Gå til innhold

Er det bare jeg som synes at fargen Kalkgrå har et grønnskjær?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har så lyst å male veggene i stua i en varm gråfarge som ikke er for mørk og ikke er for lys. Alle skryter sånn av kalkgrå, men jeg blir alltid så skuffet hver gang jeg sjekker den ut for jeg synes den har et grønnskjær.

På dette bildet synes jeg den er fin:

Men på disse bildene synes jeg ikke den er så fin. Den er ikke grå nok:

kalkgraa3.jpg

kalkgraa2.jpg

Her synes jeg den har et grønnskjær:

Nytt%2Bpunktgrafikkbilde%2B%2811%29.jpg

Jeg har vært og hentet en fargeprøve på butikken, men jeg klarer bare ikke å bestemme meg for hva jeg synes. Noen som har noen innspill?

Anonymous poster hash: 55012...59b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, beklager store bilder. Ser også at jeg glemte å sette inn det bildet av der jeg synes den er fin. Det er her:

Stue%2Bsofa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, den har et grønnskjær. Grå tar også fargene fra resten av møblene, så du må velge grå som passer ditt hus, ikke din venninnes eller hun som jobber i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye av sollyset som påvirker. Mal en liten del av veggen og se hvordan det blir i løpet av dagen i forskjellig lys.

Anonymous poster hash: 40718...f0a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har den på et soverom og jeg synes ikke den ser ut sånn som på de "stygge" bildene dine. Den fargen lignet mer på kalk som vi har på et annet soverom.

Anonymous poster hash: 01544...ea8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs veldig på lyset, f.eks om du har litt gulskjær i taklamper osv så vil det lett se grønnlig ut. Dagslys er jo ikke så gult, så på dagtid en sommerdag vil det kanskje se ut slik du vil, men ikke på kvelden om høsten/vinteren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så fin nei. Hva blir hit fargen eter grått? Synes alle stuer er like nå, grå eller beige.

Anonymous poster hash: 5999f...9cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke grønt i den i virkeligheten... Har du prøvd å male en test på din vegg, i ditt lys, i ditt miljø?

Anonymous poster hash: cf187...2f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke grønt i den i virkeligheten... Har du prøvd å male en test på din vegg, i ditt lys, i ditt miljø?

Anonymous poster hash: cf187...2f1

Har noen fargprøver hengende oppe nå. Klarer ikke å bestemme meg for hva jeg synes i det hele tatt. Så utrolig vanskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fargekoden står det at fargen består av svart, hvit, gul og rød.

På noen av bildene ser det ut som det er grønnskjær i den, men jeg tror det kun er pga. lyset på bildet. Vi har noen farger som ser helt annerledes ut på reklamebilder enn i virkeligheten. Ville aldri trodd det var samme farge som vi har på veggen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kalkgrå hjemme og har aldri tenkt at det er grønnskjær i den.

Men du kan IKKE avgjøre slikt ut fra bilder.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I fargekoden står det at fargen består av svart, hvit, gul og rød.

På noen av bildene ser det ut som det er grønnskjær i den, men jeg tror det kun er pga. lyset på bildet. Vi har noen farger som ser helt annerledes ut på reklamebilder enn i virkeligheten. Ville aldri trodd det var samme farge som vi har på veggen.

Hvordan kan du se hvilke farger den bestør av? :) Jeg tenker også at det ser annereledes ut på bilder på nettet, men utrolig rart at den skal se så annerledes ut på reklamebildene da. De ønsker vel at man skal se hvordan den egentlig ser ut? De to øverste bildene er reklamebilder.

Jeg har kalkgrå hjemme og har aldri tenkt at det er grønnskjær i den.

Men du kan IKKE avgjøre slikt ut fra bilder.

Nei jeg skjønner. Men jeg har altså fargeprøver her, og jeg synes fremdeles det er grønnsksjær. En slags olivengrønn grønnskjær. Men hvilken farge synes du den ligner mest på i forhold til bildene ovenfor? Jeg har så lyst på en farge som ligner på bildet jeg la til i innlegg nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vi ikke har skjermer som viser de samme fargene, er det vanskelig å uttale seg om nyanser.

Men hvorfor velger du ikke bare en annen farge hvis du synes denne blir grønn? Du skal også være klar over at kalkgrå er en av de såkalte greige-fargene, og det krever en del av farger på gulv, detaljer og tilstøtende rom/vegger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge vi ikke har skjermer som viser de samme fargene, er det vanskelig å uttale seg om nyanser.

Men hvorfor velger du ikke bare en annen farge hvis du synes denne blir grønn? Du skal også være klar over at kalkgrå er en av de såkalte greige-fargene, og det krever en del av farger på gulv, detaljer og tilstøtende rom/vegger.

Kan du forklare mer ang. det?

Jeg har lyst på en grå farge, men er så usikker på hvilken. Har lest at kalkgrå er en favoritt som skal passe til alt, derfor har jeg tenkt en del på den. Er redd for at den skal bli for lys eller for mørk, og så er jeg også redd for at den skal bli for kald. Derfor har jeg sett etter en greige farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til greige-farger burde du ha alle "hvite" felter (vinduer, dører, tak, lister, gerekter ) i klassisk hvitt. De fleste har dette i eggehvit eller bomull (ferdigmalt fra fabrikk), og er det gulnet i tillegg blir det veldig gult mot greige-fargene.

Hva slags gulv har du? Dette burde heller ikke være for gult. Kalkgrått har mye rødt i seg, og fremhever dermed det gule i tilstøtende farger.

Jotun har en veldig fin tjeneste på Facebook der de hjelper deg med farger. Kanskje du kan spørre der?

:-)

Endret av Ellevill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til greige-farger burde du ha alle "hvite" felter (vinduer, dører, tak, lister, gerekter ) i klassisk hvitt. De fleste har dette i eggehvit eller bomull (ferdigmalt fra fabrikk), og er det gulnet i tillegg blir det veldig gult mot greige-fargene.

Hva slags gulv har du? Dette burde heller ikke være for gult. Kalkgrått har mye rødt i seg, og fremhever dermed det gule i tilstøtende farger.

Jotun har en veldig fin tjeneste på Facebook der de hjelper deg med farger. Kanskje du kan spørre der?

:-)

Jeg har dessverre veldig gule gulv, men det er ikke frivillig.. Vi har lyst å pusse de ned og lakke, men vi må prioritere.. Jeg er fattig student og lever litt på samboer så det er ikke alt vi har råd til enda ;)

Men jeg er sikker på at jeg leste et sted på jotun sine sider at bomull og kalkgrå passet. Skal se om jeg finner det.

Takk for svar forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...