Gå til innhold

5 åring som gjør bommelom i buksa

Anbefalte innlegg

Skrevet

5 åringen gjør fortsatt i buksa fra tid til annen ser ut til å klare å få bukt med det. Nå denne uka er det plutselig flere ganger.

Kan ikke komme på noen grunner til hvorfor, og heller ingen måter å kanskje få bukt med det?

Gode tips til hvordan vi tar tak i dette?

Anonymous poster hash: 17ee9...dce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med at ungen ikke har sykdom som gjør dette.

Da er han så stor at han får "rydde opp" dritten selv. Altså kle av seg, skylle tøyet i kaldt vann så bæsjen blir borte og tørke av seg skikkelig i rompa selv. Hjelper ikke dette, fat du kjøpe bleier til store barn, og gi beskjed om at de som bæsjer i buksa må bruke bleie. Denne må han naturligvis skifte av seg og kaste selv når han har dritt seg ut.

Anonymous poster hash: 62419...85f

• Liker 7
Skrevet

Da er han så stor at han får "rydde opp" dritten selv. Altså kle av seg, skylle tøyet i kaldt vann så bæsjen blir borte og tørke av seg skikkelig i rompa selv. Hjelper ikke dette, fat du kjøpe bleier til store barn, og gi beskjed om at de som bæsjer i buksa må bruke bleie. Denne må han naturligvis skifte av seg og kaste selv når han har dritt seg ut.

Nei, ingen sykdom.

Han blir nedstemt når man prater om det,

det vil ikke gjøre vondt værre at han må ta del i det på denne måten?

• Liker 2
Skrevet

Hæ? Dette er det dummeste jeg har hørt, man bruker da virkelig ikke ydmykelser som straff.

Er dette noe som har begynt nå nylig, eller har han aldri vært helt tørr? Uansett er første bud å sjekke at han ikke har forstoppelse. Det kan overraskende nok gi sånne symptomer.

• Liker 19
Skrevet

Regner med du ikke har barn selv.

Anonymous poster hash: 3fd83...3b3

• Liker 8
Skrevet

Hæ? Dette er det dummeste jeg har hørt, man bruker da virkelig ikke ydmykelser som straff.

Er dette noe som har begynt nå nylig, eller har han aldri vært helt tørr? Uansett er første bud å sjekke at han ikke har forstoppelse. Det kan overraskende nok gi sånne symptomer.

Vært tørr tidligere, men begynt nå i det senere . Som oftest i barnehagen...

Skrevet

Er det noe som gjør at han f.eks ikke tør å si i fra i bhg at han må på do?

Anonymous poster hash: 2a1bc...9b7

• Liker 1
Skrevet

Er det noe som gjør at han f.eks ikke tør å si i fra i bhg at han må på do?

Anonymous poster hash: 2a1bc...9b7

Det skjer hjemme også, så lite sannsynlig at det er der det skorter. Han sier imidlertid ifra når det allerede har skjedd.

Han er en utadvent og uredd gutt.

Skrevet

Prøv å snakk med han uten å gjøre han ubekvem, finn ut hva som ligger bak.

Jeg gjorde i bukse til jeg var en del større. Grunnen var rett og slett at jeg slet forferdelig med nærmest konstant forstoppelse. Det var så umåtelig vondt å gå på do. Så jeg prøvde så godt jeg kunne å holde igjen det lille som ville ut. Det måtte selvfølgelig gå som det gjorde, noe havnet i trusa.

Heldigvis tok mine foreldre problemet på alvor, uten å straffe meg. Det meste ble prøvd ut, men jeg måtte vokse det av meg. Akupunktur hjalp i perioder. Og jeg husker alle gangene jeg satt på do å gråt av smerte, med mamma som satt med meg og til tider gråt av fortvilelse.

Jeg kjenner ennå panikken ta meg hvis magen blir treg. Men nå skjønner jeg jo at det ikke blir bedre av å holde igjen, selv om dobesøk ennå av og til ender med rifter og blod :-/

Anonymous poster hash: 95717...717

Skrevet

Prøv å snakk med han uten å gjøre han ubekvem, finn ut hva som ligger bak.

Jeg gjorde i bukse til jeg var en del større. Grunnen var rett og slett at jeg slet forferdelig med nærmest konstant forstoppelse. Det var så umåtelig vondt å gå på do. Så jeg prøvde så godt jeg kunne å holde igjen det lille som ville ut. Det måtte selvfølgelig gå som det gjorde, noe havnet i trusa.

Heldigvis tok mine foreldre problemet på alvor, uten å straffe meg. Det meste ble prøvd ut, men jeg måtte vokse det av meg. Akupunktur hjalp i perioder. Og jeg husker alle gangene jeg satt på do å gråt av smerte, med mamma som satt med meg og til tider gråt av fortvilelse.

Jeg kjenner ennå panikken ta meg hvis magen blir treg. Men nå skjønner jeg jo at det ikke blir bedre av å holde igjen, selv om dobesøk ennå av og til ender med rifter og blod :-/

Når man har treg mage, så må du drikke mer vann. Så hjelper det å være forsiktig med hva du spiser.

Det beste er å være forsiktig med hvetemel og sukker, og å spiser mer grønsaker og sunt fett.

Anonymous poster hash: c74aa...92c

• Liker 2
Skrevet

Når man har treg mage, så må du drikke mer vann. Så hjelper det å være forsiktig med hva du spiser.

Det beste er å være forsiktig med hvetemel og sukker, og å spiser mer grønsaker og sunt fett.

Anonymous poster hash: c74aa...92c

Takk for tips. Men det må bare gå seg til av seg selv, merker ingenting ved endring av kosten og væskeinntak.

Men nå er det ikke så ofte at det plager meg nevneverdig. Men jeg er aldri daglig på do, så helt bra er det vel egentlig ikke.

Skrevet

Det kan ligge her. Barnehagen har ofte ikke tid til å hjelpe barna med det de trenger. På vinteren med mye klær er dette ekstra ille. Trives han i barnehagen? Får han nok oppmerksomhet der eller er det andre ting som plager ham? Er det for eksempel noen store forandringer i livet hans som f.eks. ny samboer?

Jeg tenker at det kan ligge en bønn om hjelp/støtte/forståelse i dette, siden det plutselig begynte å skje.

• Liker 3
Skrevet

Bommelomm? DRITE hete det! Eller avføre om du er fin på det. Må man snakke babyspråk selv om man har unger eller????

Anonymous poster hash: d5197...7c6

• Liker 8
Skrevet

Det kan ligge her. Barnehagen har ofte ikke tid til å hjelpe barna med det de trenger. På vinteren med mye klær er dette ekstra ille. Trives han i barnehagen? Får han nok oppmerksomhet der eller er det andre ting som plager ham? Er det for eksempel noen store forandringer i livet hans som f.eks. ny samboer?

Jeg tenker at det kan ligge en bønn om hjelp/støtte/forståelse i dette, siden det plutselig begynte å skje.

Bønn om hjelp, faktisk!

"Pedagogen" slår til igjen! :fnise:

Hun skriver jo at ungen gjør det hjemme og at han er en uredd og utadvent gutt. Er ikke alltid det ligger dype traumer eller "skumle saker" bak unger som driter i buksa, som oftest gidder de ikke gå på do. De leker, glemmer seg bort eller har ikke tid også klarer de ikke holde seg.

I slike tilfeller kan ungen skylle tøyet og tørke seg selv etterpå, det syntes de er drittkjedelig, og kanskje de gidder å drite på do neste gang. Å dulle og dille med slik oppførsel gjør at du forsterker atferden. Det er like idiotisk som de som gir ungen kun et klistremerke fordi de kun slo mamma en gang! :laugh:

Anonymous poster hash: 58294...546

• Liker 5
Skrevet

Jeg har også en sønn som bæsjer på seg, han er 6 år. Det kan gå dager i mellom eller det kan være 5 ganger i løpet av dagen, litt hver gang. Han kan også tisse på seg.

Vi har prøvd alt, belønning, straff, ignorering av uhellet, latt han skifte selv, vi har skiftet, ja ALT! Ingenting har hjulpet. Vi har snakket og snakket og snakket med han og han ikke forkare hvorfor han gjør det.

Men vi har kommet ned til at han ikke har tid til å gå på do, for det skjer som regel når han holder på med noe eller spesielt når han er ute eller er sammen med venner. Han har faste dotider og vi minner han på å gå på do i tillegg, det er ganske så lett å se på kroppspråket hans når han må på do, men lar være. Han bryr seg ikke om at det har kommet i trusa eller lukter og han skifter ikke om vi ikke sier at han må.

Det er fryktelig frusterende for alle, både han og oss. Jeg håper virkelig det snart går over.

Anonymous poster hash: 52dc2...ad7
Skrevet

5 åringen gjør fortsatt i buksa fra tid til annen ser ut til å klare å få bukt med det. Nå denne uka er det plutselig flere ganger.

Kan ikke komme på noen grunner til hvorfor, og heller ingen måter å kanskje få bukt med det?

Gode tips til hvordan vi tar tak i dette?Anonymous poster hash: 17ee9...dce

Grunner KAN være opprivende livshendelser som samlivsbrudd i familien eller overgrep i bhg f.eks. Ikke for å være frekk, men vil nevne det. Greit å være obs på sånne ting, selv om det slett ikke trenger å være tilfelle her.

Anonymous poster hash: 74a8f...b71

• Liker 1
Skrevet

Da er han så stor at han får "rydde opp" dritten selv. Altså kle av seg, skylle tøyet i kaldt vann så bæsjen blir borte og tørke av seg skikkelig i rompa selv. Hjelper ikke dette, fat du kjøpe bleier til store barn, og gi beskjed om at de som bæsjer i buksa må bruke bleie. Denne må han naturligvis skifte av seg og kaste selv når han har dritt seg ut.Anonymous poster hash: 62419...85f

Herregud, som om det ikke skulle være ille og flaut nok å bæsje seg ut som femåring, så skal barnet i tillegg "straffes" med å måtte tørke opp selv? Toppen av fornedring. Fin måte å sørge for at han aldri glemmer det på.....

Skrevet

Bønn om hjelp, faktisk!"Pedagogen" slår til igjen! :fnise:Hun skriver jo at ungen gjør det hjemme og at han er en uredd og utadvent gutt. Er ikke alltid det ligger dype traumer eller "skumle saker" bak unger som driter i buksa, som oftest gidder de ikke gå på do. De leker, glemmer seg bort eller har ikke tid også klarer de ikke holde seg. I slike tilfeller kan ungen skylle tøyet og tørke seg selv etterpå, det syntes de er drittkjedelig, og kanskje de gidder å drite på do neste gang. Å dulle og dille med slik oppførsel gjør at du forsterker atferden. Det er like idiotisk som de som gir ungen kun et klistremerke fordi de kun slo mamma en gang! :laugh:Anonymous poster hash: 58294...546

Seriøst? Tviler på at en femåring bæsjer i buksa fordi han ikke "gidder" å gå på do!

• Liker 1
Skrevet

Seriøst? Tviler på at en femåring bæsjer i buksa fordi han ikke "gidder" å gå på do!

Har ikke særlig god greie på unger du, skjønner jeg. Ei anna ei over her skriver også at hennes gjør det samme. De glemmer seg bort, eller gidder ikke.

Anonymous poster hash: 58294...546

• Liker 3
Skrevet

Har ikke særlig god greie på unger du, skjønner jeg. Ei anna ei over her skriver også at hennes gjør det samme. De glemmer seg bort, eller gidder ikke. Anonymous poster hash: 58294...546

Ja, sikkert... Det at de "glemmer seg" er vel den enkle forklaringen til foreldre som ikke gidder å finne en evt.årsak/bagatelliserer det. Dårlig greie på dette du ser jeg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...