 70% av kroppen hans dekket av digre sår som lignet på brennkopper, som væsket noe så helt forjævlig.

Vi gikk gjennom over 500 kroner i uka i bandasjer i uka, samt over 5000 kr pr halvår i eksemlindrende kremer som skulle smøres på hver dag. Vi var også storforbrukere av Eurax, det gikk med to tuber i uka fordi han klødde seg til blods. Kløen roet seg da han fikk Atarax antihistaminer, de tok den verste kløen og var søvndyssende så han fikk sove om natta. Mannen hadde aldri sovet så godt tror jeg...

For ham roet det seg først etter andre flytting etter muggleiligheten, ca tre år etter første utbrudd.

Men han utviklet kontaktallergi mot så og si alt til slutt.

:hakeslepp: HVOR LENGE BODDE DERE MED MUGGSOPPEN, OM JEG TØRR SPØRRE?

Jeg har nå levd med muggsoppen i omtrent to uker uten å gjøre noe, men skal få det bort nå denne uken!! Tror du jeg har fått noe skade av det allerede???

-TS

Skrevet

og forresten, tenker å bruke klorin blandet med vann som noen nevnte her, veggen er av mur meg hvitmaling på, altså ingen tapet. går dette fint??

-TS

Skrevet (endret)

Vasking fjerner ikke roten til problemet, du fjerner bare muggen som ligger på overflaten, ofte stikker problemet langt dypere enn det. Sannsynligvis må det utbedres av fagfolk hvis det ikke er noe du har forårsaket selv ved å la det være ekstremt fuktig på rommet, ved f.eks tørking av mye klær uten lufting. Luft mye og skaff luftavfukter mens du venter på utbedring, så lenge du ikke føler deg fysisk dårlig, blir sliten osv av å oppholde deg i rommet og husvert får igangsatt utbedring så snart som mulig, er det usannsynlig at du vil ta skade av å oppholde deg der midlertidig.

Endret av meh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...