Gå til innhold

Penger i bryllupsgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns dere om at brudeparet bare ønsker seg penger i bryllupsgave? Pengene skal gå til å finansiere bryllupsreise. Hvor mye er greit å gi?

Anonymous poster hash: 3aba9...ce4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi pleier å gi femhundre til de som ønsker seg penger. Litt avhengig av hvor nær slekt de er, så klart. Mer til søsken og foreldre.

Skrevet

Det er het greit. Mange er i dag samboere og har det de trenger og synes det er bedre å få penger som de kan bruke på noe koselig, enn å få en masse greier man egentlig ikke har bruk for. Gi den summen du hadde brukt på å kjøpe gave. :)

Skrevet

Hva syns dere om at brudeparet bare ønsker seg penger i bryllupsgave? Pengene skal gå til å finansiere bryllupsreise. Hvor mye er greit å gi?

Anonymous poster hash: 3aba9...ce4

Folk må få ønske seg det de vil, men...

Skrevet

Hva syns dere om at brudeparet bare ønsker seg penger i bryllupsgave? Pengene skal gå til å finansiere bryllupsreise. Hvor mye er greit å gi?Anonymous poster hash: 3aba9...ce4

Jeg tenker det er hyggelig å kunne bidra til å gi folk gode opplevelser fremfor enda med ting og tang som de trolig ikke trenger. Samtidig så er det nå engang slik at endel synes det er en uting med pengegaver eller ikke synes det er noe behagelig å gi, så det å BARE ønske seg penger til en ferietur synes jeg blir litt sært.

Litt avhengig av hvor nær jeg er brudeparet, så ville jeg gitt ca 500 kr.

Anonymous poster hash: c211d...9c6

• Liker 1
Skrevet

I et så forbruksrelatert samfunn som vi har nå, synes jeg det er mye bedre å ønske seg opplevelser fremfor enda flere TING. Jeg gir med glede penger til opplevelser, oppussing, sparing eller hva det nå skal være.

500 - 1000 kr alt ettersom hvor nære brudeparet er.

Anonymous poster hash: 67b86...abb
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er bedre å ønske seg gavekort til f.eks et reisebyrå. Da vet man som giver at pengene faktisk går til reise

Skrevet

Jeg syns det er bedre å ønske seg gavekort til f.eks et reisebyrå. Da vet man som giver at pengene faktisk går til reise

Ja. Men samtidig er det sikkert ikke alle som ønsker å bestille kun fra et reisebyrå. Kommer jo gjerne litt an på hvor og hvordan reiser kan være.

Men dersom man ikke ønsker seg gavekort til et reisebyrå, så synes jeg godt brudeparet kan sende ut takkekort i etterkant av reisen og gjerne fortelle kort hvor de var og noen opplevelser de fikk.

Skrevet

Jeg synes det er litt merkelig å mistenke brudeparet for å ikke bruke gavepengene til det de sier. Jeg ser det sikkert er en relevant mistanke i noen få, få tilfeller - men generelt er det en fryktelig trist måte å tenke på. Jeg synes heller ikke gavekort på reisebyrå dekker det samme som kontanter ville ha gjort. Jeg gir beng i om paret bruker pengene jeg gir på flybilletten, hotellet, en bedre middag, noe fint de kjøper seg, inngang på en attaraksjon, et cafébesøk, og så videre. Skjønner ikke at det liksom skulle være "riktigere" å bare ønske seg penger til fly og hotell. (førstnevnte er jo gjerne betalt lenge før bryllupet i tillegg)

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ikke for vane å be om kvittering på hva folk har brukt pengene i bursdagsgave eller konfirmasjonpå for eksempel. Så forstår ikke hvorfor dette skal være annerledes i bryllup.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har ikke for vane å be om kvittering på hva folk har brukt pengene i bursdagsgave eller konfirmasjonpå for eksempel. Så forstår ikke hvorfor dette skal være annerledes i bryllup.

Enig, men det er også litt frekt å spørre om penger til bryllupsreise, den der pose og sekk holdningen irriterer når folk maser på en om penger. Både holde bryllup og reise på bryllupsreise... De skulle da heller ha gjort bryllupet til en enklere og billigere affære og deretter brukt sine egne penger på reise.

Endret av Gjest
  • Liker 2
Skrevet

Enig, men det er også litt frekt å spørre om penger til bryllupsreise, den der pose og sekk holdningen irriterer når folk maser på en om penger. Både holde bryllup og reise på bryllupsreise... De skulle da heller ha gjort bryllupet til en enklere og billigere affære og deretter brukt sine egne penger på reise.

Vi er veldig klar oer at du mener det der. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du skiller ut pengegaver som "pose og sekk-holdning". Hva er forskjellen på å få 500 kr til en flybillett og å få tallerkner og kopper verdt 500 kr? Hvorfor ikke "da skulle de ha gjort bryllupet billigere og brukt sine egne penger på servise"? :klo:

(og nei, jeg spør ikke nødvendigvis for å være frekk, men jeg ser faktisk ikke forskjellen. Gjestene gir jo gaver til samme verdi uansett. :klo:)

• Liker 3
Skrevet

Vi er veldig klar oer at du mener det der. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du skiller ut pengegaver som "pose og sekk-holdning". Hva er forskjellen på å få 500 kr til en flybillett og å få tallerkner og kopper verdt 500 kr? Hvorfor ikke "da skulle de ha gjort bryllupet billigere og brukt sine egne penger på servise"? :klo:

(og nei, jeg spør ikke nødvendigvis for å være frekk, men jeg ser faktisk ikke forskjellen. Gjestene gir jo gaver til samme verdi uansett. :klo:)

Ville du ha holdt bursdagsselskap og bedt om pengegaver fordi du ellers ikke ville hatt råd til å reise til Mallorca?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er litt merkelig å mistenke brudeparet for å ikke bruke gavepengene til det de sier. Jeg ser det sikkert er en relevant mistanke i noen få, få tilfeller - men generelt er det en fryktelig trist måte å tenke på. Jeg synes heller ikke gavekort på reisebyrå dekker det samme som kontanter ville ha gjort. Jeg gir beng i om paret bruker pengene jeg gir på flybilletten, hotellet, en bedre middag, noe fint de kjøper seg, inngang på en attaraksjon, et cafébesøk, og så videre. Skjønner ikke at det liksom skulle være "riktigere" å bare ønske seg penger til fly og hotell. (førstnevnte er jo gjerne betalt lenge før bryllupet i tillegg)

Meningen min har nok en sammenheng med at jeg sjeldent gir penger eller gavekort. Og spesielt ikke i bryllupsgave.

Skrevet

Ville du ha holdt bursdagsselskap og bedt om pengegaver fordi du ellers ikke ville hatt råd til å reise til Mallorca?

Nei, men jeg ville heller ikke ha holdt bursdagsselskap og bedt om ting og gjenstander jeg ikke ellers ikke ville hatt råd til.

• Liker 2
Skrevet

Nei, men jeg ville heller ikke ha holdt bursdagsselskap og bedt om ting og gjenstander jeg ikke ellers ikke ville hatt råd til.

Vel, men både i bryllup og bursdag bruker man å kjøpe en gave. I bryllup så har folk også lov til å diktere gavene bittelitt, intet galt i det, men når folk maser om penger, da er grensen nådd.

Skrevet

Vel, men både i bryllup og bursdag bruker man å kjøpe en gave. I bryllup så har folk også lov til å diktere gavene bittelitt, intet galt i det, men når folk maser om penger, da er grensen nådd.

Enig med Gjest

Skrevet

Folk har lov til å diktere gave? Er det bedre å bli påtvunget gave de ellers ikke vil ha? Insisterer du da at paret skal beholde gaven?

Anonymous poster hash: 92ee9...707

• Liker 1
Skrevet

Folk har lov til å diktere gave? Er det bedre å bli påtvunget gave de ellers ikke vil ha? Insisterer du da at paret skal beholde gaven?

Du husker gavelisten som blir lagt ut histen og pisten?

Skrevet

Du husker gavelisten som blir lagt ut histen og pisten?

Ja, jeg husker det nå, Gjest. Vi blir nok aldri enige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...