Gå til innhold

Hjelp til masteroppgave om kriminallitteratur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Henger langt bak i masteroppgaveprosessen (nordisk språk og litteratur), og det skyldes først og fremst at jeg aldri har funnet tema for oppgaven.

Har nå begynt å helle mot å skrive om kriminallitteratur. Problemet er bare at jeg ikke har funnet ut hva slags tema eller problemstilling jeg skal velge.

Noen som har idéer eller forslag?

Anonymous poster hash: 67ada...921

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ingen veileder som følger deg opp?

Anonymous poster hash: 4763f...92a
Skrevet

Ahh!! Så spennende! Jeg er ferdig med master, men ville valgt litteratur om jeg skulle valgt studier om igjen :) Elsker krim og synes det er fasinerende at det er så populært. Har ikke noen tall på det, men har inntrykk av at det har fått en veldig oppsving i Norden/Skandinavia de siste 10 årene. Tror kanskje jeg ville ha skrevet noe om det - og ikke om en spesiell forfatter, bok eller bokserie. Kanskje noe rundt disse kriminaletterforskerne man ofte følger i bokserier?

Skrevet

Jeg har selv skrevet en masteroppgave om kriminallitteratur, og jeg har nok aldri klart å surre meg frem til en problemstilling hvis jeg ikke hadde hatt god hjelp av en veileder som hadde peiling på diverse temaer og teorier som kanskje kunne vært utdypet eller problematisert i større grad, så kontakt skolen og få tips om hvem som kanskje kan egne seg til å hjelpe deg i gang.

Skrevet

Takk for svar!

Er noen år siden jeg begynte på studiet, og har i mellomtiden fått fast jobb, 100%, og har derfor et ønske om å prøve å komme litt i gang før jeg forplikter meg mer til skolen/ en veileder.

Skjønner at det er vanskelig å komme med forslag til tema/problemstilling, men har dere kanskje tips til faglitteratur jeg bør se nærmere på før jeg begynner.

Er fortsatt mest på tanken om å skrive om Harry Hole. Kanskje se på fortellerstemmen, for føler den endrer seg underveis i serien...

Evt kanskje Lier-Horsts krim for ungdom...

Skrevet

Ts over her ☝️

Skrevet

Sammenligne to eller flere populære bøker og se på hvordan de bygger opp spenning, hvilke teknikker de bruker for å avsløre hint, evt. se på litteratur i relasjon til samfunnet. Kriminallitteratur, er de kriminelle handlingene annerledes nå enn for f.eks ti år siden?`Vold og mishandling av barn - er det bare meg, eller var det ikke-eksisterende før?

Anonymous poster hash: 86abb...213

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...