Gå til innhold

Vanvittig høyt tollgebyr hos DHL, jeg er sjokkert!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestilte en pakke fra iHerb, og totalt kom prisen på ca 300 kroner. Jeg valgte DHL som leverandør, og jeg er selvfølgelig fullstendig klar over at jeg må betale toll og moms på dette.

Men så fikk jeg regning fra DHL på rett i overkant av 600 kroner. Er ikke det helt hinsides? Noen andre som har fått ei så høy regning fra dem på et så lavt beløp?

Momsen er grei, men nesten 500 kroner av dette er gebyrer de skulle ha for jobben. De påstår at siden jeg har bestilt 2 eller flere ulike produkter må alt fortolles enkeltvis, og derfor det høye gebyret.

Er dette virkelig vanlig praksis?

(tar denne som anonym, jeg vil ikke bli gjenkjent :/ )

Anonymous poster hash: 5033c...27b
Videoannonse
Annonse
Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg synes det høres rart ut. Jeg har bestilt et par ganger fra iherb med ups der jeg har betalt momn (og jeg har bestilt mye mer enn to ting), og jeg har aldri måttet betale noe særlig mer fortollingsgebyr enn andre plasser. Jeg husker jo ikke nøyaktig hva jeg betalte, men har alltid betalt under 200kr, uansett hvor dyrt/hvor mye jeg har bestilt.

Skrevet

Du må ikke betale toll, med mindre du har kjøpt varer som er tollbelagte - det er faktisk svært få varer som er tollbelagte, så langt vet jeg bare at man må betale toll på klær, men når det kommer til sminke, kosmetikk osv slipper man toll. Du betaler fortollingsgebyr og moms når du henter ut/får pakken, som er vanlig prosedyre på pakker over 200 norske kroner.

Hva bestilte du egentlig i denne pakken? Syns selv det høres merkelig ut. Jeg har bestilt sikkert 50 pakker fra iHerb, men har alltid holdt meg under 200 grensa og sluppet dette. Jeg har derimot hørt at DHL er et veldig dyrt fraktselskap, jeg har aldri skjønt hva folk mener med dette da det koster en slikk og ingenting å velge DHL som fraktmetode... Kanskje det er dyrt når man overstiger 200,-? MEN, har du vært i kontakt med DHL og de sier at dette er vanlig praksis, så er det nok slik. Forhåpentligvis er det noen her inne på forumet som kan svare deg bedre på dette som selv har kjøpt varer for over 200,- og måtte betale dyre gebyrer. Bestill flere pakker i gangen under 200,- neste gang så slipper du dette spetakkelet. Og du sparer faktisk penger. ;)

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Hvor mange pakker var det du bestilte, TS?

Hver enkelt pakke behandles separat, man kan ikke forvente at to eller flere pakker holdes samlet og behandles som en enhet.

Mva er en ting, tollbehandling en annen sak, og så kommer et påslag for utlegg til mva og toll.

Hva står det på regningen du mottok?

Skrevet

DHL og tollpost er svindyrt.

Anonymous poster hash: 0abff...49e
  • Liker 1
Skrevet

Bestilte en pakke fra iHerb, og totalt kom prisen på ca 300 kroner. Jeg valgte DHL som leverandør, og jeg er selvfølgelig fullstendig klar over at jeg må betale toll og moms på dette.

Men så fikk jeg regning fra DHL på rett i overkant av 600 kroner. Er ikke det helt hinsides? Noen andre som har fått ei så høy regning fra dem på et så lavt beløp?

Momsen er grei, men nesten 500 kroner av dette er gebyrer de skulle ha for jobben. De påstår at siden jeg har bestilt 2 eller flere ulike produkter må alt fortolles enkeltvis, og derfor det høye gebyret.

Toll har du nok ikke betalt, men moms er det på nesten alle varer. Den er normalt 25%, men er 15% for mat og drikke. Har du da bestilt f.eks. én fuktighetskrem og én pakke med goji-bær, så må disse behandles hver for seg.

DHL og lignende selskaper er ganske sleipe. Prøv å google litt, så ser du at du ikke er den første som har opplevd lignende. Har du muligheten er det som regel mye billigere å fortolle sendingen selv eller få det tilsendt med normal post. Eller hold deg under 200-kronersgrensa.

Anonymous poster hash: 0f9d7...705

• Liker 4
Skrevet

Jeg bestilte varer for $54 for noen måneder siden, men fikk avslag i prisen pga. rewards slik at jeg kun betalte $27. Benyttet meg av DHL Express. Noen dager jeg hadde mottatt varene fikk jeg en regning fra DHL på nærmere 600 kr...

Jeg ringte DHL for å klage. De opplyste om at iHerb ikke oppgir prisen man faktisk har betalt for varene, men den opprinnelige prisen før rabatten man har fått på varene - og det er denne de da beregner momsen på. Hadde dette vært gjennom Posten så hadde det "bare" blitt omtrent 200 i moms og fortollingsgebyr. DHL derimot la på gebyrer for alt mulig rart (jeg hadde bestilt mange forskjellige varetyper).

Jeg spurte også om jeg ville slippe regningen om jeg fikk en bekreftelse fra iHerb om at jeg hadde betalt under 200 for varene, men fikk beskjed om at jeg fortsatt måtte betale. Så nå holder jeg meg langt unna DHL. Og hvis jeg i fremtiden kommer til å handle noe mer fra iHerb, så passer jeg på at verdien før eventuelle rabatter er trukket fra er under 200 kr.

Anonymous poster hash: 6caa1...512
Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg handlet for under 200 kroner, og fikk en regning på 600ognoe.

Klagde til dhl, men fikk beskjed om at varer fra iherb tydeligvis er spesialprodukter (husker ikke hele begrunnelsen) og derfor måtte jeg betale uansett hvor mye jeg handlet for.

Skrevet

Jeg bestilte for 240kr fra iherb og fikk regning fra DHL på 509kr. Svindyrt synes jeg.

Så ble ikke akkurat billig å bestille fra utlandet likevel da. Jeg kjøpte kun matprodukter. Og jeg tror det stod at 35kr av det der var mva. Resten var tollbehandlng.

Skrevet

Jeg handlet for under 200 kroner, og fikk en regning på 600ognoe.

Klagde til dhl, men fikk beskjed om at varer fra iherb tydeligvis er spesialprodukter (husker ikke hele begrunnelsen) og derfor måtte jeg betale uansett hvor mye jeg handlet for.

Hvorfor i huleste fikk du regning med dem om du handlet under 200,-? Man betaler jo bare DHL for frakt da, ikke moms og fortolling!

Gjest Funky Punk
Skrevet

De mente det var fordi det var noe spesialprodukter som ikke gikk under 200 kroners grensen..

Skrevet

Bestilte et par sko som ble levert med Dhl. Fikk kjemperegning. Litt for momsen, resten fordi de hadde "tatt på seg jobben" med å fikse moms/toll. Ikke at jeg hadde bedt dem om det akkurat. Ble dyre sko. Kunne like godt kjøpt dem her. Ikke passet de heller :P

Skrevet

Jeg bestilte en pakke med 6 produkter. Det var to shampoer, en juice, en olje og et par pakker med te. DHLs forsvar av prisen er altså at disse tingene måtte fortolles enkeltvis, selv om alt kom i samme pakke. På regningen står det at moms er ca 135 kroner (og det er forsåvidt greit), mens fortollingsgebyr og utlegg til staten-gebyr til sammen er 470 kroner.

Jeg kan ikke fatte at det kan være lov, har prøvd å finne informasjon om disse satsene slik at jeg kan skylde meg selv for ikke å ha gjort grundig nok research, men kan ikke finne noe. Dyrt er en ting liksom, men et gebyr som er dobbelt så høyt som verdien på pakken er helt hinsides.

- TS

• Liker 3
Skrevet

Jeg bestilte varer for $54 for noen måneder siden, men fikk avslag i prisen pga. rewards slik at jeg kun betalte $27. Benyttet meg av DHL Express. Noen dager jeg hadde mottatt varene fikk jeg en regning fra DHL på nærmere 600 kr...

Jeg ringte DHL for å klage. De opplyste om at iHerb ikke oppgir prisen man faktisk har betalt for varene, men den opprinnelige prisen før rabatten man har fått på varene - og det er denne de da beregner momsen på. Hadde dette vært gjennom Posten så hadde det "bare" blitt omtrent 200 i moms og fortollingsgebyr. DHL derimot la på gebyrer for alt mulig rart (jeg hadde bestilt mange forskjellige varetyper).

Jeg spurte også om jeg ville slippe regningen om jeg fikk en bekreftelse fra iHerb om at jeg hadde betalt under 200 for varene, men fikk beskjed om at jeg fortsatt måtte betale. Så nå holder jeg meg langt unna DHL. Og hvis jeg i fremtiden kommer til å handle noe mer fra iHerb, så passer jeg på at verdien før eventuelle rabatter er trukket fra er under 200 kr.

Rewards betraktes som penger "tilgode", altså at du har betalt for det på forhånd. Grunnlaget for fortolling blir dermed ikke hva du ble fakturert for den pakken (minus shipping) , men også det du har "forhåndsbetalt" i form av rewards.

Jeg har f.eks. flere ganger fått erstatning for ødelagte varer fra iHerb som rewards. Og da reduserer prisen på neste ordre jeg bestiller fra dem.

Hvis du derimot kjøper varer som er på salg eller nedsatt fra iHerb, er det den vireklige prisen du betalte (verdien av varen på det tidspunktet) og da danner den rabatterte prisen grunnlaget for fortollingen.

Denne forklaringen har jeg fått fra iHerb, da jeg spurte hva de oppgir som fortollingsgrunnlag utenpå pakken. Det var altså ikke en feil-fortolkning det du opplevde fra DHLs side.

Anonymous poster hash: f6974...7f1

• Liker 2
Skrevet

Rewards betraktes som penger "tilgode", altså at du har betalt for det på forhånd. Grunnlaget for fortolling blir dermed ikke hva du ble fakturert for den pakken (minus shipping) , men også det du har "forhåndsbetalt" i form av rewards. Jeg har f.eks. flere ganger fått erstatning for ødelagte varer fra iHerb som rewards. Og da reduserer prisen på neste ordre jeg bestiller fra dem. Hvis du derimot kjøper varer som er på salg eller nedsatt fra iHerb, er det den vireklige prisen du betalte (verdien av varen på det tidspunktet) og da danner den rabatterte prisen grunnlaget for fortollingen. Denne forklaringen har jeg fått fra iHerb, da jeg spurte hva de oppgir som fortollingsgrunnlag utenpå pakken. Det var altså ikke en feil-fortolkning det du opplevde fra DHLs side. Anonymous poster hash: f6974...7f1

Åj, dette var ikke jeg klar over. Hvorfor står ikke dette på iherb? Hva med de 5 prosentene man får i VIP-rabatt?

Anonymous poster hash: 890cb...071

Skrevet

Åj, dette var ikke jeg klar over. Hvorfor står ikke dette på iherb? Hva med de 5 prosentene man får i VIP-rabatt?

Anonymous poster hash: 890cb...071

Antegeligvis fordi det bare gjelder oss norske kunder!

VIP-rabatt er "virkelig" rabatt, og reduserer tollgrunnlaget.

Jeg er enig at det er vanskelig. Jeg måtte overforsikre meg om jeg ikke misforsto da jeg fikk dette forklart fra iHerb, for det er ikke helt enkelt å holde styr på begrepene.

Og slik som iHerb setter opp varekurv-prisen gjør det heller ikke så enkelt, fordi du ikke får oppgitt verdien før rewards er fratrukket.

Hvis du imidlertid går til aller siste side i bestillingen, der du endelig trykker "place order", får du oppgitt totalsummen inklusiv shipping, og da er det lett å bare trekke i fra shippingkostnadene, så får du fortollingsgrunnlaget. (Hvis du ser det blir feil på dette tidspunktet, er det ennå ikke for sent å ombestemme seg.)

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal aldri mer bruke DHL. Jeg slapp unna gebyrer og toll men fikk melding fra budbilsjåføren om at dersom han ikke fikk tak i meg snarest måtte jeg hente pakken selv på depotet (som da er ca 6 mil unna her). Jeg hadde vært travelt opptatt på jobb da han ringte og visste heller ikke at pakken skulle leveres den dagen, så jeg så ikke de ubesvarte anropene og meldingen før det var for sent. Da jeg spurte om det virkelig var min eneste sjanse til å få pakken levert og at jeg måtte kjøre flere mil for å hente den, fikk jeg et sarkastisk svar fra sjåføren om at det "dessverre ikke er egne regler for deg" og at han beklaget at jeg "reagerte sånn". Heldigvis ble jeg oppringt en dag senere av en annen sjåfør og fikk pakken min levert.
Den sure sjåføren var ikke ansatt i DHL men kjørte for en samarbeidspartner, men likevel gidder jeg ikke risikere den typen behandling flere ganger. Heretter blir det mange mindre pakker sendt på billigste måte så jeg kan hente på posten eller i butikk.

Anonymous poster hash: e05b6...91a
  • Liker 1
Skrevet

Jeg skal aldri mer bruke DHL. Jeg slapp unna gebyrer og toll men fikk melding fra budbilsjåføren om at dersom han ikke fikk tak i meg snarest måtte jeg hente pakken selv på depotet (som da er ca 6 mil unna her). Jeg hadde vært travelt opptatt på jobb da han ringte og visste heller ikke at pakken skulle leveres den dagen, så jeg så ikke de ubesvarte anropene og meldingen før det var for sent. Da jeg spurte om det virkelig var min eneste sjanse til å få pakken levert og at jeg måtte kjøre flere mil for å hente den, fikk jeg et sarkastisk svar fra sjåføren om at det "dessverre ikke er egne regler for deg" og at han beklaget at jeg "reagerte sånn". Heldigvis ble jeg oppringt en dag senere av en annen sjåfør og fikk pakken min levert.

Den sure sjåføren var ikke ansatt i DHL men kjørte for en samarbeidspartner, men likevel gidder jeg ikke risikere den typen behandling flere ganger. Heretter blir det mange mindre pakker sendt på billigste måte så jeg kan hente på posten eller i butikk.

Jeg har også opplevd noen ganger å få en helt urimelig, frekk og ubehagelig sjåfør, som nærmest skjelte meg ut. (Utlending selvfølgelig. Beklager, men enkelte utlendinger, og jeg erfart at det ofte er sør-øst europeere eller sør-vest asiatere, - eier ikke et minimum av dannelse.)

Jeg har senere fått levering av en strålende blid, norsk, service-innstilt sjåfør.

Jeg angrer for at jeg ikke klaget til DHL på den første sjåføren, men det skjønner jeg at du var flink nok til å gjøre.:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror kanskje forklaringen er at det ikke er snakk om "2 eller flere produkter", men at produktene tilhører forskjellige varetyper og dermed har forskjellige fortollingssatser.

I pakken din er det minst 3 helt forskjellige varetyper - som har helt forskjellige tollsatser. Og dermed må de "splitte" opp innholdet. Og det er mer arbeidskrevende.

Skrevet

Rewards betraktes som penger "tilgode", altså at du har betalt for det på forhånd. Grunnlaget for fortolling blir dermed ikke hva du ble fakturert for den pakken (minus shipping) , men også det du har "forhåndsbetalt" i form av rewards.

Jeg har f.eks. flere ganger fått erstatning for ødelagte varer fra iHerb som rewards. Og da reduserer prisen på neste ordre jeg bestiller fra dem.

Hvis du derimot kjøper varer som er på salg eller nedsatt fra iHerb, er det den vireklige prisen du betalte (verdien av varen på det tidspunktet) og da danner den rabatterte prisen grunnlaget for fortollingen.

Denne forklaringen har jeg fått fra iHerb, da jeg spurte hva de oppgir som fortollingsgrunnlag utenpå pakken. Det var altså ikke en feil-fortolkning det du opplevde fra DHLs side.

Tusen takk for info! :) Jeg har tolket rewards'n som en helt vanlig rabatt siden jeg ikke har funnet noe info det på hjemmesiden. Og det er forsåvidt ikke det at jeg måtte betale moms som gjør meg rasende - det er at beløpet er latterlig høyt.

Sjåføren som skulle levere til meg ringte meg midt på dagen en hverdag og spurte om jeg var hjemme. Sa jeg var på jobb (ca. 7 km. unna der jeg bor), og da ble han lettere sjokkert og sa han da ikke kunne levere til meg den dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...