Gjest Kv84 Skrevet 7. februar 2014 #1 Skrevet 7. februar 2014 Prøvde å poppe popcorn som er for gryte i en gryte jeg har, men ingen poppet. Arg. Får ikke til en dritt, hva gjør jeg da?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #2 Skrevet 7. februar 2014 Var du tålmodig nok da? Nå er det en stund siden sist jeg poppet popcorn i en gryte, men jeg syns jeg kan huske at det tok en stund før det begynte å poppe. Anonymous poster hash: 20b97...b0d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #3 Skrevet 7. februar 2014 Mer olje og høyere varme? Jeg setter gryta på fullt og slenger i 3 korn, når de er poppet slenger jeg i resten (1 dl). Jeg skrur ned varmen når omtrent halvparten er poppet, ellers svis de. Anonymous poster hash: 53594...3dd 2
Gjest Kv84 Skrevet 7. februar 2014 #4 Skrevet 7. februar 2014 Var du tålmodig nok da? Nå er det en stund siden sist jeg poppet popcorn i en gryte, men jeg syns jeg kan huske at det tok en stund før det begynte å poppe. Anonymous poster hash: 20b97...b0d Har så dårlig tålmodighet, denne poppinga viser til mitt liv.
Gjest Kv84 Skrevet 7. februar 2014 #5 Skrevet 7. februar 2014 Det bobler veldig i smøret. Og ristet på gryta.
Gjest crazycatlady Skrevet 7. februar 2014 #6 Skrevet 7. februar 2014 Åh, nå fikk jeg lyst på popcorn! 2
Gjest Akiko Skrevet 7. februar 2014 #7 Skrevet 7. februar 2014 Det tar laaang tid. Hiv i tre korn og vent til de popper. Så hiver du i resten.
Gjest Cevita Skrevet 7. februar 2014 #8 Skrevet 7. februar 2014 Det bobler veldig i smøret. Og ristet på gryta. Smør? Jeg pleier alltid å poppe i olje. Men det har kanskje ikke noe å si... 2
Gjest crazycatlady Skrevet 7. februar 2014 #9 Skrevet 7. februar 2014 Popper i olje her også. Trodde det var det man skulle jeg. Olje blir vel fortere varmt også tror jeg.
Gjest Crazycatlady Skrevet 8. februar 2014 #10 Skrevet 8. februar 2014 Ikke popp i smør, det svir seg bare. Pleier å ha olje oppi gryta, varmer den opp, hiver kornene oppi, skrur ned varmen litt ellers så svir det seg lett. Så må man vente en stund mens man rister på gryta med jevne mellomrom. Prøver å ta gryta av plata når jeg hører at det omtrent er ferdig for det blir fort brent.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #11 Skrevet 8. februar 2014 Jeg popper i en blanding av smør og olje. Smør må man ha, det setter så god smak på popcornet. Har smør/olje i gryta, setter på full varme til det har smelta og bobler litt. Da har jeg oppi nok popcorn til at dtet dekker grytebunnen, legger på lokk og skrur ned på halv varme eller litt lavere. Venter, og rister litt på gryta innimellom. Tror fort det tar en 5-7 min før det begynner å poppe. Anonymous poster hash: d1a11...31c
Gjest Kv84 Skrevet 8. februar 2014 #12 Skrevet 8. februar 2014 Det står man skal smelte smør. Tror ikke jeg tør å varme olje på så veldig høy temperatur.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #13 Skrevet 8. februar 2014 Jeg synes det er mye enklere å poppe med olje. Anonymous poster hash: 53594...3dd
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #14 Skrevet 8. februar 2014 Det står man skal smelte smør. Tror ikke jeg tør å varme olje på så veldig høy temperatur. Eh.Olje tåler høyere temperaturer enn smør... Anonymous poster hash: d1a11...31c
Gjest Lille-pus Skrevet 8. februar 2014 #15 Skrevet 8. februar 2014 Olje tåler mye høyere temperatur før den svir seg, - i motsetning til smør. Uansett... med smør så smelter du smøret til fresingen har gitt seg og smøret er smeltet. Så slenger du oppi de nevnte 3 kornene og venter til disse sprekker (popper seg). Tilsett resten av kornene, rist på kjelen. Vent. Rist på kjelen igjen og gjenta hele tiden mens kornene popper. Det tar litt tid, men det blir bra. Jeg anbefaler å poppe i mais eller rapsolje. Maisoljen tåler høy temperatur og er egentlig den beste oljen til både pommes frites og til popcorn siden den er nærmest aldeles smakløs.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #16 Skrevet 8. februar 2014 Du kan poppe i vann også. Anonymous poster hash: 730d6...768
Gjest Lille-pus Skrevet 8. februar 2014 #17 Skrevet 8. februar 2014 Du kan poppe i vann også. Anonymous poster hash: 730d6...768 Fortell !
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #18 Skrevet 8. februar 2014 Fortell ! Du koker opp vann, og popper akkurat som med olje. Prøv deg fram med mengde vann. Det skal ikke mye til. Om du vil kan du ha litt salt i vannet også. Anonymous poster hash: 730d6...768
snusmumriken Skrevet 8. februar 2014 #19 Skrevet 8. februar 2014 Jeg slenger med min fremgangsmetode, som funker (for meg): 1) Ha i popcorn til det dekker bunnen av kjelen, fyll på med olje til alle korna har litt på seg (men ikke svømmer) og en dæsj smør om man vil 2) bruk en plate som er like stor som bunnen av kjelen (ikke mindre!) kjør på full guffe 3) Rist på gryta ofte, men ikke konstant 4) Hør når det er ferdig. Går lynfort. Med litt øvelse blir alle korna poppet uten at noe blir svidd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå